چگونه اسکرین شات های اندرویدی را روی ویندوز و مک ذخیره کنیم؟

رسانه کلیک –  در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا به کمک یک میانبر کیبورد ساده، اسکرین شات های اندرویدی را مستقیما روی کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز و مک ذخیره کنید.

چگونه اسکرین شات های اندرویدی را روی ویندوز و مک ذخیره کنیم؟

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که ابتدا با دستگاه اندرویدی خود اسکرین شات گرفته و بعد تصاویر را روی ویندوز و مک کپی کنید. این امر ممکن است گاهی زمانبر و حتی خسته کننده باشد. اما جالب است بدانید که با استفاده از یک میانبر کیبورد ساده و ابزار Android Debug Bridge (ADB) می توانید به سادگی اسکرین شات های اندرویدی را مستقیما روی رایانه شخصی خود ذخیره کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را به شما آموزش می دهیم پس با ما همراه باشید.

ثبت و ذخیره اسکرین شات های اندرویدی روی ویندوز

با استفاده از Command Prompt می توان فرمان های ADB را روی سیستم عامل ویندوز اجرا نموده و بدین ترتیب اسکرین شات های اندرویدی را ثبت کرد. به کمک چند فرمان دیگر نیز می توان اسکرین شات ها را به کامپیوتر شخصی انتقال داد. اما جالب اینجاست که با ترکیب این فرمان ها و مرتبط ساختن آن ها با یک میانبر کیبورد ساده، می توان تنها با زدن یک دکمه فرایند ثبت اسکرین شات ها را انجام داد. این کار از لحاظ تئوری کمی دشوار به نظر می رسد اما در عمل بسیار ساده است.

1. راه اندازی تنظیمات ADB و دستگاه اندرویدی

برای اجرای فرمان ها و ذخیره سازی اسکرین شات های اندرویدی ابتدا باید تنظیمات ADB را روی کامپیوتر راه اندازی کنید. مراحل انجام این کار به ترتیب زیر است:

1. پوشه جدیدی را روی دسکتاپ ایجاد کرده و نام آن را adb بگذارید.

2. ابزار ADB toolkit for Windows را دانلود کنید.

3. فایل های جعبه ابزار را به فولدر adb انتقال دهید.

4. کلید Shift را نگه داشته و پس از زدن کلیک راست در پوشه adb، گزینه Open Command Window Here را انتخاب کنید.

5. حال به دستگاه اندرویدی خود بازگشته و به ترتیب روی گزینه های Setting، System و Developer Options ضربه زده و USB debugging را فعال کنید (شاید لازم باشد که ابتدا سوییچ Developer Options را روشن کنید).

6. به کمک کابل USB دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید.

7. در این مرحله پیامی برای شما ظاهر می شود که باید از میان گزینه های آن Always allow from this computer را انتخاب کرده و سپس OK را بزنید.

8. به پنجره Command Prompt بازگشته و پس از تایپ عبارت adb devices کلید Enter را فشار دهید.

9. حال نام دستگاه شما در فهرست به نمایش در می آید. در غیر این صورت باید درایورهای ADB را نصب کنید.

2. گرفتن اسکرین شات به کمک میانبر کیبورد

پس از شناسایی دستگاه اندرویدی به وسیله کامپیوتر، نوبت به تایپ و ذخیره سازی فرمان های مربوط به اسکرین شات می رسد. مراحل انجام این کار به ترتیب زیر است:

1. منوی استارت را باز کرده و پس از یافتن Notepad، آن را به اجرا درآورید.

2. متن زیر را در Notepad بنویسید. دقت داشته باشید که حتما باید در قسمت نام کاربری حقیقی خود را وارد کنید.

cd C:\Users\\Desktop\adb\
adb devices
adb shell screencap -p /sdcard/image.png
adb pull /sdcard/image.png C:\Users\\Desktop\

3. کلیدهای Ctrl و S را همزمان فشار دهید تا فایل ذخیره شود.

4. در قسمت File Name باید عبارت Take-Screenshot.bat را وارد کنید. گزینه مقابل Save as Type نیز باید در حالت All Files باشد. پس از انتخاب فولدر adb روی دسکتاپ، گزینه Save را بزنید.

5. با استفاده از File Explorer پوشه adb را باز کنید. روی Take-Screenshot.bat کلیک راست کرده و به ترتیب گزینه های Send to و Desktop را انتخاب کنید تا میانبر مربوطه روی دسکتاپ ایجاد شود.

6. روی میانبر کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را بزنید.

7. نشانگر موس را در قسمت Shortcut key نگه دارید و میانبر کیبورد مورد نظر را انتخاب کنید. حال به ترتیب گزینه های Apply و OK را بزنید.

اکنون برای ثبت اسکرین شات های اندرویدی کافی است تا میانبر کیبورد را فشار دهید. تصویر مستقیما روی دسکتاپ کامپیوتر ذخیره می شود. البته پیش از انجام این کار از اتصال دستگاه اندرویدی به کامپیوتر اطمینان حاصل کنید.

ثبت و ذخیره اسکرین شات های اندرویدی روی مک

فرایند مذکور برای سیستم های مجهز به macOS کمی متفاوت است. در اینجا شما باید یک سرویس Automator ایجاد کنید تا امکان اجرای فرمان های ADB و در نتیجه ثبت و انتقال اسکرین شات های اندرویدی فراهم شود. سپس می توانید میانبر کیبورد را به سرویس اضافه کنید.

1. راه اندازی تنظیمات ADB و دستگاه اندرویدی

مراحل تنظیم کردن ADB روی macOS تقریبا مشابه با ویندوز است. کافی است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

1. ابزار ADB toolkit for Mac را دانلود کنید و محتوای آن را به فولدر adb (که قبلا روی دسکتاپ مک ایجاد کرده اید) انتقال دهید.

2. حال به سراغ دستگاه اندرویدی خود رفته و به ترتیب گزینه های Settings، System و Developer options را بزنید و در پایان سوییچ USB debugging را روشن کنید.

2. ایجاد سرویس Automator برای ثبت اسکرین شات ها

پس از راه اندازی تنظیمات ADB، باید یک سرویس Automator ایجاد کنید تا بدین وسیله امکان اجرای فرمان ADB برای ثبت اسکرین شات های اندرویدی فراهم شود. مراحل انجام این کار را در ادامه می بینید:

1. پس از راه اندازی Automator، گزینه Quick Action (این گزینه در macOS قدیمی به نام Service شناخته می شود) را بزنید و روی Choose کلیک کنید.

2. از منوی Workflow receivers selected گزینه files or folder forms را انتخاب کنید.

3. حال باید از منوی in، گزینه any application را بزنید.

4. اکنون باید اکشن Run Shell Script را از منوی Actions به قسمت ورک فلو انتقال دهید.

5. فرمان های زیر را در قسمت Run Shell Script وارد کنید. دقت داشته باشید که حتما باید نام کاربری حقیقی شما در قرار گیرد.

cd /Users//Desktop/adb/;
./adb devices;
./adb shell screencap -p /sdcard/image.png;
./adb pull /sdcard/image.png /Users//Desktop/

6. کلیدهای Command و S را به صورت همزمان فشار دهید و پس از انتخاب Take Android Screenshot به عنوان نام، گزینه Save را بزنید. البته می توانید هر نام دیگری را برای این سرویس انتخاب کنید.

3. تخصیص سرویس Automator به میانبر کیبورد

سرویس Automator اکنون آماده ثبت اسکرین شات های اندرویدی است. در پایان باید با انجام مراحل زیر، سرویس را به میانبر کیبورد تخصیص دهید.

1. روی لوگوی اپل واقع در گوشی سمت چپ و بالای صفحه کلیک نموده و سپس گزینه System Preferences را انتخاب کنید.

2. حال روی عبارت Keyboard بزنید.

3. به تب Shortcuts بروید.

4. گزینه Services را از نوار جانبی سمت چپ انتخاب کرده و اکشن (سرویس) جدیدا ساخته شده را از پنل سمت راست پیدا کنید.

5. روی ستون نزدیک به سرویس مربوطه کلیک کرده و میانبر کیبورد مورد نظر را انتخاب کنید. حال پنل را ببندید.

حال می توانید برای ثبت اسکرین شات های اندرویدی از میانبر کیبورد استفاده کنید. بدین ترتیب سرویس Automator اجرا شده و پس از ثبت تصاویر آن ها را به دسکتاپ منتقل می کند.

اکنون دیگر لازم نیست اسکرین شات های اندرویدی خود را روی حافظه ابری ذخیره کنید و آن ها را به کامپیوتر انتقال دهید. با استفاده از روش فوق و ایجاد میانبر کیبورد می توان به سادگی تصاویر گرفته شده را روی دسکتاپ کامپیوتر ذخیره و مشاهده کرد.

ارسال نظر