روند کاهشی اختلاف دلار نیما و آزاد

اختلاف دلار نیما و آزاد به مرز 30 درصد رسید.

روند کاهشی اختلاف دلار نیما و آزاد

به گزارش کلیک، در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۶هزار و ۹۱۰ تومان و حواله دلار نیز به ۴۳هزار و ۸۰۱ تومان رسید.

عدم‌النفع شرکت‌های بورسی از اختلاف دلار نیما و دلار آزاد به طور مستقیم خود را در سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد و این عدم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه نقش پررنگی در افت ارزش بازار دلاری بورس تهران از سالیان گذشته داشته است. این موضوع به حدی در سود شرکت ها اثر گذار است که برای مثال دلار نیمایی 48 هزار تومانی ، 124 هزار میلیارد تومان و دلار 52 هزار تومانی 225 هزار میلیارد تومان به سود صنایع می افزاید.

اما در مقابل در حالیکه صنایع با زیان ناشی از این اختلاف روبرو بودند، اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما که در سال ١۴٠٢ به ٣۵ درصد و در سال جاری به ۴۶ درصد رسیده بود باعث شده بود برخی افراد به راحتی بتوانند از این اختلاف سود ۴۶ درصدی کسب کنند اما خوشبختانه طی تلاش های صورت گرفته و پیگیری های انجام شده طی سه ماه گذشته این روند تغییر کرد بطوریکه در فروردین ماه این اختلاف به ۵٨ درصد، اردیبهشت ۴٨ درصد و خرداد و تیر ماه به مرز 30 درصد کاهش پیدا کرد که تقریبا به میانگین سال ١۴٠٢ نزدیک شده ایم که اتفاق خوبی ارزیابی می شود.

بنا به تحلیل کارشناسان ارزی بازار ارز به حضور پزشکیان به عنوان رئیس جمهور خوش بین است و انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی، شاهد بهره گیری از تیم اقتصادی قوی و دارای تجربه حرفه‌ای در زمینه‌های اقتصادی و ارزی در دولت چهاردهم باشیم. به بیان دیگر؛ با توجه به گمانه زنی‌ها در انتخاب تیم اقتصادی کارکشته و کاربلد و با تجربه، بازار ارز به نتایج انتخابات پاسخ مثبت داد.

 

 

ارسال نظر