BOYD, CYOD, COPE هرکدام چه معنایی دارند؟

با گسترش گوناگونی وسایل الکترونیکی مورد استفاده کارمندان در سازمان ها و شرکت ها و وابستگی هرچه بیشتر آنان به چنین وسایلی در استفاده های شخصی، سازمان ها در تلاشند تا راه حل های بهینه برای کنترل ابزارهای این چنینی فراهم آورند.

BOYD, CYOD, COPE هرکدام چه معنایی دارند؟

به گزارش کلیک، هرچه که مردم بیشتر به تلفن های هوشمند خود وابسته می شوند، شرکت ها ناگزیر به در نظر گرفتن تمایلات اعضا در نحوه برقراری ارتباطات درون سازمانی خواهند شد. هم اینک پاسخ به چنین دغدغه ای موجب تقسیم بندی کارمندان و کاربران و به تبع آن نگرش های موجود در انتخاب و استفاده از تلفن های هوشمند گردیده است. از منظر میزان آزادی عملکرد کارمندان، سه گونه تفکر بیان شده که BYOD, CYOD و COPE از آن جمله می باشند.

"دستگاه خود را بیاور BYOD ": کارمندان مسئولیت کامل انتخاب و تهیه تلفن مورد استفاده خود را دارند. آن ها از این وسایل برای نگه داری و به کارگیری روزانه اطلاعات شخصی خود در آن محل بهره می برند. این مدل با شرکت های کوچک و یا شرکت هایی با کارمندان موقت سازگارتر است.

"دستگاه خود را انتخاب کن CYOD ": به کارمندان اجازه داده می شود تا از مجموعه ای از گزینه های مختلف برای خود مدلی را انتخاب کنند که همگی از نظر امنیت، اعتبار و دوام مورد تایید آن سازمان هستند. این وسایل تنها در محدوده های مشخص شده از سوی بخش آی تی آن سازمان فعال می شوند اما کارمندان صاحبان این دستگاه ها هستند؛ آن ها یا خود هزینه این وسایل را پرداخت می کنند و یا با مشارکت سازمان متبوعه اقدام به خریداری دستگاه هایی می نمایند که تا زمان حضور آنان در شرکت متعلق به آنان می باشد.

"دستگاه های سازمانی که شخصی شده اند COPE ": کارمندان با تلفنی که توسط شرکت انتخاب شده و هزینه آن نیز پرداخت گردیده، کار می کنند اما می توانند از این تلفن ها برای مقاصد شخصی نیز استفاده نمایند. شرکت می تواند تصمیم بگیرد که تا چه اندازه آزادی و انتخاب به این کارمندان تعلق خواهد گرفت. این نزدیک ترین مدل به متد های سنتی تامین ابزارهای کاری در محیط های سازمانی می باشد که به "مالکیت مطلق با سازمان COBO " نیز معروف است.

BOYD به عنوان شیوه ای معرفی شده که با آن قادر خواهید بود تا کارمندان خود را خوشحال تر سازید، چرا که آنان احساس اعتماد کرده و همچنین هزینه کمتری برای ابزار ها پرداخت می کنند. اما باید اضافه نمود که این روش همچنین به " فاجعه خود را با خود بیاور" نیز مشهور شده. این موضوع از آن جا نشات گرفته که در این روش، سازمان هیچ گونه نظارتی بر روی این وسایل نخواهد داشت که در نتیجه امنیت، اعتبار و سازگاری با ساختار سازمانی، همه و همه زیر سوال خواهد رفت. شرکتی که اعضا و کارمندانش نه تنها از سیستم عامل های متفاوت ویندوز، اندروید و اپل استفاده می کنند بلکه از نسخه های متعدد و متفاوت آن ها نیز بهره می برند چگونه می تواند خود را با چنین گستره ای از وسایل الکترونیکی هماهنگ سازد.

در حالی که ممکن است صاحبان صنایع سنت گرا با COPE بیشتر ارتباط بر قرار کنند، این متد منتقدین بسیاری نیز دارد. هنگامی که این دستگاه ها توسط بخش IT انتخاب می شود، موضوعاتی از قبیل امنیت و سازگاری دیگر مورد تناقش نخواهد بود ولی باید مد نظر داشت که نظارت این بخش بر روی مالکیت کارمندان به تلفن های اختصاصی شده می تواند منجر به انتقاداتی در حوزه محافظت از حریم خصوصی افراد گردد.

روش COYD توانسته است تا برای برخی از این انتقادات و دغدغه ها پاسخ در خوری فراهم آورد. از آن جایی که شرکت ها کنترل خود را بر روی تعداد مشخصی از دستگاه های از پیش تعیین شده حفظ می کنند بخش آی تی دیگر با گستره نامحدودی از این وسایل روبرو نخواهد بود و می تواند مراقبت های مورد نیاز را همراه با حفظ حریم شخصی افراد و آزادی آن ها در انتخاب تداوم بخشد. روش COYD تنها وقتی عملی است که بخش آی تی بتواند لیستی به روز از این وسایل در اختیار داشته باشد و بسیاری معتقدند که این موضوع نگرانی اکثر سازمان ها می باشد.

تعریف هر کدام از این اسامی مخفف در منابع مختلف کمی تفاوت می کند در نتیجه مسئله قابل توجه این است که نباید استراتژی خود را زیاد طبقه بندی و دسته بندی کنید. بلکه می توانید از این تعاریف در جهت تامل و بازبینی بر روی آن چه در سازمان شما از نظر پویایی، امنیت و انعطاف پذیری کارمندان قابل اهمیت است، استفاده کنید. همچنین شما می توانید به فکر کاستن هزینه های حاصل آمده و سازگاری هر چه بیشتر اجزا مجموعه خود بوده و سپس به افق های تازه تری بیندیشد.

منبع: business2community

ارسال نظر