دستور پوتین برای آماده باش اتمی روسیه صادر شد

همزمان با شروع سومین روز جنگ روسیه و اوکراین و انتشار اخبار ضد و نقیض حمایت ناتو از اوکراین، پوتین در دیدار وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دستور آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را صادر کرد.

پس از گسترش نفوذ ارتش روسیه در نواحی مختلف خاک اوکراین و انتشار اخبار حمایت ناتو از ارتش اوکراین، ولادیمیر پوتین دقایقی قبل و در دیدار وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دستور آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۸ اسفند (۲۷ فوریه) در یک گفت‌وگوی تصویری با فرماندهان نظامی روسیه تاکید کرد: «به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش روسیه را در حالت آماده‌باش ویژه جنگی قرار دهند.»

پوتین همچنین به تحریم‌های مالی شدید غرب علیه روسیه و خودش اشاره کرد و افزود که اعضای ناتو، ''اظهارات خصمانه‌ای'' بیان کرده‌اند.

رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کشوری مستقیما در بحران کنونی مداخله کند، با ''عواقب وحشتناکی'' روبرو خواهد شد.

آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه به این معنی است که اکنون، احتمال استفاده این کشور از سلاح اتمی قوت گرفته است.

پوتین به قوای هسته‌ای روسیه دستور آماده‌باش داد پوتین به قوای هسته‌ای روسیه دستور آماده‌باش داد

واکنش آمریکا و ناتو به دستور آماده باش اتمی روسیه

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که دستور ولادیمیر پوتین برای ''آماده‌باش'' نیروهای هسته‌ای روسیه، به این معنا است که ''پوتین به شیوه‌ کاملا غیرقابل قبولی به این جنگ ادامه می‌دهد.''

لیندا توماس-گرینفیلد تاکید کرد: «ما باید به قاطع‌ترین شکل ممکن، جلوی اقدامات رئیس‌ جمهور روسیه را بگیریم.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم این دستور پوتین را بخشی از ''روش مسکو برای ایجاد تهدید به منظور توجیه کردن تجاوز'' به اوکراین توصیف کرد.

او در عین حال تاکید کرد: «روسیه هیچ وقت از سوی ناتو تهدید نشده است.»

ناتو تصمیم پوتین را محکوم کرد

دبیرکل پیمان دفاعی ناتو نیز این تصمیم رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

ینس استولتنبرگ گفت: «آماده‌باش پوتین به نیروهای هسته‌ای روسیه نشان می‌دهد که وضعیت چقدر جدی است و چرا ما واقعا باید کنار یکدیگر باشیم.»

واکنش‌های جهانی به آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه همچنان ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین بامداد روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند فرمان حمله به خاک اوکراین را صادر کرد. تهاجم روسیه به اوکراین به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

حجم ویدیو: 2.16M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47 | دانلود ویدیو
ارسال نظر