آموزش تصویری حل مشکلات اتصال بی سیم (بخش اول)

مشکلات اتصال بی سیم زمانی که یک سیستم سرویس گیرنده یا کلاینت به شبکه محلی متصل می شود از جمله مواردی است که ممکن است برای کاربران پیش بیاید. برای یادگیری نحوه حل مشکلات اتصال بی سیم با ما همراه باشید.

آموزش تصویری حل مشکلات اتصال بی سیم (بخش اول)

کلیک- راهنمای زیر می تواند راه حل رفع مشکلات را گام به گام به شما آموزش دهد. شروع کنید.

گام اول: بررسی اتصالات شبکه محلی LAN یا شبکه گسترده WAN

ارتباطات فیزیکی یکی از معمول ترین مشکلاتی است که در این موارد ممکن است رخ دهد. پس در اولین گام به سراغ چک کردن این نوع اتصالات می رویم. بهتر است همه نقاط دسترسی بی سیم و یا پورت های روترها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که کابل اترنت در جای خود محکم جا داده شده است و LED رنگ سبز به نشانه اتصال را نشان بدهد. اگر اینگونه نبود:

- بررسی کنید که دستگاه ها در دو سر کابل اترنت روشن هستند و همچنین پورت ها فعال هستند. به عنوان مثال ممکن است اتصال نقطه دسترسی به یک پورت دیواری غیرفعال باشد یا سوئیچ و یا مودم خاموش باشند.

- اگر کابل های اترنت آسیب دیده شده اند، سعی کنید آسیب دیده ها و متصل ها را شناسایی کنید.

- به صورت دستی روتر یا نقطه دسترسی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نوع کابل مناسب باشد. برای مثال، پورت های اینترنت/شبکه گسترده ممکن است به کابل های کراس ( crossover ) نیاز داشته باشند.

- یک دستگاه دیگری که دارای قابلیت اتصال اترنت است را متصل کنید، مثلا یک لپتاپ که پورت نقطه دسترسی یا روتر را تحت تاثیر قرار دهد. اگر وضعیت چراغ های LED تغییر کرد، دستگاه قبلی فاقد لینک مذاکره خودکار auto-negotitation بوده است. تنظیمات پورت را بررسی کنید و برای مطابقت سرعت و حالت دوبلکس پیکربندی مجدد انجام دهید.

ts1_01

گام دوم: بررسی آداپتور بی سیم

مهم است که از وضعیت آداپتور وای فای سیستم کلاینت نیز اطمینان حاصل شود که آیا برای عیب‌یابی شبکه فعال است و برای اتصال آماده است یا خیر.

- هنگامی که از سرویس گیرنده های ویندوز استفاده می کنید، به کنترل پنل بروید، گروه Network Connections را انتخاب کنید و آداپتور شبکه بی سیم خود را انتخاب کنید و بررسی کنید که فعال باشد. اگر فعال نبود، بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه enable را انتخاب کنید. در صورت عدم موفقیت زمانی که با لپتاپ کار می کنید، کلید تابع یا هر دکمه فیزیکی دیگری که لپتاپ را از حالت هواپیما خارج می کند را فشار دهید. در صورت عدم موفقیت زمانی که از یک کلاینت جداشدنی مانند آداپتور USB استفاده میکنید، آن را جدا کنید و دوباره متصل سازید.

- هنگام استفاده از یک سرویس گیرنده iOS از اپلیکیشن تنظیمات برای بررسی اینکه iPhone یا iPad در حالت هواپیما نیست استفاده کنید. در این صورت، بررسی کنید که همچنین وای فای نیز روشن باشد و برای اتصال آماده باشد.

-در سرویس گیرنده های اندروید، از اپلیکیشن تنظیمات بررسی کنید که آیا گوشی هوشمند یا تبلت شما در حالت هواپیما تنظیم نشده باشد و همچنین از روشن بودن وای فای مطمئن شوید.

ts1_02

گام سوم: بررسی تنظیمات نقطه دسترسی و روتر

از رابط گرافیکی مدیریتی روتر یا نقطه دسترسی بی سیم خود برای بررسی تنظیمات خدمات شناسه مجموعه یا SSID شبکه بی سیم استفاده کنید. سیستم سرویس گیرنده به منظور اتصال به شبکه باید دارای شناسه SSID مربوط به همان شبکه بی سیم باشد.

-در روترهای بی سیم عمومی، ممکن است فقط یک شناسه SSID باشد و یا ممکن است برای هر باند رادیویی (GHz 2.4 و ۵ GHz) یک شناسه موجود باشد. در یک نقطه دسترسی کسب و کار یا شرکت کوچک ممکن است چند SSID برای تفکیک سرویس گیرنده های بی سیم و ترافیک آن ها استفاده شود.

-شناسایی زیرشبکه IP و اگر ممکن باشد شناسه شبکه محلی مجازی VLAN که به SSID اختصاص داده شده بود. پس از اتصال موفقیت آمیز، سرویس گیرنده وای فای از این زیر شبکه باید یک آدرس IP محلی را دریافت کند.

-شناسایی آدرس IP روتر یا نقطه دسترسی که باید از طریق زیر شبکه (و در صورت امکان VLAN) قابل دسترسی باشد.

-بررسی ورودها و وضعیت رابط کاربری روتر جهت بررسی یک آدرس IP از این زیرشبکه که در واقع به سرویس گیرنده وای فای در زمان اتصال اختصاص داده شده است.

ts1_03

گام چهارم: بررسی تنظیمات TCP/IP

-در کنترل پنل قسمت Network Connection را باز کنید و آداپتور شبکه بی سیم خود را انتخاب کنید. اگر وضعیت همچنان غیر فعال نشان می دهد به گام دو برگردید.

-اگر وضعیت No Connected را نشان می دهد، SSID شبکه بی سیم خود را انتخاب کنید و روی گزینه اتصال کلیک کنید.

-اگر SSID شبکه شما در لیست نمایش داده نمی شود، یا شما نمی توانید به شبکه متصل شوید، به گام هشتم بروید و تنظیمات بی سیم را اشکال زدایی کنید.

-در حال تلاش برای اتصال، ممکن است که کمی وضعیت به Authenticating یا Acquiring Network Address تغییر کند و بعد متصل شود. از Status/Support برای تعیین آدرس های IP سرویس گیرنده استفاده کنید. اگر IP سرویس گیرنده ۰٫۰٫۰٫۰ یا ۲۵۴٫x.x بود بر روی Diagnose کلیک کنید. اگر این وضعیت ادامه داشت به گام هشتم بروید.

-در غیر اینصورت، اگر آدرس IP سرویس گیرنده وای فای در زیرشبکه روتر یا نقطه دسترسی نیست، از پنل Properties/Internet (TCP/IP) برای پیکربندی مجدد اتصال به یک آدرس خودکار استفاده کنید و گام چهارم را تکرار کنید.

ts1_04

گام پنجم: بررسی دوباره اتصال با استفاده از پینگ

هنگامی که سرویس گیرنده های بی سیم دارای آدرس IP معتبر هستند، از پینگ برای بررسی اتصال به شبکه استفاده کنید.

از منو شروع سرویس گیرنده بی سیم، پنجره Command Prompt را اجرا کنید و هماگونه که در شکل ۵ نشان داده شده است، از آن برای پینگ آدرس IP روتر یا نقطه دسترسی با استفاده از پروتکل کنترل پیام اینترنت بهره ببرید.

-اگر پینگ کردن نقطه دسترسی یا روتر بارها و بارها با عدم موفقیت روبرو می شود، به گام ششم بروید.

-اگر پینگ کردن نقطه دسترسی یا روتر با موفقیت انجام شد، سپس دیگر سرویس گیرندگان شبکه محلی بی سیم یا با سیم را که می خواهید با آن ها فایل ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید پینگ کنید. اگر پینگ موفق نبود، ممکن است مقصد از فایروال برای مسدود کردن پیام های دریافتی استفاده کرده باشد.

-بعد از غیرفعال کردن فایروال ویندوز مقصد، مجددا پینگ کنید. اگر اکنون عمل پینگ کردن با موفقیت روبرو شد، فایروالی که غیرفعالش کرده بودید ممکن است پروتکل های شبکه ویندوز را نیز مسدود کرده باشد. برای اجازه تبادل ترافیک بین سرویس گیرندگان شبکه محلی، مجددا پیکربندی فایروال را انجام دهید. برای مثال، فایروال را دوباره فعال کنید و اجازه دهید که فایل های ورودی و چاپگرها به اشتراک گذاشته شوند.

ts1_05

جهت مطالعه ادامه آموزش در قسمت بعد اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر