نابودی این صنعت به نفع هیچ‌کس نیست؛ نشست فعالین صنعت استخراج رمز ارز

جذب 6500 میلیارد تومان سرمایه و تبدیل شدن آن به یکی از مهم ترین بخش‌های اقتصادی کشور طی گذشت چهار سال از قانونی شدن صنعت استخراج ارز دیجیتال در ایران

نابودی این صنعت به نفع هیچ‌کس نیست؛ نشست فعالین صنعت استخراج رمز ارز

طی گذشت چهار سال از قانونی شدن صنعت استخراج ارز دیجیتال در ایران، جذب 6500 میلیارد تومان سرمایه و تبدیل شدن آن به یکی از مهم ترین بخش‌های اقتصادی کشور، حدود 665 واحد استخراج ارز دیجیتال احداث شده و یا در حال احداث هستند که از این تعداد در مجموع، 200 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

این واحدها با استفاده از برق شبکه سراسری، احداث نیروگاه‌های گازی خود تامین و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، در حدود 500 مگاوات برق برای استخراج بیت کوین مصرف میکنند.

در این مدت، دولت‌های دوازدهم و سیزدهم اقدام به تصویب پنج مصوبه مرتبط با صنعت استخراج رمز ارز کرده‌اند؛ اما این تصمیمات به توقف رشد این حوزه و نگرانی‌های فعالیت آن منجر شده است. تراکم مشکلات و مسائل اقتصادی و قانونی این حوزه نه تنها توسعه آن را مختل کرده و  که می‌تواند به تدریج آن را نیز نابود کند.

امید علوی، مدیرعامل هلدینگ کرانه نیلگون تیس، در همایشی که روز سه شنبه مورخ 18 مهرماه 1402 در جمع فعالین صنعت ماینینگ ایران برگزار شد، اظهار داشت که تخریب این صنعت منجر به توقف توسعه آن نمیشود، بلکه باعث تبدیل آن به صنعت زیرزمینی و افزایش فشار بر شبکه برق کشور خواهد شد. وی افزود  اعمال قوانین درست و منصفانه برای این حوزه به عنوان یک منبع تامین ارزی می‌تواند به کشور کمک نماید.

ایشان اصلی‌ترین خواسته‌های فعالین صنعت استخراج در این نشست خبری را،  این طور بیان کرد:

1. ایجاد زیرساخت‌های عرضه رمز ارز استخراج شده و تدوین دستورالعمل شرایط رفع تعهد ارزی آن

2. احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه برای مدیریت بهتر تامین برق کشور

3. تعیین و ابلاغ آیین‌نامه مشوق‌های مراکز استخراج بزرگ مقیاس جهت جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی

4. اعلم پهنه‌بندی جغرافیایی و محل استقرار مراکز استخراج از سوی وزارتخانه های نفت و نیرو

سید امید علوی - مدیرعامل هلدینگ کرانه نیلگون

از دیگر مشکلات این حوزه می‌توان به تاخیر در اجرای مصوبات دولت اشاره کرد. تصمیمات اخیر دولت‌ سیزدهم در زمینه صنعت استخراج رمز ارز باعث توقف رشد این حوزه و ایجاد نگرانی‌ها و مشکلاتی برای فعالین آن شده است. ناتوانی در اجرای مصوبات دولت و تعامل ناکافی با بخش خصوصی در اصلاح نرخ‌ها و قوانین این صنعت موجب ایجاد مشکلات اقتصادی و قانونی شده است.

سید مسیح علوی - هم بنیان گذار ویرا ماینر و علی بابک نیا - رئیس کار گروه استخراج

چرا صنعت استخراج ارز دیجیتال در ایران در معرض نابودی است؟

مسیح علوی، هم بنیانگذار مجموعه ویرا ماینر و فعال حوزه استخراج رمز ارز در کشور به  به این موضوع اشاره کرد که قانون ارز دیجیتال ایران تعیین کرده است تا حاصل استخراج رمز ارز در حوزه واردات مورد استفاده قرار گیرد؛ اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه هنوز ایجاد نشده است. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در حوزه استخراج رمز ارز قادر به بهره‌برداری از دارایی‌های دیجیتال استخراج شده نیستند. همچنین، نداشتن تخصص لازم در مورد مصوبات و وجود تناقض در قوانین از جمله مشکلاتی هستند که فعالان صنعت استخراج با آن مواجه هستند.

در واقع عملکرد نامناسب مسئولین در زمینه قانون‌گذاری صنعت استخراج رمز ارز منجر به مشکلاتی شامل ناتوانی در کنترل توسعه استخراج‌های زیرزمینی و فشار بر شبکه برق کشور می‌شود. فعالان صنعت استخراج معتقدند که تقویت ارتباط بین مسئولین و بخش خصوصی فعال در صنعت استخراج و اصلاح نرخ‌ها و قوانین می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات کنونی باشد.

 

جمع بندی

بهره‌برداری و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت استخراج رمز ارز در ایران، این حوزه را به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است. با این حال، مسائل و چالش‌هایی برای این صنعت نیز وجود دارد که نیازمند توجه و اصلاحات جدی از سوی مسئولین مربوطه است.

صنعت استخراج رمز ارز می‌تواند با تغییرات مناسب در قوانین و تدابیر مرتبط با آن، به توسعه اقتصادی کشور و تامین نیازهای ارزی آن کمک نماید.

 

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

ارسال نظر