کاربران ایرانی بر سر دو راهی تحریم های اینترنتی
با گذشت تقریبا دو ماه از لغو تحریمها، انتظار میرفت فعالان فناوری دنیا محدودیت خود را برای کاربران داخل ایران حذف کنند.
به گزارش کلیک، با توجه به گذشت تقریبا دو ماه از آغاز رفع تحریم های بین المللی علیه کشورمان انتظار می رفت وب سایت ها و شرکت هایی نظیر گوگل، اپل، مایکروسافت و سایر فعالان فناوری اطلاعات دنیا نیز مانند دیگر شرکت ها، محدودیت های خود را نسبت به کاربران داخل ایران حذف کنند.
با این حال در بسیاری از موارد همچنان شاهد وجود محدودیت هایی هستیم که با نگاه به برجام، ادامه آن ها غیر منطقی است. خدماتی مانند تبلیغات در موتور جست و جوی گوگل (Google Adwords)، ساخت اپل آیدی (Apple ID) و خدمات دیگری که غالبا می توانند با رونق کسب و کارهای آنلاین ایرانی ارتباط مستقیم داشته باشند، همچنان برای کاربران کشورمان غیرقابل دسترسی هستند.
با این رویکرد به سراغ چند تن از فعالین وب فارسی رفتیم تا نظرات آن ها را در مورد ادامه این روند و همچنین علت ادامه آن جویا شویم. در ادامه با پاسخ آن ها به خبرنگار کلیک همراه می شوید.
دکتر مهدی بوترابی ، مدیر پرشین بلاگ:
«اخیرا بهبودیهای زیادی در این زمینه اتفاق افتادهاست و ایران دارد به سمتی پیش میرود تا در برخی از این وب وب سایتها به رسمیت شناخته شود. اقداماتی نظیر قرار گرفتن نام ایران در گزینههای یاهو برای ساخت ایمیل و ارسال اس ام اس به موبایل کاربران. همچنین ساختن جیمیل نیز آسانتر شدهاست. رسانهها باید بیشتر به این موضوع بپردازند و راهکار اصلی برای چنین شرایطی اعتراض کاربران و اطلاع رسانی رسانههاست. برای مثال رسانهها میتوانند به زبان انگلیسی از این وب سایتها و شرکتها سئوال کنند که چرا محدودیتهایشان را برنداشتهاند. میتوان برای این امر کمپینهایی را تشکیل داد، مانند کاری که در سال ۸۴ توسط پرشین بلاگ برای برای نامگذاری خلیج فارس انجام شد.»
رضا امید سالاری ، مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پرداخت:
«در واقع ما دو نوع تحریم داریم، یکی تحریمهای اقتصادی که برداشته شد، و دیگری تحریمهایی که مرتبط به قانون کپیرایت است. شرکتهای آمریکایی تا زمانی که نقض قانون کپیرایت ادامه داشته باشد تحریمهای خود را برنمیدارند. این مشکل منحصرا مربوط به شرکتهای آمریکایی است و میتوان از Envato، شرکتی خصوصی که متخصص استارتآپها و ترویج سطح فروشگاههای آنلاین است یاد کرد که بعد از این که توسط آمریکا خریداری شد، برای کاربران ایرانی فیلتر شد، در صورتی که مدیران همین شرکت، تا زمانی که در آمریکا ساکن بودند به ایرانیان اجازه میدادند از آن استفاده کنند.»
روحالله مومننسب ، کارشناس فضای مجازی:
«ما هیچگاه در حیطه محصولاتIT محروم نبودیم، سرعت اینترنت و گوشیها هیچگاه با مشکل مواجه نبودهاست. در اوج بحرانهای سالهای ۸۹-۹۰ اسمارتفونها وارد ایران شد و همان شبی که اپل S6 در آمریکا عرضه شد همزمان در ایران نیز به فروش رسید. اما در زمینه کالاهای مولد و محصولات علمی تحریم بودهایم و تحریم هم ماندهایم. ظاهرا بحث تحریمها علاوه برITدر زمینههای دیگر هم ادامه دارد. با این وجودحتی اگر اجازه دسترسی به وب سایتهایی مانند آمازون وعلیبابا وجود داشته باشد، بیشتر شرکتهای داخلی ورشکست خواهند شد و این یک خیانت است.
در حال حاضر نرمافزارهای ایرانی نظیر سیبچه، روی گوشیهای آیفون تحریم شدهاست، که در حقیقت این اتفاق بعد از برجام رخ دادهاست. ظاهرا نه تنها هیچ برنامهای برای برداشت تحریمهای علمی وجود ندارد، بلکه این تحریمها در حوزه IT هم در حال افزایش است و مراکز نظامی و قانون گزاری آمریکا نیز قوانینی را وضع کردهاند که دسترسی به فناوری اطلاعات (و نه محصولات آن) را سختتر و پیچیدهتر میشود.»
علیرضا اله یاری ، مدیرارشد شرکت نوین مارکتینگ:
«هنوز مشکلات تحریمهای ایران تا حد زیادی حل نشده باقی ماندهاست و بسیاری از وب سایتها و سرویسهای مفید قابل دسترسی نیستند، مانند سرویس Live chat که فیلتر شدهاست یا وب سایت Themeforest که با IP ایران قابل دسترسی نیست. این وب سایتها و شرکتها به ظاهر به روی ایران بستهاند اما در باطن سود بسیاری میبرند. مثلا میتوان به گوشیهای اپل اشاره کرد که ایرانیان بسیاری از آن استفاده میکنند، جیمیل که تقریبا هر کسی یک آدرس جیمیل دارد و یاهو که از پرکاربردترین آدرس ایمیلهاست. به اعتقاد من این مسائل به زودی برطرف نمیشوند اما آرزو دارم که بدون وجود این مشکلات بتوانیم با جهان پل ارتباطی داشته باشیم، در خارج از کشور صاحب هویت بینالمللی شویم و فعالیتهای اینترنتی خود را به راحتی انجام دهیم.»
با این توصیفات امیدواریم که مسئولان آنچه لازم است انجام دهند تا اتفاقی که اکثر فعالان حیطه وب در انتظار آن هستند رخ دهد.