چگونه قفل صفحه تلفن‌همراه خود را با استفاده از دستیار گوگل باز و بسته کنیم؟

رسانه کلیک - شاید برایتان جالب باشد که بدانید قفل صفحه‌ تلفن همراه اندروید شما می‌تواند به صورت صوتی با کمک دستیار گوگل باز و بسته شود. در این مطلب آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توان این قابلیت را فعال و از آن استفاده کرد.

چگونه قفل صفحه تلفن‌همراه خود را با استفاده از دستیار گوگل باز و بسته کنیم؟

سیستم دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) یکی از ابزارهای بسیار کاربردی گوگل است که علاوه بر قابلیت‌هایی مثل چک کردن آب و هوا، بررسی ترافیک جاده‌ای و برقراری تماس با مخاطبین شما یک قابلیت کارآمد و جالب توجه دیگری نیز دارد که شاید تاکنون کمتر به آن پرداخته شده باشد و آن هم «امکان باز و بسته کردن قفل صفحه» است.

در این مطلب به بررسی ورژن هایی از اندروید که از این قابلیت برخوردارند و چگونگی فعال‌سازی آن میپردازیم.

چگونه دستیار صوتی گوگل را بر روی گوشی خود فعال کنیم؟

تقریبا تمامی گوشی های اندروید جدید (اندروید 7.0 به بالا) به‌صورت پیش‌فرض مجهز به این ابزار هستند و شما تنها کافی‌ است حین راه‌اندازی تلفن خود آن را فعال کنید و به گوگل اجازه‌های دسترسی مورد نیاز را بدهید تا به‌راحتی از قابلیت‌های این ابزار بهره‌مند شوید. اگر شما از فعال بودن آن اطمینان ندارید، تنها کافی است وارد برنامه گوگل گوشی خود شوید. بر روی گزینه‌ی More کلیک کنید و سپس در بخش Setting به کلیک بر Google Assistant از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای نسخه های قدیمی تر اندروید نیز، با بروزرسانی اندروید، دستیار گوگل خودکار دانلود و فعال می‌شود. هر گوشی که از نسخه بالاتر 5.0 Lollipop پشتیبانی می‌کند، قابلیت اجرای این برنامه را دارد. برای نصب دستیار گوگل، می توانید از Google Play آن را دانلود و نصب کنید. (برای دانلود آن اینجا کلیک کنید.)

ممکن است شما دستیار گوگل را نصب کنید و با اینکه تلفن‌همراه شما از دستیار گوگل پشتیبانی می‌کند، اما علامتی مبتنی بر فعال کردن آن دریافت نکنید. در این صورت نیاز است که شما ابتدا چند مورد را چک کنید.

  • مطمئن شوید زبان تلفن‌همراه شما با زبان‌های پشاتیبانی شده توسط دستیار گوگل هم‌خوانی داشته باشد.
  • اگر زبان‌ تلفن‌همراه شما با دستیار گوگل هم‌خوانی دارد اما همچنان دستیار شما فعال نشده، از به‌روز بودن برنامه‌ی Google Play Services خود اطمینان حاصل کنید. تلفن‌های همراه با پردازنده های ضعیف و قدیمی عموما با این برنامه سازگار نیستند. (تلفن‌همراه شما باید حداقل دارای 1G حافظه خالی و رزولوشن صفحه‌ی 720 باشد.)

پس از حصول اطمینان از فعال بودن این قابلیت، اکنون به چگونگی باز یا بسته کردن قفل صفحه تلفن‌همراه به کمک آن می‌پردازیم.

چگونه قفل تلفن‌همراه خود را با استفاده از دستیار گوگل باز کنیم؟

شما می‌توانید تنها با گفتن ''OK Google'' قفل گوشی خود را باز کنید. برای شروع به کار این قابلیت تنها نیاز است تنطیمات زیر را بر روی تلفن‌همراه خود اعمال کنید.

۱) صدای خود را بر روی برنامه‌ی دستیار گوگل تعریف و وارد کنید.

۲) در تنظیمات دستیار خود، قابلیت باز کردن قفل صفحه را فعال کنید.

برای انجام دو این مراحل وارد برنامه دستیار گوگل شوید، و بر روی آیکون آبی رنگ به شکل کشو کلیک کنید و بعد بر روی علامت سه نقطه بزنید و از آنجا وارد بخش تنظیمات (settings) شوید. پایین بخش Devices روی گوشی خود کلیک کنید. با باز شدن صفحه جدید، دو گزینه Access with Voice Match و Unlock with Voice Match را فعال کنید.

وقتی آن ها را فعال کردید، آموزش صدا گذاری برای باز کردن گوشی شما شروع می‌شود تا صدای شما ثبت و تایید شود. با این کار، دستیار گوگل فقط به صدای شما برای بازگشایی قفل گوشی، پاسخ می دهد نه فرد دیگری.

وقتی که بازگشایی با صدا را فعال کردید، اپلیکیشن از شما می خواهد تا چندین عبارت را ضبط کنید. اگر خواستید به هر دلیلی به آموزش صداگذاری برگردید، برای پیدا کردن این قابلیت در منوی تنظیمات از این مسیر بروید Voice Model > Retrain voice model. شاید به خاطر کیفیت صدای پایین و یا بودن در محیط پر سر و صدا بخواهید بعدا دوباره این کار را انجام دهید.

برای امنیت بیشتر، گوشی شما هر بار فقط یک صدای قابل اعتماد را ثبت می‌کند. در حال که در Google Home شما می توانید چندین صدا را ثبت کنید.

مشکلاتی که ممکن است به آن ها برخورد کنید

باز کردن قفل گوشی با کمک دستیار گوگل همیشه کارآمد نیست، مخصوصا اگر از ابزار امنیتی دیگری نیز استفاده می کنید. برای مثال اگر گوشی شما دارای الگو، اثر انگشت، فیس آیدی (تشخیص چهره) و یا پین به عنوان رمزورودی است، دستیار گوگل شاید بتواند صفحه گوشی شما را روشن کند اما نمی تواند شما را از رمز امنیتی نیز رد کند. در این موارد، شما هنوز مجبورید که به صورت دستی قفل صفحه را باز کنید.

می توانید با حذف کردن رمز امنیتی از این مشکل رد شوید، اما ما این کار را به شما پیشنهاد نمی کنیم. به جای آن قبل از فعال شدن قفل صفحه بعد از خاموشی صفحه نمایش گوشی خود زمانی تعیین کنید. این به این معنی است که گوشی شما تنها وقتی قفل می‌شود و نیاز به رمز ورودی دارد که بعد از زمانی مشخص غیرفعال شده باشد.

برای این کار، به تنظیمات بروید و بخش Security & location را انتخاب کنید. آیکون چرخ دنده را کنار گزینه Screen Lock بزنید. سپس گزینه زیر Automatically lock را برای تاخیر فعال کنید.

در همین منو شما می توانید ویژگی Google Smart Lock را نیز راه اندازی کنید. این قابلیت، گوشی شما را از قفل شدن در موقعیت های مطمئن و نیز زمانی که به بلوتوث دستگاه های مشخصی و غیره متصل هستید،باز می‌دارد. در این حالت شما می توانید گوشی خود را بدون نیاز به رمز ورودی یا پین، روشن کنید.

اگر که گوشی شما مجهز به تشخیص چهره است، فرایند روشن کردن گوشی راحت‌تر است. برای این کار، اگر می خواهید که بدون دخالت دست گوشی خود را باز کنید، کافی است صورت خود را جلوی زاویه لنزهای تشخیص چهره بگیرید.

چگونگی قفل کردن گوشی با استفاده از دستیار گوگل

قفل کردن گوشی با استفاده از دستیار گوگل کمی راحت‌تر است. هرچند به دلیل این‌که اپلیکیشن دستیار به صورت خودکار دارای دستور قفل کردن صفحه نیست، شما نیاز به تعریف این دستور در برنامه را دارید. در واقع اگر این دستور را بدهید، همیار به شما می گوید که قابلیت همچین کاری را ندارد.

پس چه کار باید بکنیم؟ از یک دستور شخصی استفاده کنید.

دستیار گوگل قابلیت ذخیره سازی دستور‌های مختلف، دستور های زنجیره‌ای و کلمات عامیانه را دارا است. شما می توانید دستور قفل صفحه را نیز به دستور ها اضافه کنید.

اپلیکیشن ها مختلفی برای قفل کردن صفحه گوشی وجود دارند. برای عملکرد درست دستور قفل، نیاز به یکی از این اپلیکیشن‌ها دارید. اول باید یکی از آن‌ها را دانلود کنید. سه تا از این برنامه ها شامل:

Off+

Screen lock

Screen Off and Lock

همه‌ی آن‌ها کاربرد مشابهی دارند و شما هر کدام را به دلخواه خود می توانید انتخاب کنید. برنامه را نصب کنید. وقتی که برنامه را باز کردید، صفحه نمایش گوشی را خاموش کرده و سپس گوشی شما را قفل می‌کند.

افزودن دستور خاموش کردن صفحه نمایش

برای این کار، باید کاری کنید که دستیار گوگل با باز کردن اپ قفل، باعث خاموش شدن صفحه شود. به منوی تنظیمات در دستیار گوگل بروید. Routines را انتخاب کنید. و سپس با ضربه زدن روی دکمه Plus دستور جدید را وارد کنید.

در زیر هدر When I say دستور هایی مانند زیر وارد کنید:

Lock my phone (گوشی را قفل کن)

Locke screen (صفحه نمایش را قفل کن)

Go to sleep (بخواب)

شما می توانید هر دستور دلخواهی را وارد کنید. این دستور های شخصی سازی شده هستند و جزو دستور های اصلی دستیار گوگل نیستند.

زیر هدر My Assistant should، بنویسید Open (نام اپلیکیشن). این نام، همان نام اپلیکیشن قفل صفحه است که نصب کرده اید. از کامل بودن نام اپ مطمئن شوید وگرنه همیار جست و جوی گوگل را فعال می‌کند. و در آخر، دستور را ذخیره کنید.

اکنون هروقت که یکی از دستورها را به زبان بیاورید، دستیار به صورت خودکار صفحه نمایش را خاموش می‌کند.

ارسال نظر