چه دستگاه هایی از سیستم عامل macOS Big Sur پشتیبانی می کنند؟

رسانه کلیک - در این مطلب به شما آموزش می دهیم تا از مدل دستگاه مک خود باخبر شده و ببینید که آیا قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل macOS Big Sur را دارد یا خیر. 

چه دستگاه هایی از سیستم عامل macOS Big Sur پشتیبانی می کنند؟

همانطور که می دانید macOS Big Sur جدیدترین نسخه از سیستم عامل دسکتاپ مک بوده که از دوازدهم نوامبر 2020 یعنی 22 آبان ماه در اختیار کاربران قرار می گیرد. البته ممکن است دستگاه هایی که از کاتالینا استفاده می کنند قادر به دریافت بروزرسانی نباشند. در ادامه به شما خواهیم گفت که سیستم عامل macOS Big Sur دقیقا روی چه دستگاه هایی قابل اجرا خواهد بود.

مدل های سازگار با سیستم عامل macOS Big Sur

متاسفانه دستگاه های قدیمی اپل قابلیت پشتیبانی از macOS 11.0 Big Sur را ندارند. بنابراین اگر لپ تاپ شما قدیمی شده، باید تا خریدن یک دستگاه جدید همچنان از سیستم عامل کاتالینا استفاده کنید. مدل های سازگار با macOS Big Sur عبارتند از:

  • MacBook Air (مدل 2013 و جدیدتر)
  • MacBook Pro (مدل 2013 و جدیدتر)
  • MacBook (مدل 2015 و جدیدتر)
  • iMac (مدل 2014 و جدیدتر)
  • iMac Pro (مدل 2017 و جدیدتر)
  • Mac mini (مدل 2014 و جدیدتر)
  • Mac Pro (مدل 2013 و جدیدتر)

مدل هایی که نام آن ها در فهرست فوق نیامده، احتمالا بروزرسانی جدید را دریافت نخواهند کرد. توجه داشته باشید که مدل های مک بوک پرو که در اواخر سال 2013 عرضه شده اند، توانایی پشتیبانی از macOS Big Sur را دارند اما مدل های ارائه شده در اوایل و حتی اواسط سال 2013 دارای چنین ویژگی نیستند. لازم به ذکر است که بروزرسانی های جدید کلیه برنامه های کلیدی مانند سافاری (Safari) و میل (Mail) را تحت تاثیر قرار می دهند. علاوه بر این اگر از دستگاه های مبتنی بر iOS 14 و قدیمی تر استفاده می کنید، احتمالا دیگر قادر به انتقال فایل ها و گرفتن نسخه پشتیبان (به کمک فایندر) نخواهید بود.

کمپانی اپل معمولا اصلاحات امنیتی مهم را برای نسخه های قدیمی نیز ارائه می دهد. این بدان معناست که حتی اگر دستگاه به لحاظ سخت افزاری توانایی تطبیق با سیستم عامل macOS Big Sur را نداشته باشد، بروزرسانی های امنیتی تا دو سال دیگر برایتان ارسال خواهد شد و شما می توانید آن ها را از طریق گزینه Software Update در بخش System Preferencs نصب کنید.

با توجه به اینکه بروزرسانی جدید اپلیکیشن های متفرقه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، بهتر است پیش از خرید هر گونه نرم افزار، قسمت حداقل مشخصات مورد نیاز برای سیستم عامل را به دقت مطالعه کنید.

نحوه تشخیص مدل دستگاه

اگر از مدل دستگاه خود اطلاع ندارید، باید به منوی اپل واقع در قسمت بالای صفحه مراجعه کرده و سپس گزینه About This Mac را بزنید. حال پنجره ای مانند شکل زیر برای شما به نمایش در می آید که می توانید مدل و سایر مشخصات مک را در آن مشاهده کنید.

دقت داشته باشید که عدم دریافت بروزرسانی جدید لزوما به معنی بلااستفاده بودن دستگاه نیست و شما می توانید (حداقل تا پیش از ساقط شدن برورسانی های امنیتی) چند سال دیگر از قابلیت های دستگاه خود بهره مند شوید.

علت عدم پشتیبانی مدل های قدیمی از سیستم عامل macOS Big Sur

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، دستگاه هایی مانند مک بوک پرو که بیش از 8 سال از تاریخ عرضه آن ها می گذرد، قابلیت پشتیبانی از macOS Big Sur را ندارند. با اینکه این موضوع برای برخی افراد چندان خوشایند نیست، اما گفته می شود که علت این امر عدم توانایی سخت افزار در پذیرش سیستم عامل جدید است.

البته سیستم عامل جدید موجب تغییرات عمده ای روی مک شده است. این سیستم عامل، آخرین نسخه اصلی 10.x بوده و در واقع نخستین عرضه از macOS 11.0 است. تغییرات معرفی شده عمیق تر از یک قرارداد نام گذاری ساده هستند، که از مهم ترین آن ها می توان به رابط کاربری جدید اشاره کرد. این رابط کاربری از سیستم عامل های موبایل اپل، یعنی iOS و ipadOS گرفته شده است.

رابط کاربری جدید از پنجره های شفاف و شناور استفاده می کند و تقریبا تمام اپلیکیشن های اصلی موجود در نسخه جدید، تا حدی از پیاده سازی اصلاح یافته UI برخوردار هستند. به نظر می رسد که ماشین های قدیمی فاقد توان گرافیکی کافی برای تطبیق خواهند بود.

در پایان باید بگوییم اگر قصد تعویض دستگاه خود یا خرید مک بوک جدید را دارید، بهتر است تمام جوانب را به دقت مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه مدل های جدید اپل با پردازنده های ARM در راه هستند و احتمالا تا چند ماه دیگر در دسترس علاقه مندان قرار می گیرند ( سیستم عامل MacOS Big Sur و تراشه M1 اپل به زودی از راه می رسند ).

ارسال نظر