با مهمترین ترفندهای macOS آشنا شوید (سری اول)

حین استفاده از سیستم عامل مک می‌توانید از ترفندها و میانبرهای متعددی استفاده کنید که بهره‌وری و سرعت انجام کارها را بیشتر می‌کند. در این مطلب شما را با سری اول مهمترین ترفندهای macOS آشنا می‌کنیم.

با مهمترین ترفندهای macOS آشنا شوید (سری اول)

مهمترین ترفندهای macOS

ترفندها و میانبرهای متعددی برای کار با سیستم‌عامل macOS وجود دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشید. روش‌های ارائه‌شده در این مقاله بر اساس نظرسنجی و اظهارات کاربران macOS در توییتر و یوتیوب نوشته شده‌اند.

برخی از ترفندها جنبه عمومی داشته و به کار همه می‌آید، ولی برخی دیگر کمی تخصصی‌تر بوده و موردنیاز تمام کاربران نیستند. با ما در معرفی مهم ترین ترفندهای macOS همراه باشید.

ترفندهای مرتبط با دسکتاپ و اپلیکیشن

1- فعال‌سازی اسپات لایت برای جستجو

به منظور استفاده از یک واسط جستجوگر مؤثر برای یافتن فایل‌های خود روی مک، تنها کافیست دکمه‌های Command و Space را فشار دهید. اسپات لایت قادر به انجام هر کاری است؛ از یافتن مکان فایل‌ها گرفته تا پاسخ به سؤالات پایه جهت حل مسائل ریاضی.

2- جابجایی بین اپلیکیشن ها

جابجایی بین اپلیکیشن ها یکی از مهمترین ترفندهای macOS به شمار می‌آید. برای جابجایی بین اپلیکیشن های بازشده، باید از ترکیب دکمه‌های Command و Tab استفاده کنید. دکمه Command را به سمت پایین نگه داشته و تب را فشار دهید تا بین اپلیکیشن های باز جابجا شوید. با رسیدن به اپلیکیشن باز موردنظر، دکمه‌ها را رها کنید.

3- بستن اپلیکیشن ها حین جابجایی بین آن‌ها

در حین استفاده از ترکیب دکمه‌های Command و Tab استفاده می‌کنید، می‌توانید پس از یافتن اپلیکیشن موردنظر، انگشت خود را از روی Tab برداشته و در عوض دکمه Q را فشار دهید تا بدین‌وسیله اپلیکیشن بسته شود.

4- هات کرنرز

سیستم‌عامل macOS دارای چهار کرنر است که به گوشه‌های نمایشگر اشاره می‌کند. با فعال کردن قابلیت Hot Corners هر زمان که ماوس را روی یک گوشه خاص می‌برید، می‌توانید عملیات خاصی را انجام دهید (مثل اجرای Mission Control، نمایش دسکتاپ و غیره). برای تنظیم هات کرنرز، به قسمت System Preferences رفته، سپس به بخش Mission Controls رفته و گزینه Hot Corners را انتخاب و عملیات دلخواه را برای هر یک از چهار گوشه تنظیم کنید.

مهم ترین ترفندهای macOS

5- هات کرنرز پیشرفته

زمانی که در حال تنظیم عملیات گوشه‌ها هستید، انگشت خود را روی یک دکمه خاص مثل Option، Shift، Command یا غیره قرار دهید. در این صورت زمانی که نشانگر ماوس را روی یک گوشه قرار می‌دهید، عملیات هات کرنر اجرا نمی‌شود مگر اینکه انگشت خود را روی همان دکمه خاص Options، Shift، Command یا غیره) قرار دهید.

6- مخفی سازی یک پنجره

برای مخفی سازی سریع یک پنجره روی دسکتاپ، از ترکیب کلیدهای Command و H استفاده کنید. در این صورت اپلیکیشن در پس‌زمینه مخفی می‌شود. البته با کلیک روی آیکون موجود در داک یا فشردن هم‌زمان دکمه‌های Command و Tab، اپلیکیشن مخفی‌شده مجددا ظاهر می‌شود.

7- مخفی سازی تمام پنجره‌ها

با فشردن دکمه‌های Option و Command و H تمام پنجره‌ها مخفی می‌شوند، به غیر از پنجره اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید.

8- چرخش بین پنجره‌های یک اپلیکیشن

اگر پنجره‌های متعددی برای یک اپلیکیشن (مثل سافاری) باز کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از ترکیب کلیدهای Command و تیلد (~) بین آن‌ها جابجا شوید.

9- تعویض بین دسکتاپ های متعدد

تعویض بین دسکتاپ های متعدد نیز یکی از مهمترین ترفندهای macOS است. در صورت کاربرد هم‌زمان چند دسکتاپ، می‌توانید با فشردن دکمه Control و پیکان چپ یا راست، بین آن‌ها جابجا شوید.

مهم ترین ترفندهای macOS

ترفندهای مرتبط با مدیریت فایل‌ها

10- باز کردن فوری فولدرها

برای بازکردن یک فولدر (پوشه) در Finder یا دسکتاپ، دکمه Command را نگه داشته و کلید پیکان رو به پایین را فشار دهید. برای بازگشت، مجددا دکمه Command را نگه داشته و این بار کلید پیکان رو به بالا را فشار دهید.

11- پاک‌سازی دسکتاپ

پاک‌سازی دسکتاپ یکی از کارآمدترین و مهم ترین ترفندهای macOS به حساب می‌آید. در نسخه‌های سیستم‌عامل Mojave به بعد، مک می‌تواند موارد موجود روی دسکتاپ را به طور خودکار و بر اساس نوع فایل، مرتب‌سازی کند. برای این کار تنها کافیست روی دسکتاپ کلیک سمت راست کرده و گزینه Stacks را انتخاب کند.

12- حذف فوری فایل

برای حذف سریع یک فایل و اجتناب از قرار دادن آن در سطل زباله، ابتدا باید فایل موردنظر را انتخاب کرده و سپس دکمه‌های Option، Command و Delete را به طور هم‌زمان فشار دهید.

13- ساخت خودکار یک فایل تکراری

اگر بخواهید در هنگام کلیک روی یک فایل خاص، یک نسخه تکراری از آن به طور خودکار ساخته شود، کافیست ابتدا روی فایل موردنظر کلیک سمت راست کرده، و گزینه Get Info را انتخاب کنید. حال کادر Stationary Pad را علامت بزنید. بدین ترتیب، هر زمان که فایل موردنظر را باز می‌کنید، در اصل یک نسخه کپی از آن برای شما باز می‌شود. این قابلیت بیشتر برای تمپلیت ها و انواع فایل‌های مشابه به کار می‌آید.

ارسال نظر