در صورت مفقود شدن کارت پایان خدمت، گواهینامه و کارت ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

کارت ماشین، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت از جمله مدارکی هستند که مفقودی یا سرقت آن‌ها پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد و باید هرچه سریع‌تر نسبت به گرفتن نسخه المثنی آن‌ها اقدام کرد.

در صورت مفقود شدن کارت پایان خدمت، گواهینامه و کارت ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

اقدامات لازم پس از مفقود شدن کارت پایان خدمت، گواهینامه و کارت ماشین

برخی مدارک هستند که گم‌شدن آن‌ها مشکلات بسیاری به وجود آورده و زندگی و شغل شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کارت پایان خدمت، کارت ماشین و گواهینامه از جمله مدارکی هستند که فقدان آن‌ها روند زندگی را مختل می‌کند.

کارت ماشین و گواهینامه جزو مدارک واجبی است که همیشه در حین رانندگی باید به همراه داشته باشید. تمام مشخصات موجود در سند خودرو در این کارت وجود دارد. اگر ماشین شما به پارکینگ منتقل شده باشد، بدون ارائه کارت ماشین نمی‌توانید آن را ترخیص کنید.

نداشتن گواهینامه نیز مشکلات بسیاری با خود به همراه دارد و به طور کلی، رانندگی بدون گواهینامه مستوجب مجازات است.

ارزش کارت پایان خدمت هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کارت معافیت سربازی مهم‌ترین مدرک شناسایی آقایان به حساب می‌آید و به همراه داشتن آن برای انجام هر کاری جزو واجبات است.

ولی در صورت مفقودی کارت ماشین، گواهینامه یا کارت پایان خدمت باید به کجا مراجعه کنیم؟

۱. مفقودی کارت ماشین؛ کجا برویم و چه‌کار کنیم؟

اگر کارت ماشین خود را گم کردید، فورا باید مفقود شدن آن را در روزنامه‌های کثیرالانتشار اعلام کنید، وگرنه هر پیشامدی از نظر قانونی به گردن شما خواهد بود. پس از گذشت 10 روز از انتشار آگهی، می‌توانید برای گرفتن کارت جدید اقدام کنید.

مفقودی کارت ماشین

برای اخذ کارت جدید، مالک خودرو (یا وکیل قانونی او) می‌تواند با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از نزدیک‌ترین مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

  • آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار
  • برگ سبز خودرو
  • جدیدترین برگ عدم خلافی خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
  • مدارک شناسایی ماشین (حاوی شماره پلاک و غیره)
  • مدارک احراز سکونت مالک (حاوی کد پستی، آدرس و غیره)

کارت ماشین المثنی، تقریبا 10 روز پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک برای شما ارسال می‌شود.

همچنین بخوانید: در صورت مفقود شدن مرسوله پستی چکار کنیم؟

۲. مفقودی گواهینامه؛ کجا برویم و چه‌کار کنیم؟

در صورت گم‌شدن گواهینامه، شما به عنوان مالک اصلی باید به نزدیک‌ترین مرکز پلیس بعلاوه 10 (پلیس 10+) مراجعه کرده و درخواست گواهینامه رانندگی المثنی بدهید. اگر فکر می‌کنید گواهینامه شما دزدیده شده، حتما این موضوع را در فرم علت درخواست قید کنید.

برای درخواست گواهینامه المثنی از مرکز پلیس بعلاوه 10، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
  • آدرس دقیق محل سکونت و همین‌طور کد پستی
  • 4 قطعه عکس 4×3 سیاه و سفید تمام‌رخ

پس از ارائه مدارک بالا و پر کردن فرم‌های استعلام گواهینامه، فرم تعهد گواهینامه المثنی، انجام معاینات پزشکی و تعیین گروه خونی و همچنین انجام استعلامات لازم توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، درخواست شما ثبت شده و گواهینامه المثنی بین 30 تا 45 روز برای شما ارسال می‌شود.

۳. مفقودی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی؛ کجا برویم و چه‌کار کنیم؟

در صورت گم کردن کارت پایان خدمت باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس بعلاوه 10 مراجعه کرده و فرم‌های مربوط به درخواست کارت المثنی را پر کنید.

مفقودی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی

درخواست کارت المثنی پایان خدمت مستلزم ارائه مدارک زیر است:

  • تهیه و تکمیل فرم‌های درخواست صدور المثنی کارت پایان خدمت
  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه عکس بیومتریک (معمولا در همان مرکز از متقاضی گرفته می‌شود)
  • ارائه کپی از کارت پایان خدمت قبلی (در صورت وجود)
  • ارائه اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی مربوط به آن

پس از ارائه مدارک بالا و پرکردن فرم‌های لازم، درخواست صدور المثنی ثبت شده و گواهینامه حداقل پس از 15 روز برای شما ارسال می‌شود. البته این زمان ممکن است به درازا بکشد!

مراجعه به سامانه «پست یافته» برای جستجوی مدارک

توصیه می‌شود که در صورت یافتن هر مدرکی، آن را در صندوق پست انداخته و یا به اداره پست تحویل دهید. خوشبختانه این فرهنگ تقریبا در بین هموطنان عزیزمان جا افتاده است. مدرکی که به اداره پست تحویل داده شود، در سامانه مدارک یافته شده کشور یا همان سامانه «پست یافته» قرار می گیرد.

بنابراین در صورت مفقودی کارت ماشین، کواهینامه یا کارت معافیت خدمت می‌توانید اول از همه به سامانه پست یافته به نشانی postyafteh.post.ir مراجعه کنید.

اگر مدرک شما در این سامانه پیدا شد، مدارک شناسایی خود را در دست گرفته و به نزدیک‌ترین مرکز پستی محله مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست، مدرک شما در اسرع وقت به نشانی منزلتان ارسال می‌شود.

ارسال نظر