سامانه سماس چیست و چطور اعتبار سوختمان را استعلام کنیم؟

سامانه سماس چیست؟ چطور می‌توانیم سهمیه‌بندی سوخت در نظر گرفته شده برای خودرویمان را ببینیم و از مانده اعتبار سوخت و میزان واریزی‌ها و برداشت‌ها در آن آگاه شویم؟ اگر این سؤالات برای شما هم مطرح شده، مطلب آموزشی زیر را بخوانید.

سامانه سماس چیست و چطور اعتبار سوختمان را استعلام کنیم؟

سامانه سماس چیست؟

سماس سامانه مشترک اطلاعات سفر است که مطابق با دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، توسط وزارت کشور برای ثبت آنلاین اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، رانندگان و داده‌های سفر با عنوان سامانه مشترک اطلاعات سفر (سماس) راه‌اندازی شده است.

سامانه سماس با هدف سهمیه‌بندی سوخت برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان آژانس‌ها و سرویس مدارس و دیگر وسایل حمل و نقل از اسفند ماه سال 1398 آغاز به کار کرد. تمام فعالان حوزه‌های اینترنتی حمل‌ونقل عمومی -چه خودرو و چه موتورسیکلت- موظف هستند اطلاعات خود را در سامانه سامانه اطلاعات سفر سماس وارد کنند.

این سایت خدماتی چون محاسبه اعتبار سوخت، ثبت آنلاین اطلاعات، نظارت بر عملکرد و جمع‌آوری داده‌های سفر را در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

چگونه در سایت سماس ثبت‌نام کنیم؟

استفاده از خدمات سایت سماس نیازی به ثبت‌نام ندارد. در واقع از آنجایی که سهمیه بنزین هر راننده بر اساس کدملی و مشخصاتش به حساب او وارد می‌شود، برای استفاده از خدمات سماس هم تنها کدملی مورد نیاز است.

با ورود به وب‌سایت سامانه سماس به آدرس samas.moi.ir صفحه زیر را می‌بینید:

سامانه سماس

در این صفحه دو گزینه در اختیار کاربر قرار دارد؛ یکی راهنمای سوخت‌گیری که اطلاعات و راهنمایی‌های موردنظر را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف در اختیار کاربر قرار می‌دهد و دیگری گزینه استعلام رانندگان.

ورود به سامانه سماس

چگونه استعلام وضعیت سوخت را در سامانه سماس ببینیم؟

چنانچه راننده هستید، برای استعلام وضعیت سوخت خود روی گزینه استعلام رانندگان کلیک کنید.

سپس پس از وارد کردن کدملی و عبارت امنیتی وارد منویی شامل گزینه‌های زیر می‌شوید:

  • مانده اعتبار سوخت
  • تاریخچه برداشت اعتبار
  • تاریخچه واریز اعتبار
  • بازنشانی رمز اعتبار
  • تغییر رمز اعتبار

چناچه هر نوع سابقه اعتبار سوختی برایتان در نظر گرفته شده باشد، با وارد به هریک از گزینه‌های زیر می‌توانید اطلاعات موردنیازتان را مشاهده و دریافت کنید.

ورود به سامانه سماس

دقت داشته باشید که رمز اعتبار شما در سامانه سماس همان رمز کارت سوخت، یعنی 4 رقم آخر کدملی است.

همچنین تنها کاربرانی می‌توانند رمز اعتبار سوخت خود را تغییر دهند که اعتبار سهمیه سوخت برای آ‌ن‌ها واریز شده باشد. برای تغییر رمز اعتبار سوختی حتماً باید شماره تلفن همراهتان را وارد کنید.

محاسبه مانده اعتبار سامانه سماس

نحوه استفاده از اعتبار سهمیه سوخت چگونه است؟

  • ابتدا سوخت‌گیری کنید. (تفاوتی بین استفاده از کارت سوخت خودرو و کارت جایگاه وجود ندارد.)
  • برای پرداخت مبلغ سوخت، کارت بانکی خود را در دستگاه بکشید.
  • گزینه پرداخت اعتباری را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب دکمه پرداخت اعتباری، مبلغ پرداخت به شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله رمز اعتبار خود را که همان
  • چهار رقم آخر کدملی است وارد کنید.
  • در این مرحله فرآیند پرداخت شما صورت گرفته و روی رسید چاپ شده عبارت عملیات موفق نوشته شده است.
  • توجه داشته باشید که اعتبار به کدملی واریز و با کلیه کارت‌های بانکی به نام شما قابل استفاده است. از آن فقط می‌توانید در جایگاه‌های عرضه سوخت استفاده کنید.

نحوه محاسبه اعتبار واريز شده چگونه است؟

طبق اعلام سامانه سماس، در حال حاضر نحوه محاسبه اعتبار واریز شده برای خودروهای فعال در تاكسی‌های اينترنتی به صورت زیر است:

برای خودروهای بنزينی به ازای هر 100 كيلومتر پيمايش 8.75 ليتر تا سقف 300 ليتر و برای خودروهای دوگانه‌سوز به ازای 100 كيلومتر پيمايش 5.25 ليتر تا سقف 180 ليتر.

در صورت عدم دریافت سهمیه سوخت چه کنیم؟

چنانچه سهمیه سوخت شما وارد نشده و اطلاعات آن هم در سامانه سماس موجود نیست، باید به صورت پیامکی نسبت به پیگیری آن اقدام کنید. برای این کار باید عدد 789 را به شماره پیامک 100095 ارسال کنید.

ارسال نظر