یونی سواپ چیست؟ | آموزش کار با صرافی ارز دیجیتال Uniswap

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که به افراد امکان تبدیل توکن‌های ERC-20 را به یکدیگر می‌دهد. اما ویژگی‌های یونی سواپ دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

یونی سواپ چیست؟ | آموزش کار با صرافی ارز دیجیتال Uniswap

یونی سواپ چیست ؟

پیش‌تر در مطلب آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر ، علاوه بر تبدیل به‌صورت مستقیم در کیف پول و استفاده از صرافی‌های معمولی، روش دیگری را نیز بیان کردیم. روش سوم، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز بود.

صرافی‌های ارز دیجیتال سنتی، متمرکزند و برای انجام معاملات از یک دفتر سفارش استفاده می‌کنند که برای فراهم‌کردن نقدینگی به وجود عرضه و تقاضا متکی هستند.

این صرافی‌ها ازآن‌جهت متمرکز خوانده می‌شوند که یک نهاد اصلی (شرکت صاحب صرافی) کنترل‌کننده تمام وجوه صرافی است.

ازآنجایی‌که یکی از اصلی‌ترین اهداف ارزهای دیجیتال، ایجاد یک زیرساخت مالی غیرمتمرکز است، نیاز به صرافی‌های غیرمتمرکز حس می‌شد. صرافی‌های غیرمتمرکز به‌جای استفاده از دفتر سفارش و عرضه و تقاضا برای ایجاد نقدینگی، از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کنند. ذخایر و دارایی‌هایی موردنیاز برای اینکه همه‌ی سفارشات کاربران انجام شود، توسط فراهم‌کنندگان نقدینگی (Liquidity Provider) تأمین می‌شود و آن‌ها نیز در ازای در اختیار گذاشتن دارایی‌شان، بخشی از کارمزد مبادلات را دریافت می‌کنند.

یونی سواپ (Uniswap) در واقع محبوب‌ترین و پرکاربردترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. این صرافی در واقع یک برنامه است و مبادلات با فرد واسطه‌ای در ارتباط نخواهند بود. کد نرم‌افزاری (قرارداد هوشمند) تنها چیزی است که در هنگام استفاده از این صرافی با آن سروکار خواهید داشت.

برتری‌های یونی سواپ نسبت به صرافی‌های متمرکزصرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

حال که با ماهیت کلی یونی سواپ آشنا شدیم، بد نیست ویژگی‌های یونی سواپ (یا به‌طورکلی صرافی‌های غیرمتمرکز) را با صرافی‌های سنتی مقایسه کنیم و به تفاوت‌هایشان پی ببریم.

  • غیر امانی بودن یونی سواپ

در صرافی‌های متمرکز معمولی، شما برای آنکه بتوانید در بازارهایشان به مبادله بپردازید، نیاز دارید تا ابتدا دارایی خود را به‌حساب صرافی واریز کنید، اما در یونی سواپ چنین شرایطی وجود ندارد و اختیار کامل دارایی شما همیشه نزد خودتان است.

در هنگام تبدیل دو رمزارز در یونی سواپ، تنها همان مقداری که می‌خواهید تبدیل کنید از کیف پولتان خارج می‌شود و پس از تبدیل نیز ارز دیجیتال مقصد به کیف پولتان ارسال می‌شود.

  • هزینه کارمزدهای مناسب

صرافی Uniswap برای تبدیل توکن‌های ERC-20 به اتریوم تنها 0.3 درصد کارمزد دریافت می‌کند که نسبت به بسیاری از صرافی‌های متمرکز سنتی بسیار مناسب است و می‌تواند برایتان به‌صرفه باشد.

  • حفظ حریم خصوصی (احراز هویت)

برخلاف صرافی‌های متمرکز که برای تطابق با قوانین و مبارزه با پول‌شویی نیاز دارند کاربران خود را احراز هویت کنند، ازآنجاکه یونی سواپ تنها یک قرارداد هوشمند است، دیگر نیازی نیست که نام، شماره ملی، آدرس، تلفن، اطلاعات گذرنامه و ... را در اختیارش قرار دهید.

چه‌بسا اگر زمانی این صرافی هک شود (چون که بر بستر اتریوم است و امنیت بلاک‌چین اتریوم را دارد، تقریبا غیرممکن است) دیگر اطلاعات حساس شخصی شما در خطر نخواهند بود.

  • درج شدن توکن‌های جدید

درج شدن در یونی سواپ نیاز به مراحل زمان‌بر بررسی صرافی‌های معمولی را ندارد و توکن‌های جدید معمولا ابتدا در صرافی‌های غیرمتمرکز درج می‌شوند. این ویژگی برای افرادی که می‌خواهند در اولین فرصت ممکن در توکن‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند، بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

کارمزدهای یونی سواپ

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ از سه نوع معاملات پشتیبانی می‌کند که در ادامه کارمزدهایشان را بررسی خواهیم کرد.

  • تبدیل اتر به توکن‌های ERC-20: کارمزد این مبادلات 0.3 درصد است و به اتریوم پرداخته می‌شود.
  • تبدیل توکن‌های ERC-20 به اتر: کارمزد این مبادلات نیز 0.3 درصد است، اما به توکن مبدأ پرداخت می‌شود.
  • تبدیل دو توکن ERC-20 به یکدیگر: این نوع مبادلات در اصل به‌صورت ترکیبی از دو مبادله انجام می‌شوند. در ابتدا توکن ERC-20 اول به اتر تبدیل می‌شود و سپس اتر به توکن دوم، بنابراین، کارمزد این مبادلات 0.6 درصد است و 0.3 درصد به اتریوم و 0.3 درصد به توکن دوم پرداخت می‌شود.

توکن حاکمیت یونی سواپتوکن حاکمیت یونی سواپ

صرافی Uniswap در سپتامبر سال 2020، توکن حاکمیت بومی خود را که UNI نام داشت، Airdrop کرد. در این ایردراپ، به کیف پول‌هایی که تا قبل از سپتامبر 2020 در صرافی یونی سواپ مبادله کرده بودند، 400 توکن UNI ارسال شد. در مجموع 150 میلیون UNI از این طریق در میان کاربران توزیع شد.

همان‌طور که در مطلب بررسی انواع توکن‌ها بیان کردیم، توکن‌های حاکمیت برای تصمیم‌گیری بر سر مسائل یک پروژه استفاده می‌شوند. یونی سواپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. کاربرانی که در کیف پول خود توکن UNI دارند، می‌توانند در رأی‌گیری‌های این صرافی شرکت کنند و سرنوشت پروژه را تعیین کنند.

در هنگام نوشتن این مطلب، توکن UNI به قیمت 29.17 دلار مبادله می‌شود و با ارزش بازار 17.82 میلیارد دلار، در رتبه 11 ارزهای دیجیتال قرار دارد.

آموزش استفاده از یونی سواپ

برای استفاده از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، ابتدا باید یک کیف پول دیفای (DeFi) یا Web3 راه‌اندازی کنید. پیشنهاد ما استفاده از کیف پول متامسک است. پس از آن باید وارد سایت رسمی یونی سواپ شوید و گزینه Launch App را انتخاب کنید.

صفحه اصلی سایت یونی سواپ صفحه اصلی سایت یونی سواپ

پس از آن، در صفحه باز شده باید با انتخاب Connect to a Wallet، کیف پول متامسک خود را به یونی سواپ متصل کنید.

اتصال کیف پول به یونی سواپ

اتصال کیف پول به یونی سواپ اتصال کیف پول به یونی سواپ

در پایان مراحل اتصال، در بخش سواپ می‌توانید با انتخاب توکن مبدأ و مقصد، به مبادله بپردازید.

تبدیل توکن‌ها در یونی سواپ تبدیل توکن‌ها در یونی سواپ

با کلیک بر روی علامت تنظیمات می‌توانید پارامترهای مبادله خود را تغییر دهید. گزینه Slippage tolerance، درصورتی‌که قیمت بیش از مقدار تنظیم شده (مثلا 0.5 درصد) به ضرر شما تغییر کند، سفارش را باطل می‌کند.

تنظیمات معامله در یونی سواپ تنظیمات معامله در یونی سواپ

با تنظیم Transaction deadline می‌توانید مقدار زمانی را تعریف کنید تا اگر تراکنش تا آن زمان انجام نشد، سفارش باطل شود.

گزینه Toggle Expert Mode حالت پیشرفته را فعال می‌کند و Disable Multihops نیز تبدیل‌های چندمرحله‌ای را غیرفعال می‌کند. برای مثال در صورت غیرفعال بودن Disable Multihops، ممکن است اتریوم ابتدا به دای، و سپس به تتر تبدیل شود، اما اگر این گزینه فعال باشد، تبدیل به‌صورت مستقیم انجام می‌شود.

در نهایت با کلیک بر روی Swap، مبادله انجام خواهد شد و در صورت موفقیت، توکن مقصد را در کیف پول متامسک خود مشاهده خواهید کرد.

تجربه شما در استفاده از یونی سواپ چیست ؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن تجربیات، نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر