مایکروسافت و اپل از هیات مدیره اوپن‌ای‌آی خارج شدند

در اقدامی غیرمنتظره، اپل و مایکروسافت از شرکت در هیات مدیره اوپن‌ای‌آی به عنوان ناظر انصراف دادند.

مایکروسافت و اپل از هیات مدیره اوپن‌ای‌آی خارج شدند

ساراکلاری: با گذشت چند ماه از پیوستن مایکروسافت به هیئت‌مدیره‌ی OpenAI و به‌دست‌آوردن یک کرسی ناظر در هیئت‌مدیره‌ی این شرکت، مایکروسافت با ارسال نامه‌ای به OpenAI از تصمیم خود برای واگذاری کرسی ناظر خبر داد.

بر اساس این گزارش اوپن‌ای‌آی  یک مؤسسهٔ پژوهشی هوش مصنوعی در  آمریکا است که هدف آن توسعهٔ هوش مصنوعی دوستانه برای خدمت به بشریت است. این موسسه برای همکاری آزادانه با سایر مؤسسات و پژوهشگران، اوپن‌ای‌آی پتنت‌ها و تحقیقات خود را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند.

حالا مایکروسافت کرسی ناظر هیئت مدیره را کنار گذاشته و اعلام کرده که پس از راه اندازی هوش مصنوعی نیازی به کرسی ناظر هیئت مدیره نیست.

در این خصوص فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اپل ماه گذشته اعلام کرد ربات چت از طریق هوش مصنوعی(OpenAI ChatGPT) را به دستگاه های خود آورده است و هیچ مقامی نقش ناظر در هیئت مدیره OpenAI را بر عهده نخواهد گرفت.

یک سخنگوی OpenAI گفت که این شرکت با میزبانی جلسات منظم ذینفعان با شرکای استراتژیک مانند مایکروسافت و اپل و سرمایه‌گذارانی مانند Thrive Capital و Khosla Ventures رویکرد تعامل جدیدی را ایجاد خواهد کرد. سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار مایکروسافت در OpenAI باعث نگرانی ناظران ضد انحصاری در اروپا، بریتانیا و ایالات متحده شده است.

در نامه ای به OpenAI آمده است: "در طول هشت ماه گذشته، ما شاهد پیشرفت قابل توجهی از سوی هیئت مدیره تازه تاسیس بوده ایم و به مسیر شرکت اطمینان داریم. با توجه به همه این موارد، ما دیگر معتقد نیستیم که نقش محدودی به عنوان ناظر هیئت مدیره ضروری باشد.

قانون‌گذاران ضد انحصار اتحادیه اروپا ماه گذشته گفتند که شراکت تحت قوانین ادغام اتحادیه قرار نمی‌گیرد زیرا مایکروسافت OpenAI را کنترل نمی‌کند.

در مقابل، ناظران ضد انحصار بریتانیا و ایالات متحده همچنان در مورد نفوذ مایکروسافت بر OpenAI و استقلال مایکروسافت نگران هستند.

مایکروسافت و OpenAI به طور فزاینده ای در حال رقابت برای فروش فناوری هوش مصنوعی با هدف کسب درامد به مشتریان سازمانی هستند.

علاوه بر این، مایکروسافت در حال گسترش پیشنهادات هوش مصنوعی خود بر روی پلتفرم Azure است و مدیر عامل Inflection (شرکت Inflection AI که در واقع یه استارتاپ هوش مصنوعی است) را به عنوان سرپرست بخش هوش مصنوعی خود استخدام کرده است، اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای پیشی گرفتن از OpenAI تفسیر می شود.

 

ارسال نظر