مهارت های نرم را چگونه حین مصاحبه شغلی نشان دهیم؟

رسانه کلیک – موفقیت در مصاحبه یکی از مواردی است که در رسیدن شما به شغل دلخواهتان موثر است. در این مطلب به معرفی تعدادی از روش ها برای نشان دادن مهارت های نرم  در مصاحبه می پردازیم.

مهارت های نرم را چگونه حین مصاحبه شغلی نشان دهیم؟

داشتن مهارت هایی از جمله قدرت در کار با یک تکنولوژی خاص، می تواند شما را در پیدا کردن شغل مناسب یاری کند، اما زمانی که قصد دست یابی به آن شغل را دارید کارفرمایان مهارت های دیگری را نیز در شما خواهند سنجید که این مهارت ها معمولا طی مصاحبه مشخص می شوند. برای مثال این که شما عضو خوبی در یک تیم باشید یا بتوانید به خوبی مشکلات را مدیریت کنید نکاتی است که معمولا توسط کارفرمایان سنجیده می شود.

بسیاری از متخصصان معتقدند که اغلب بهترین مواردی که موفقیت در یک شغل را پیش بینی می کنند، به سختی به دست می آیند. فرد متقاضی شغل باید مهارت ها و تجربیات گذشته خود را عنوان کند تا بتواند به جایگاهی که می خواهد برسد. اما آن چه اهمیت بیشتری دارد، مهارت هایی است که فرد طی مصاحبه از خود نشان می دهد.

نشان دادن مهارت های نرم اهمیت بسیاری طی یک مصاحبه شغلی دارد، به این دلیل که در اکثر موارد افراد قرار است با یکدیگر کار کنند و یک تیم باشند. دیگر زمانی که هر فرد باید یک مسئولیت را به تنهایی انجام می داد گذشته است و مسئولان استخدام بیشتر روی یافتن مهارت های بین فردی و رابطه ای تمرکز می کنند.

مطالعه ای که اخیرا توسط ادوبی انجام شده نشان می دهد که ارتباط مهم ترین مهارت نرمی است که هر فرد شاغل باید داشته باشد و پس از آن خلاقیت و همکاری اهمیت دارند. نزدیک به سه چهارم موقعیت های شغلی از ارتباطات به عنوان یک مهارت اساسی یاد می کنند، در حالی که نیمی از آن ها از خلاقیت به عنوان مهارتی اساسی یاد می کنند. با این همه، تنها یک چهارم متقاضیان این در رزومه خود به این مهارت ها اشاره می کنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه نشان دادن مهارت های نرم طی یک مصاحبه شغلی آشنا شوید.

ارتباط

یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن مهارت های ارتباطی، به وجود آوردن مکالمه های مختلف و ارتباط برقرار کردن با افراد مصاحبه کننده است. مصاحبه کنندگان وقتی استعدادهای جدید را ارزیابی می کنند، علاقه به دیدن نحوه ایجاد راحتی، برقراری سریع ارتباط با سایرین و نشان دادن قابلیت ها توسط هر فرد هستند. تمامی این ها با به کار گیری مهارت های نرم مانند آغاز مکالمه، راحت صحبت کردن با افراد و خلق محیطی که به تولید محتوا ختم می شود، صورت می گیرند. این به معنای آن است که میان حرف مصاحبه کننده و سایر افراد نپرید، نسبت به جواب ها فکر کنید و به عنوان یک فرد عادی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

اگرچه مصاحبه ها قابل تکرار نیز هستند، با این حال یک مکالمه خوب می تواند بهترین چیزی باشد که متقاضی را از طریق نشان دادن مهارت های نرم به شغل دلخواهش برساند.

مهارت های ارتباطی به استفاده از کلمات ختم نمی شوند. در بسیاری از مواقع مصاحبه کنندگان به تک تک کلماتی که استفاده می کنید اهمیت نمی دهند. مهم آن است که ارتباط چشمی، زبان بدن، نحوه بیان پاسخ از نظر لحن و کلام و گویایی و شفاف بودن پاسخ هایتان را به درستی انجام دهید تا سخنان شما به خوبی فهمیده شود.

خلاقیت

مدیران حین مصاحبه مسائلی را مطرح می کنند که از آن طریق مهارت های خلاقیتی متقاضی را بسنجند. زمانی که از شما سوال می شود چگونه مشکلی را برطرف کردید یا چگونه یک همکار یا مشتری را قانع کرده اید، تنها به بیان کردن نتیجه نهایی بسنده نکنید و پروسه فکری خود را نیز توضیح دهید. متخصصان پیشنهاد می کنند که ابتدا شروع مسئله را شرح دهید، سپس در رابطه با اقدام خودتان صحبت کنید و نهایتا درباره نتیجه و این که چگونه مهارت های نرمتان موجب حل شدن مشکل شده، اطلاعاتی به مصاحبه کننده بدهید. همچنین می توانید حین تعریف کردن یک موقعیت از مثال هایی در رابطه با مهارت های نرم در تفکر خلاقتان استفاده کنید. تفکر خلاق معمولا با نحوه حل شدن یک مشکل از سوی شما نشان داده می شود.

برای مثال، می توانید اشاره کنید که زمانی که بین اعضای تیم شما مشکلی ایجاد شده، شما سعی کردید به حرف تمامی اعضا گوش کنید و مشکل را به نحوی با همکاری حل کنید که همه اعضای تیم احساس ارزشمند بودن داشته باشند. استفاده از مثال ها کمک می کند تا عمق بیشتری در پاسخ خود پیدا کنید.

همکاری

اگر همکار خوبی برای سایر افراد هستید، می توانید این مهارت نرم را با عنوان کردن این نکته که چگونه به خوبی با دیگران کار کرده اید، در یک مصاحبه آشکار کنید.

اگر در حال صحبت درباره کار تیمی خود هستید، حتما از ادبیات مناسبی استفاده کنید. برای مثال درباره مشارکت مناسب همه اعضای تیم صحبت کنید، نه فقط مشارکت خودتان. این موضوع نشان می دهد شما فراتر از خودتان فکر می کنید و ذهنی منطبق با کار تیمی دارید.

همکاری بیشتر در نتیجه کار نشان داده می شود. این مهارت نرم می تواند در رسیدن به اهداف بلندپروازانه بسیار کمک کننده عمل کند. زمانی که درباره پروژه ای که مدیریت کرده اید صحبت می کنید، به چگونگی مدیریت حل اختلاف در تیمتان اشاره کنید. زمانی که در حال صحبت درباره شروع ساماندهی هستید، به این اشاره کنید که چگونه میان اعضای تیمتان راحتی و ارتباطی موثر برقرار می کردید.

یکی از نکات مهم نیز این است که بسیاری از مهارت های نرم شما ممکن است بدون آن که خودتان متوجه شوید طی یک مصاحبه آشکار شوند. برقراری ارتباط شفاف، مهارت های گوش دادن و رویکردی مثبت مهارت هایی هستند که خودشان به شکلی طبیعی آشکار می شوند.

ارسال نظر