نحوه پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس

رسانه کلیک - گوگل درایو یک ابزار بسیار کاربردی برای کاربرانی است که به فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین نیاز دارند. در این مطلب قصد داریم به چگونگی پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس می‌پردازیم.

نحوه پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس

گوگل درایو یک ابزار بسیار کاربردی برای کاربرانی است که به فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین نیاز دارند. کاربران سیستم‌عامل لینوکس در گوگل درایو می‌توانند به فضای ذخیره‌سازی در حدود 15 گیگابایت دسترسی داشته باشند.

کاربران گوگل درایو نه تنها می‌توانند از این فضای ابری سازی برای ذخیره فایل‌ها و فولدرهای خود استفاده کنند بلکه اگر شما کاربر G-Suite باشید می‌توانید از داده‌ها و اطلاعات خود روی این فضا پشتیبان بگیرید. در این مطلب قصد داریم تا نحوه ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات روی گوگل درایو را از طریق سیستم‌عامل لینوکس آموزش دهیم.

قابلیت Google Drive Ocamfluse چیست؟

قابلیت Google Drive Ocamfluse یک قابلیت مدیریت سیستم است که می‌توانند از طریق آن به فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو خود در کامپیوترهای شخصی دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید از این قابلیت برای ایجاد نسخه پشتیبان به صورت خودکار استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید گوگل درایو را روی سیستم خود نصب کنید. در این حالت Google Drive Ocamgluse وارد عمل می‌شود و می‌توانید از برنامه‌های خودکار سازی پشتیبان گیری دوره‌ای استفاده کنید. استفاده از این قابلیت به خصوص روی سیستم‌عامل لینوکس بسیار ساده است.

نصب Google Drive Ocamfluse

برای نصب قابلیت Google Drive Ocamfluse ابتدا ترمینال سیستم‌عامل لینوکس را باز کنید و در آن دستور زیر را تایپ کنید:

Sudo add-apt-repository ppa:alessandro-strada/ppa

فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس با اجرای این دستور همه پکیج‌هایی لازم روی سیستم‌عامل لینوکس نصب می‌شود. شما می‌توانید دستوراتی که در زیر آمده است را یکی‌یکی برای نصب پکیج‌های مورد نیاز خود روی سیستم‌عامل لینوکس اجرا کنید.

# Debian/Ubuntu

sudo apt update && sudo apt install google-drive-ocamlfuse

# Fedora

sudo dnf copr enable sergiomb / google-drive-ocamlfuse

sudo dnf install google-drive-ocamlfuse

# Arch

yay -S google-drive-ocamlfuse

فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس صبر کنید تا نصب پکیج‌ها به صورت کامل انجام شود. به محض اینکه مراحل نصب کامل شد، باید تنظیمات نصب پکیج گوگل درایو را انجام دهید. برای این کار ابتدا باید دستور زیر در ترمینال سیستم‌عامل لینوکس اجرا کنید.

فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس mkdir -p ~ / mount / google-drive

برای پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو باید فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو را روی سیستم خود نصب کنید. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید.

google-drive-ocamlfuse ~/mount/google-drive

فایل‌ها در گوگل درایو روی لینوکس بعد از اجرای این دستور Google Drive Ocamlfuse به عنوان مرورگر پیش‌فرض روی سیستم‌عامل لینوکس باز می‌شود . شما را به صورت مستقیم به حساب کاربریتان هدایت می‌کند. حساب کاربری که می‌خواهید از اطلاعات روی آن پشتیبان بگیرید را انتخاب کنید.

سیستم‌عامل لینوکس رمز کاربری خود را وارد کنید.

سیستم‌عامل لینوکس سپس باید مجوزهای لازم را به گوگل درایو برای دسترسی به حساب کاربریتان صادر کنید. برای این کار روی گزینه Allow کلیک کنید.

سیستم‌عامل لینوکس از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید اجازه دسترسی به حساب کاربری خود در گوگل درایو را برای همیشه ایجاد کنید یا نه.

پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو به محض اینکه اجازه دسترسی را صادر کردید به وب‌سایت گوگل هدایت خواهید شد. به این ترتیب شما به راحتی گوگل درایو را روی سیستم خود نصب و باز کردید

سیستم‌عامل لینوکس در این مرحله باید ببینید که آیا گوگل درایو روی سیستم‌عامل شما به درستی نصب شده است یا نه. اگر در این مرحله به ارور برخورد کردید نمی‌توانید از آن برای پشتیبان گیری استفاده کنید. برای اینکه ببینید گوگل درایو شما به درستی نصب شده است یا نه دستور زیر را روی ترمینال لینوکس اجرا کنید.

ls -l ~ / mount / google-drive /

پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو خروجی این دستور باید فهرستی از فایل‌هایی که در گوگل درایو شما قرار دارد باشد.

ایجاد نسخه پشتیبان روی گوگل درایو

برای ایجاد نسخه پشتیبان از فایل‌ها و اطلاعات روی گوگل درایو باید دستور زیر را اجرا کنید.

touch test-file cp test-file ~ / mount / google-drive /

سپس دستور زیر را اجرا کنید. توجه داشته باشید که در دستور زیر دستور Is مشخص می‌کند که آیا فایل‌ها به درستی در گوگل درایو شما کپی شده است یا نه

ls ~ / mount / google-drive /

در این مرحله باید تنظیمات پشتیبان گیری را به نحوی انجام دهید که به صورت کاملاً خودکار انجام شود. برای این کار دستور زیر را اجرا کنید.

پشتیبان گیری از فایل‌ها در گوگل درایو 0 0 * * * cp / tmp / ~ / mount / google-drive /

اگر بخواهید نسخه پشتیبان از سیستم شما هر یک هفته یک‌بار انجام شود دستور زیر را اجرا کنید.

0 0 * * 0 cp / tmp / ~ / mount / google-drive /

این دستور به این معنی است که محتویات پوشه /tmp در ساعت 00:00 هر روز یکشنبه پشتیبان گیری می‌شود. توجه داشته باشید که /tmp حاوی فایل‌های شخصی شما است. مرحله بعدی که باید انجام دهید اجرای دستور زیر است.

55 23 * * 0 google-drive-ocamlfuse ~ / mount / google-drive0 0 * * 0 cp / tmp / ~ / mount / google-drive /

و در نهایت شما توانستید که مراحل ایجاد نسخه پشتیبان از فایل‌های گوگل درایو را خودکار کنید.

ارسال نظر