هاوینگ چهارم بیت کوین با نصف شدن پاداش ماینرها پایان یافت

بیت کوین چهارمین هاوینگ خود را پس از استخراج ۸۴۰ هزارمین بلوک با موفقیت پشت سر گذاشت، جایی که در آن پاداش استخراج بار دیگر به نصف کاهش پیدا کرد.

هاوینگ چهارم بیت کوین با نصف شدن پاداش ماینرها پایان یافت

به گزارش کلیک، طی این رویداد تاریخی پاداش ماینرهای بیت‌ کوین از ۶/۲۵ BTC به ۳/۱۲۵ BTC به ازای هر بلوک کاهش یافت.

این اتفاق باعث شده که جامعه کریپتو مشتاقانه منتظر آینده قیمت بیت‌ کوین باشند و برخی پیش‌بینی‌ها به ۲۵۰ هزار دلار هم می‌رسد.

طبق داده‌های CoinMarketCap، در زمان انتشار این خبر، بیت کوین ۶۳،۹۶۰ دلار قیمت دارد و ۱/۱۶ درصد طی ۲۴ ساعت گذشته رشد داشته است.

از امروز به بعد، ماینرهای بیت کوین ۳/۱۲۵ بیت کوین به ازای هر بلوک استخراج شده دریافت خواهند کرد که نصف ۶/۲۵ بیت کوین دوره قبلی است.

هاوینگ چیست؟

بر اساس این گزارش هاوینگ بیت کوین به طور میانگین هر ۴ سال یک بار اتفاق می افتد. طی این فرآیند، پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین نصف می شود. پاداش فعلی تا قبل از هاوینگ 6.25 BTC می باشد و در هاوینگ بعدی به 3.12 کاهش می یابد. این تغییرات از سمت شبکه بیت کوین می باشد و کاملا الگوریتمی انجام می شود.

بر اساس این گزارش مزایای هاوینگ بیت کوین سقف عرضه آن که در حال حاضر ۲۱ میلیون است. به این معنی که بیشتر از ۲۱ میلیون امکان استخراج وجود ندارد. از طرفی ارز های فیات به دلیل عرضه پول، در معرض تورم هستند و بیت کوین به همین دلیل ضد تورم می باشد. بیشتر افراد بیت کوین را با طلا مقایسه می کنند. زیرا منبعی با عرضه محدود دارد که نمی توانیم آن را به صورت مصنوعی افزایش دهیم. در نتیجه بیت کوین ارزشمند تر می شود.

سه هاوینگ آخر در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اتفاق افتاده و منجر به کاهش قابل‌توجه پاداش‌ ماینینگ در طول زمان شده است. اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ رخ داد و پاداش استخراج یک بلوک از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

هدف اصلی پشت هاوینگ بیت کوین، مدیریت کمبود و تنظیم عرضه تورمی بیت کوین است. این مکانیسم توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بنیانگذار بیت کوین، در کد این ارز دیجیتال گنجانده شده است.

با نصف شدن پاداش استخراج BTC، این فرآیند به طور موثر سرعت ایجاد بیت کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد.

این سیستم تقریبا تا سال ۲۱۴۰ که تمام بیت کوین‌ها استخراج می‌شوند ادامه خواهد داشت.

ماینرهای بزرگ بیت کوین برای این رویداد آماده شده بودند. شرکت Marathon Digital اخیراً اعلام کرده که قصد دارد یک مرکز ماینینگ ۲۰۰ مگاواتی (MW) بیت کوین را در تگزاس به قیمت ۸۷/۳ میلیون دلار خریداری کند.

در همین حین، در دسامبر ۲۰۲۳، شرکت ماینینگ بیت کوین Riot Platforms، رقیب ماراتن دیجیتال، ۶۶،۵۶۰ ریگ ماینینگ را از MicroBT، در یکی از بزرگترین افزایش هش ریت‌ها در تاریخ این شرکت خریداری کرد.

پیش بینی تحلیلگران

مطابق با انتظارات، پیش از هاوینگ، بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان دیده شده است و همچنین طبق نظر تحلیل‌گران، تقابل نظامی ایران و اسرائیل هم بر این نوسان افزوده است.

قیمت بیت کوین با ۵ درصد رشد طی ۲۴ ساعت گذشته نزدیک ۶۴,۸۰۰ دلار معامله می‌شود. این در حالی است که در روزهای گذشته، قیمت این ارز دیجیتال محبوب تا مرز ۶۰,۰۰۰ دلار نیز کاهش یافته بود. افزایش قیمت اخیر بیت‌ کوین را می‌توان ناشی از نزدیک شدن به رویداد هاوینگ و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه دانست.

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار نیز عملکرد مثبتی داشته است. قیمت اتریوم با ۴ درصد رشد نزدیک ۳۱۰۰ دلار قرار گرفته است.

تحلیلگران معتقدند علیرغم نوسانات کوتاه‌مدت، رویداد هاوینگ می‌تواند زمینه‌ساز یک روند صعودی بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

 

 

 

ارسال نظر