نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن موبایل

رعایت نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن موبایل، رویکرد اصلی برای افزایش جذابیت و تعامل کاربران به حساب می‌آید که در نهایت ماندگاری و موفقیت برنامه را به همراه خواهد داشت.

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن موبایل

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن

تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند هر روز بیشتر می‌شود. بنابراین طراحی اپلیکیشن موبایل می‌تواند تعداد کاربران را حفظ کند. کاربران به اپلیکیشن های موبایل برای ارائه محتوا و خدمات مختلف احتیاج دارند.

ایجاد یک طراحی موبایل خوب (به معنای واقعی) چندان آسان نیست. اپلیکیشن ها باید دارای تمرکز و شفافیت قابل قبولی باشند. اگر تجربه یک اپلیکیشن چندان رضایت‌بخش و جذاب نباشد، کاربر خیلی راحت از این اپلیکیشن فاصله گرفته و هرگز به سمت آن باز نمی‌گردد.

به همین خاطر علاوه بر تعامل کاربری، تجربه کاربری استفاده از اپلیکیشن نیز باید حدی جالب و گیرا باشد که موجب حفظ تعداد کاربران شود. با رعایت نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن ، ماندگاری و وفاداری کاربران خود را تضمین کنید.

1- نویگیشن اپلیکیشن

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن به راهبری یا همان نویگیشن مربوط می‌شود. نویگیشن یک اپلیکیشن مهم‌ترین عاملی است که حین طراحی اپلیکیشن باید به آن توجه شود. طریقه هدایت باید مستقیم و کاربرپسند باشد. دکمه‌ها باید بدون هیچ ابهام و به وسیله مشخصه‌های مناسب برچسب‌گذاری شوند.

دسته‌بندی‌های موجود در منو (فهرست) نباید همپوشانی و اشتراک با یکدیگر داشته باشند. به کاربران اجازه دهید تا به راحتی به عقب برگردند. با برجسته‌سازی کلیدها یا ویژگی‌های جدید، کاربر با به تعامل وادار کنید.

به یاد داشته باشید:

  • نویگیشن هرگز نباید مخفی باشد
  • نویگیشن در سراسر اپلیکیشن باید یک فرمت ثابت داشته باشد
  • برای نویگیشن، کاربران iOS به وجود تب‌های متعدد و کاربران اندروید به وجود گزینه‌های کشویی عادت دارند.

2- رابط کاربری ساده و یکپارچه

رابط کاربری در طراحی موبایل باید عاری از هرگونه پراکندگی و آشفتگی باشد. یک طراحی موبایل خوب، از شفافیت کافی برخوردار است. استفاده بیش از حد از عناصر طراحی مثل دکمه‌ها، تصاویر و متن می‌تواند اپلیکیشن را پیچیده و کاربرد آن را دشوار سازد.

صفحه موبایل در مقایسه با صفحه کامپیوتر بسیار کوچک است. پس از هرگونه ابهام، ازدحام و آشفتگی در طراحی حذر کرده و از شر عناصر اضافی خلاص شوید.

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن

به یاد داشته باشید:

  • از طراحی مینیمال برای تعامل بهتر و ساده‌تر کاربر استفاده کنید.
  • روی یک یا دو عمل در هر صفحه تمرکز کنید
  • صفحه را از محتویات تصادفی پر نکنید
  • عناوین و متن، مشخص و واضح باشند
  • به طور هوشمندانه از فضای سفید استفاده کنید
  • از رنگ‌های برند استفاده کرده و تناسب رنگ‌ها را رعایت کنید
  • از آیکون‌های ساده استفاده کنید

3- خوانایی

یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن موبایل، رعایت خوانایی است. جاسازی اطلاعات زیاد در رابط کاربری کوچک موبایل، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. پس محتوا باید کوتاه و آسان باشد.

توجه داشته باشید که کاربر در اکثر اوقات همه محتوا را نمی‌خواند، بلکه بیشتر به دنبال کلمات و عبارات کلیدی است.

در ضمن، محتوا باید در هر زمان قابل‌دسترس باشد، حتی زمانی که اتصال داده‌ای وجود ندارد. محتوا باید اولویت‌بندی شود تا تجربه یکپارچه‌ای را اختیار کاربر قرار دهد.

4- اندازه مناسب عناصر برای ضربه زدن با انگشت

در حین طراحی رابط کاربری موبایل، اندازه مناسب عناصر ضربه زدنی (اهداف ضربه زدنی) را در نظر داشته باشید. انگشت کاربر باید به راحتی روی این اهداف قرار بگیرد. اگر اهداف ضربه زدنی کوچک باشند، کاربر ممکن است روی هدف اشتباهی ضربه زده و کلافه شود.

به یاد داشته باشید:

  • حداقل اندازه هدف لمسی باید 10 در 10 میلی‌متر باشد.
  • فاصله کافی بین دو هدف ضربه زدنی را حفظ کنید تا انگشت کاربر به اشتباه روی هدف دیگر نرود.

5- توجه به ناحیه انگشت شست

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن که اغلب بدان توجهی نمی‌شود، توجه به ناحیه انگشت شست کاربر است. با عرضه گوشی‌های جدید، بزرگی صفحه‌نمایش افزایش پیدا کرده و نگهداری دستگاه با یک دست دشوارتر شده است.

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن علاوه بر حفظ جذابیت ظاهری، باید روی حرکت انگشت شست و سایر انگشت‌های کاربر تمرکز داشته باشد. کاربران چپ‌دست نیز باید حین طراحی مدنظر قرار گیرند.

در طول طراحی اپلیکیشن، باید حواستان به تمام مناطق باشد. هر چه گوشی بزرگ‌تر باشد، نگهداری آن برای کاربر سخت‌تر است و احتمال ضربه ناخواسته روی نواحی OW بیشتر می‌شود.

6- استفاده از راهبردهای طراحی سیستم عامل

حین طراحی اپلیکیشن بهتر است به راهبردهای ارائه‌شده توسط iOS و اندروید مراجعه کنید. این دو سیستم عامل رایج از شیوه‌های متفاوتی برای نمایش نویگیشن، طرح‌بندی محتوا، دکمه‌ها و غیره استفاده می‌کنند.

اگر از راهبردهای اندرویدی برای یک اپلیکیشن iOS استفاده کنید (یا برعکس)، تجربه کاربری یکپارچه را به خطر می‌اندازید. سعی کنید همه‌چیز را بومی نگه دارید و از کیت‌های UI مخصوص برای هر سیستم عامل جهت طراحی برنامه خود استفاده کنید.

7- دسترس‌پذیری

اپلیکیشن شما باید قادر به ارائه تجربه‌های متفاوت برای افراد مختلف باشد. حین طراحی اپلیکیشن باید مراقبت کاربرانی باشید که دچار ضعف در قدرت بینایی، شنوایی یا حرکتی خود هستند.

با ایجاد یک طراحی جامع و دسترس‌پذیر، افراد دارای معلولیت نیز به راحتی می‌توانند از محصول شما استفاده کرده و با آن تعامل برقرار کنند.

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن

به یاد داشته باشید:

  • از ترکیب رنگ‌ها با کنتراست بالا استفاده کنید.
  • از زبان ساده استفاده کنید، چون انگلیسی زبان اول تمام کاربران نیست.
  • اولویت عناصر مختلف را به دقت انتخاب کنید.

8- دکمه‌ها

یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن موبایل به دکمه‌ها و نحوه نمایش آن‌ها مربوط می‌شود. از طراحی UI موبایل آشنا و متداول برای دکمه‌ها استفاده کنید. به هیچ‌وجه عناصر یا شکل‌های تزئینی را برای نمایش دکمه‌ها به کار نبرید.

چهار نوع طراحی متداول برای دکمه‌ها شامل مستطیل رنگی با لبه‌های مربعی، مستطیل رنگی با لبه‌های گرد، دکمه‌های محو و دکمه‌های شناور می‌شود. از همه مهم‌تر، از لینک‌های متنی به عنوان دکمه استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید:

  • فضای سفید کافی بین دکمه‌ها و سایر عناصر طراحی قرار دهید.
  • دکمه‌ها باید در جایی قرار گیرند که کاربر به راحتی قادر به مشاهده آن‌ها باشد. دکمه‌ها را طبق طرح‌بندی متداول در جای مناسب قرار دهید و از قواعد طراحی سیستم عامل پیروی کنید.
  • دکمه‌ها باید به راحتی تشخیص داده شوند. کاربر نباید به دنبال دکمه بگردد. مخفی بودن دکمه‌ها به معنی پاک کردن اپلیکیشن توسط کاربر است!
  • دکمه‌ها باید متناسب با عملکرد خود برچسب‌گذاری شوند. از عبارات مبهم روی دکمه‌ها استفاده نکنید.

9- تایپوگرافی

حین طراحی اپلیکیشن موبایل، فونت مناسب، فضای سفید و ترازبندی باید به دقت انتخاب شود، به طوری که محتوا به راحتی خوانده شود.

به یاد داشته باشید:

  • اندازه فونت باید بهینه باشد. هر فونتی کوچک‌تر از 16 پیکسل قابل‌خواندن نیست.
  • فونت باید خوانا بوده و حالت اپلیکیشن را نشان دهد (از بیش از 3 فونت مختلف در یک اپلیکیشن استفاده نکنید).
  • از یک طرح حرف در اپلیکیشن استفاده کنید. در صورت نیاز به طرح حرف دوم، شبیه‌ترین نسبت به طرح اولیه را انتخاب کنید (به هیچ‌وجه به دنبال کاربرد طرح حرف سوم نروید).
  • تفکیک بین پاراگراف‌ها و عناوین را حفظ کنید. کوچک بودن صفحه‌نمایش موبایل به معنی جواز درهم نویسی نیست.
  • در طول طراحی اپلیکیشن، فاصله بین حروف و کلمات باید به خوبی رعایت شده و ثابت نگه داشته شود. فشرده نویسی یا پراکنده نویسی، قابلیت خوانایی را کاهش می‌دهد.

10- کاهش تعداد ورودی‌های کاربر

کاربران علاقه‌ای به فرم‌های طولانی ندارند، مخصوصا در گوشی موبایل که همه‌چیز باید سریع انجام شود.

نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن

به یاد داشته باشید:

  • فرم‌ها کوتاه و دارای فیلدهای ضروری باشند.
  • صفحه‌کلید بر اساس فیلد ورودی تغییر یابد.
  • فرم‌ها به طور پویا اعتبارسنجی شده و اشتباهات به محض ورود نشان داده شوند.

با تمام این تفاسیر، یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در طراحی UI/UX اپلیکیشن ، تأثیرگذاری اولیه است. نخستین تأثیر همیشه به یاد کاربر می‌ماند. اگر کاربر در نگاه اول از اپلیکیشن شما خوشش نیاید، فرصت دومی نخواهید داشت.

طراحی، روش تعامل و محتوا نباید کسل‌کننده باشد، چون کاربران امروزی فاقد وقت اضافی هستند. اپلیکیشن باید سریع عمل کند و کاربر فورا منظور و هدف آن را بفهمد.

ارسال نظر