نحوه باز کردن و استخراج محتوای فایل RAR در مک

رسانه کلیک –  در این مطلب به معرفی مختصر فایل RAR پرداخته و با نحوه باز کردن این نوع فایل ها در مک آشنا می شویم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه باز کردن و استخراج محتوای فایل RAR در مک

بسیاری از افراد با فرمت RAR آشنایی ندارند و پس از دانلود این قبیل فایل ها نمی دانند چگونه باید محتوای آن را استخراج کنند. ما در ادامه قصد داریم تا ضمن بازگو کردن نکات لازم درباره فایل RAR ، نحوه باز کردن آن روی سیستم مک را نیز به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

فایل RAR چیست؟

فایل RAR شباهت بسیاری با فایل Zip دارد. هر دوی آن ها فایل های به اصطلاح آرشیوی هستند که جهت فشرده سازی فایل های مجزا و تبدیل آن ها به یک فایل واحد طراحی شده اند. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا هنگام فرایند بارگذاری (یا ضمیمه کردن اسناد مختلف به ایمیل)، تنها از یک عدد فایل استفاده کنید. فرد مقابل نیز به جای دانلود چندین فایل مجزا، همان یک فایل را دریافت خواهد کرد.

شاید جالب باشد بدانید که کلمه RAR در واقع برگرفته از حروف اول Roshal ARchive است. یوجین روشال یک مهندس نرم افزار روسی بود که نخستین بار ایده ساخت این فرمت به سرش زد. قالب RAR که اساسا به منظور رفع نواقص موجود در ZIP طراحی شده، دارای مزایای بسیاری است که از مهم ترین آن ها می توان به سایز کمتر، قابلیت تقسیم به قطعات مختلف و بازیابی خطا اشاره کرد.

مدت هاست که از پیدایش فرمت های RAR و ZIP می گذرد و مهندسین اکنون روش های بهتری برای فشرده سازی، رمزگذاری و انتقال فایل ها پیدا کرده اند. 7-Zip یکی از فرمت های جدید و مشهور است که البته اندکی با استانداردهای معمول فاصله دارد. به همین خاطر آشنایی و طرز کار با فایل های RAR همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه محتویات فایل RAR را در سیستم مک استخراج کنیم؟

همانطور که می دانید سیستم های مک به خودی خود ابزاری برای مدیریت فایل های RAR ندارند. با این حال می توان با استفاده از برنامه های دیگر، محتوای درون آن ها را استخراج کرد. در ادامه با چند مورد از این ابزارها آشنا خواهید شد.

1. باز کردن فایل RAR به وسیله Keka

Keka یک ابزار کاربردی برای فشرده سازی و همینطور استخراج فایل است که علاوه بر نصب مستقل، در فروشگاه Mac App نیز قابل دسترس است. پس از دانلود و نصب Keka تنها باید دو بار روی فایل RAR کنید (یا روی فایل کلیک راست کرده و سپس گزینه Open را بزنید) تا امکان دسترسی به محتوای آن فراهم شود. تنها مشکلی که حین استفاده از Keka به وجود می آید این است که نمی توان محتوای فایل را پیش از استخراج آن ها بررسی کرد.

ناگفته نماند که این ابزار همچنین می تواند فایل فشرده با فرمت های ZIP، 7-ZIP، TAR، GZIP و BZIP2 تولید نماید.

2. استفاده از UnRar روی ترمینال

برای استخراج محتوای فایل به وسیله ترمینال باید ابتدا Homebrew را نصب کنید. این ابزار امکان نصب ابزارهای دیگر را نیز برای شما به وجود می آورد. به عنوان مثال می توان با نوشتن فرمان زیر، اقدام به نصب یک ابزار استخراج کننده کرد.

brew install unrar

برای دسترسی به ترمینال و تایپ فرمان فوق در آن، باید با زدن کلیدهای Cmd+Space به تنظیمات اسپات لایت رفته و با نوشتن "terminal"، Terminal.app را راه اندازی کنید.

اگر با خطایی مشابه آنچه در تصویر می بینید مواجه شدید، ابتدا باید ابزارهای خط فرمان Xcode را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

xcode-select --install

هنگامی که نصب UnRar به پایان رسید، می توانید فایل های RAR را با ارجاع آن به ترمینال و نوشتن فرمان زیر استخراج کنید:

unrar x example_file.rar

3. استخراج محتویات فایل RAR به کمک Unarchiver

Unarchiver به صورت کاملا رایگان و تنها با یک کلیک، محتوای فایل های RAR را استخراج می کند. این ابزار نیز مانند Keka به شما اجازه نمی دهد تا محتوای فایل را پیش از استخراج آن مشاهده کنید؛ با این حال دارای گزینه های قابل تنظیم بسیاری است که فرایند را برای شما جذاب تر می کند. یکی از ویژگی های کاربردی Unarchiver پشتیبانی از کاراکترهای غیر لاتین است؛ یعنی می توان فایل هایی که با اسم خارجی ساخته شده اند را نیز بدون هیچ مشکلی استخراج کرد. ناگفته نماند که این ابزار قابلیت پشتیبانی از فرمت های آرشیوی مختلف از جمله ZIP، Z7، GZIP و CAB را نیز دارد.

4. استفاده از Unarchiver به همراه Automator

اگر به صورت مکرر با فایل های RAR سر و کار دارید و باید محتوای آن ها را خیلی سریع و منظم استخراج کنید، بهتر است به جای ابزارهای فوق از Automator استفاده کنید.

به کمک ابزار Unarchiver و Automator می توان فولدری را ایجاد کرد که فایل های درون RAR را به صورت خودکار از حالت فشرده خارج کند. پس از ساخت فولدر در Automator کافی است تا تمامی آرشیوهای RAR را درون آن ریخته و محتوای همه آن ها را بیرون بکشید. برای ایجاد این فولدر مراحل زیر را دنبال کنید:

1. روی دسکتاپ یک فولدر جدید به نام Unrar بسازید.

2. پس از ورود به The Unarchiver روی تب Extraction کلیک کرده و مطمئن شوید که Extract archives to در حالت Same folder as the archive باشد.

3. گزینه Move the archive to the trash را فعال کنید تا پس از فرایند استخراج، آرشیو مورد نظر حذف شود.

4. حال Automator را راه اندازی کرده و بعد از انتخاب File و New، گزینه Folder Action را بزنید و سپس روی Choose کلیک کنید.

5. به منوی موجود در بالای صفحه رفته و پس از کلیک روی Other، فولدر Unrar را انتخاب کنید.

6. اکشن Find Finder items را به کادر سمت راست تصویر بکشید.

7. حال فولدر Unrar را از قسمت Search پیدا کرده و بعد گزینه Any را برای عبارت of the following are true انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، خط بعدی به ترتیب (از چپ به راست) باید در حالت File extension، contains و rar باشد.

8. اکشن دیگری به نام Open Finder Items را به داخل صفحه بکشید.

9. برای عبارت Open With عبارت The Unarchiver را انتخاب کنید.

10. دو کلید Cmd+S را فشار داده و پس از انتخاب نام برای صفحه، با زدن Save آن را ذخیره کنید.

11. در پایان، فایل RAR مورد نظر را در فولدر Unrar روی دسکتاپ کپی کنید. محتوای فایل سریعا استخراج شده و فایل ها درون همان فولدر Unrar باقی می مانند.

5. استفاده از ابزارهای استخراج کننده آنلاین

ابزارهای استخراج کننده آنلاین در برخی می توانند بسیار مفید و کارآمد باشند؛ چراکه برای استفاده از آن ها لازم نیست موارد دیگر را روی سیستم خود نصب کنید. این ابزارها به کمک مرورگر وب کار می کنند و محتوای فایل RAR را خیلی سریع و بدون دردسر بیرون می کشند.

Extract Me یکی از ابزارهای رایج برای استخراج فایل ها روی وب است که علاوه بر RAR از قالب های دیگر نیز پشتیبانی می کند. شما می توانید آرشیو خود را از کامپیوتر، سرویس های ذخیره ساز ابری مانند گوگل درایو و دراپ باکس و همینطور URLهای وب انتخاب نموده و آن را از حالت فشرده خارج کنید.

پس از بارگذاری یک آرشیو، چند ثانیه صبر کنید تا سایت محتوای آن را بیرون بکشد. اکنون می توانید فایل های درون آرشیو را به صورت مجزا روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

ارسال نظر