تلاش سوئیفت برای رسمیت یافتن ارزهای دیجیتال در بانکهای مرکزی

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در جهان، «سوئیفت» در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پلتفرم جدید است تا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کشورهای مختلف را به سیستم مالی موجود متصل کند.

تلاش سوئیفت برای رسمیت یافتن ارزهای دیجیتال در بانکهای مرکزی

به گزارش کلیک انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در جهان، «سوئیفت» در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پلتفرم جدید است تا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کشورهای مختلف را به سیستم مالی موجود متصل کند.

با توجه به نقش کلیدی سوئیفت در بانکداری جهانی، کارشناسان این حرکت را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رسمیت یافتن اکوسیستم نوپای پول دیجیتال بانک‌های مرکزی می‌دانند.

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی نسخه‌های دیجیتالی ارزهای خود هستند. اکثر آنها نمی‌خواهند از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال عقب بمانند، اما از طرف دیگر با پیچیدگی‌های فنی مرتبط با راه‌اندازی آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نیک کریگان، رئیس بخش نوآوری سوئیفت، درباره سرویس جدید گفت: «آخرین دوره آزمایشی این پلتفرم تازه که ۶ ماه طول کشید، شامل ۳۸ عضو از بانک‌های مرکزی، بانک‌های تجاری و پلت‌فرم‌های تسویه‌حساب بود. این یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌های جهانی در زمینه پول‌های دیجیتالی و دارایی‌های «توکنی‌شده» در تاریخ را رقم زد.»

مقامات سوئیفت در بررسی آزمایشی خود بر این تمرکز داشتند که اگر پول دیجیتال کشورهای مختلف بر اساس فناوری‌ها یا «پروتکل‌های بنیادین» مختلفی ساخته شده باشند، آیا می‌توان آنها را با هم و در یک سیستم استفاده کرد یا نه. چرا که سیستم مدیریت یکپارچه سیستم بهتری است و خطرات ناشی از تکه‌تکه شدن سیستم پرداخت را کاهش می‌دهد.

آقای کریگان گفت نتایج همچنین ثابت کرد بانک‌ها می‌توانند از زیرساخت‌های موجود خود استفاده کنند و از سیستم تازه در تجارت بسیار پیچیده یا پرداخت‌های ارز خارجی به صورت بالقوه خودکار استفاده کنند تا هم تراکنش‌ها را سرعت بخشند و هم هزینه‌های مربوط به آنها را کاهش دهند.

رئیس بخش نوآوری سوئیفت درباره تاریخ آغاز به کار سیستم مالی جدید گفت: «ما در حال بررسی نقشه راه برای آغاز به کار سامانه جدید در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده هستیم. این سامانه اکنون در حال خروج از مرحله آزمایشی و تبدیل به واقعیت است.»

در حال حاضر کشورهایی مانند باهاما، نیجریه و جامائیکا در حال حاضر دارای ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. در شرایط کنونی چین نیز در یوان الکترونیکی پیشرفت‌های خوبی داشته و بانک مرکزی اروپا نیز واحد یورو دیجیتال را در دست اجرا دارد.

بانک‌های مرکزی آلمان، فرانسه، استرالیا، سنگاپور، جمهوری چک و تایلند نیز طرح‌هایی آزمایشی را برای پول دیجیتال خود در دست تهیه دارند و همزمان بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نیز چندین آزمایش برون‌مرزی را اجرایی کرده است.

با این حال مزیت اصلی سوئیفت این است که شبکه موجود آن در حال حاضر در بیش از ۲۰۰ کشور قابل استفاده است و بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ بانک و صندوق پولی را به هم متصل می‌کند. میزان تراکنش‌های این سیستم جهانی در روز بالغ بر تریلیون‌ها دلار می‌شود.

این سیستم پیام‌رسان امن که به ستون فقرات مبادلات مالی بین‌المللی تبدیل شده است، پرداخت‌های بین‌المللی را تسهیل می‌کند و به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا حجم بالایی از تراکنش‌ها را خیلی سریع پردازش کنند.

ایده مسئولان سوئیفت این است که با بالا رفتن تعداد بانک‌ها و موسسات مالی، یک نقطه اتصال جهانی اصلی شکل بگیرد که پرداخت دارایی‌های دیجیتال از طریق آن انجام شود.

گروه مشاوره بوستون (BCG) برآورد کرده است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۶ تریلیون دارایی دلاری شامل سهام و اوراق قرضه می‌تواند تبدیل به پول دیجیتال شود.

سوئیفت با مشارکت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور جهان در سال ۱۹۷۳ و با هدف مدیریت کارآمد دریافت و پرداخت‌های بین‌المللی پایه‌گذاری تشکیل شد. مقر این نهاد در بلژیک قرار دارد.

 

ارسال نظر