چگونه دنبال کنندگان خود در فیسبوک را بشناسیم؟
چون امروزه تبلیغات هنوز بزرگترین و مهمترین روش پول در آوردن به صورت آنلاین است، پس میتوان انتظار داشت که کاربران در دنیای اینترنت تحت نظر باشند. به گزارش کلیک، گوگل و فیسبوک بزرگترین شرکتهایی هستند که اطلاعاتی از قبیل سلیقهها، علایق و گاهی اطلاعات خصوصی ما را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار میدهند و از این راه درآمد هنگفتی به جیب میزنند. البته شرکتها و آدمهای دیگری هم هستند که با اهداف خاص و متفاوت، هر حرکت ما در دنیای اینترنت را دنبال میکنند.
به گزارش کلیک، گوگل و فیسبوک بزرگترین شرکتهایی هستند که اطلاعاتی از قبیل سلیقهها، علایق و گاهی اطلاعات خصوصی ما را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار میدهند و از این راه درآمد هنگفتی به جیب میزنند. البته شرکتها و آدمهای دیگری هم هستند که با اهداف خاص و متفاوت، هر حرکت ما در دنیای اینترنت را دنبال میکنند.
بعضی از این شرکتها، این شانس را به ما میدهند تا ما به آنها بگوییم اجازه دسترسی به چه اطلاعاتی از ما دارند و البته برای ما در مورد برخی از فعالیتهای تبلیغاتیشان شفاف سازی هم انجام میدهند. هرچند ممکن است شما به طور کامل نتوانید از دست ردیابیهای گوگل و فیسبوک فرار کنید، اما راههایی هم وجود دارند که بفهمید گوگل در مورد شما چه میداند و چه اطلاعاتی از شما نگهداری میکند.
وب سایت بیزینس اینسایدر، با نگاهی به غول شبکههای اجتماعی، روشهایی را توصیه میکند تا کاربران با انجام این روشها بتوانند بفهمند که چه شرکتهایی با همکاری فیسبوک به چه اطلاعاتی از آنها دسترسی دارند و به چه روشهایی میتوان دسترسی آنها به این اطلاعات را محدود کرد.
البته ذکر این نکته مهم است که فیسبوک قبل از اینکه اطلاعاتی را در اختیار هرگونه شرکت تبلیغاتی قرار دهد، این اطلاعات را بی نام یا به اصطلاح anonymized میکند. از طرفی این دادهها به صورت درهم و بدون طبقه بندی در اختیار تبلیغ کنندگان قرار میگیرد و به همین دلیل شانس شناسایی افراد بسیار کم و محدود است. بنابر گفته این سایت روشهایی وجود دارند، که با استفاده از آنها میتوان دسترسی تبلیغات به اطلاعات شخصیمان را محدود کنیم. همینطور روشهایی برای نظارت بر آنچه که اپلیکیشنهای تبلیغاتی به آن دسترسی دارند و جلوگیری از لو رفتن اطلاعات شخصی از طریق مواردی که دوستانمان با تبلیغ کنندگان به اشتراک میگذارند وجود دارد.
برای شروع ابتدا وارد صفحه حساب کاربریتان در فیسبوک شوید و بر روی علامت مثلث کوچکی که در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایشتان است کلیک کنید. از پنجره باز شده گزینه Setting و سپس گزینهAds را انتخاب کنید. از پنجره باز شده بر روی گزینه Edit که در مقابل گزینه Ads preferences قرار دارد، کلیک کنید و تنظیمات مورد نظرتان را در این پنجره انجام دهید.
در مورد اپلیکیشنها هم کار ساده است با این تفاوت که باید برای هر اپلیکیشن به طور جداگانه تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید.
برای اینکه دسترسی اپلیکیشنها از طریق فیسبوک به اطلاعاتتان را کم کنید، به صفحه اصلی یا خانه فیسبوک بروید و اینبار بر روی علامت قفل که در گوشه سمت راست صفحه نمایش کنار علامت مثلث قرار دارد کلیک کنید. از منوی باز شده گزینه see More Setting را انتخاب کنید. از پنجره باز شده بر روی Apps کلیک کنید و یکی یکی هر کدام از اپلیکیشنها را انتخاب کنید. حتی به راحتی میتوانید از طریق همین پنجره، اپلیکیشنهایی را که نمیخواهید به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند را حذف کنید.
در پایان و قدم آخر، باید دسترسی تبلیغ کنندگان به اطلاعات شخصیتان را از طریق آنچه دوستانتان با این تبلیغ کنندگان به اشتراک میگذارند محدود کنید. برای اینکار به گزینه Setting رفته و سپس گزینه Apps را انتخاب کنید و در ادامه گزینه Apps Others Use را انتخاب کنید. برای مثال، نیازی نیست خیلی از اپلیکیشنها در مورد خانواده، روابط، مذهب و عقاید سیاسی شما اطلاعاتی داشته باشند، یا مثلا اینکه چه موقع آنلاین هستید یا کجا زندگی و کار میکنید. پس بهتر است دسترسی به این اطلاعات را برای این اپلیکیشنها محدود کنید. شاید طی کردن کل این مراحل کمی طولانی و سخت بهنظر برسد اما در حقیقت اینطور نیست و وقتی شروع به کار کنید متوجه میشوید که روند انجام تنظیمات ساده و آسان است.
منبع:http://bgr.com/2016/05/20/facebook-ads-tracking-privacy/