لوله مانیسمان ایرانی بهتر است یا وارداتی؟

لوله مانیسمان ایرانی بهتر است یا وارداتی؟

 

لوله مانیسمان یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که در صنایع مختلف، از جمله صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خودروسازی، صنایع استخراج نفت و سایر صنایع زیرساخت استفاده می‌شود. کیفیت این لوله‌ها در عملکرد تجهیزات صنایع مصرف کننده لوله مانیسمان نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به اینکه در کشور ما این نوع مقطع فولادی از تولیدات داخل و واردات تأمین می‌شود، به نظرتان کیفیت محصولات داخلی بهتر است یا خارجی؟ بین لوله مانیسمان ایرانی و چینی، کدامیک گزینه بهتری است؟

برای پاسخ به این سؤال‌ها و سؤالات مشابه پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله ضمن مقایسه لوله مانیسمان ایرانی و خارجی از زوایای مختلف، با هم بررسی می‌کنیم که در نهایت خرید کدامیک از این لوله‌ها بهتر است.

 

مقایسه لوله مانیسمان ایرانی و خارجی از نظر کیفیت ساخت

اولین فاکتوری که در بحث تفاوت بین لوله مانیسمان ایرانی و خارجی مطرح می‌شود، کیفیت ساخت این دو محصول است. همان طور که می‌دانید ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان یا لوله بدون درز در دنیا است. با این وجود، بازار تولیدات داخلی ترکیبی از محصولات برندهای شناخته شده و معتبر و تولیدات برندهای متفرقه است. به‌ عنوان مثال، لوله مانیسمان لوفا از برندهای معتبر و درجه 1 شرکت های تامین این محصول در ایران است و جزو بهترین‌های بازار است، ولی محصولات برندهای متفرقه هم در بازار وجود دارند که کیفیت و قیمت پایین‌تری دارند.

در مورد لوله مانیسمان وارداتی هم اغلب محصولات بازار ما از کشور چین تأمین می‌شوند. هرچند محصولات چینی با برترین تکنولوژی‌های روز دنیا و مطابق استاندارد جهانی تولید می‌شوند، ولی در مقام مقایسه دقیقاً مانند تولیدات ایرانی از نظر کیفی درجه‌بندی دارند. یعنی هم لوله وارداتی باکیفیت و درجه یک داریم، هم لوله ضعیف، بی‌کیفیت و حتی تقلبی.

در واقع در هر دو محصول ایرانی و خارجی، فقط محصولات برندهای معتبر و شناخته شده هستند که از نظر کیفیت ساخت در سطح قابل قبولی قرار دارند. پس نمی‌توانیم به‌طور کلی بگوییم که لوله مانیسمان ایرانی بهتر است یا خارجی!

مقایسه استاندارد تولید لوله بدون درز خارجی و ایرانی

دومین موضوعی که باید در مورد لوله بدون درز ایرانی و خارجی مقایسه کنیم، استاندارد محصول است. استانداردی که لوله بر اساس آن تولید شده‌ است، مشخص می‌کند که لوله از نظر مقاومت و کیفیت برای چه کاربردهایی مناسب است. لوله مانیسمان رده 20 ایرانی برندهای معتبر به صورت خام سیاه رنگ هستند و از کربن استیل از جنس استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد ساخته شده و طی فرآیندهایی گالوانیزه و ضد زنگ می شوند.

مهم‌ترین استاندارد تولید لوله مانیسمان ASTM است و تقریباً بیشتر تولیدات بازار با این استاندارد تولید می‌شوند. با این حال چون تنوع استانداردهای تولید لوله‌های ایرانی بیشتر است، در مقایسه با لوله‌های چینی در مقیاس گسترده‌تری کاربرد دارند. حتی گفته ‌می‌شود بعضی از تولیدات چینی که با استاندارد ASTM تولید می‌شوند، در مقایسه با مشابه ایرانی، وزن کمتر و کیفیت پایین‌تری دارند.

تفاوت لوله بدون درز ایرانی و خارجی از نظر تنوع رده

تفاوت بعدی بین لوله بدون درز وارداتی و ایرانی، تنوع در رده محصول است. لوله مانیسمان ایرانی در رده‌های 20، 30، 40، 80، 160 تولید می‌شود. ولی لوله مانیسمان وارداتی موجود در بازار تنوع بیشتری دارند. با توجه به اینکه تنوع رده لوله مانیسمان وارداتی بیشتر از لوله مانیسمان وارداتی است، شما در انتخاب رده لوله وارداتی محدود هستید و بعضی از رده‌ها را نمی‌توانید در لوله‌های چینی سفارش دهید.

تفاوت قیمت تمام شده خرید لوله مانیسمان خارجی و ایرانی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم لوله مانیسمان ایرانی و خارجی، اختلاف قیمت این دو محصول است. هرچند قیمت لوله مانیسمان خارجی تابع نرخ ارز است و در اثر نوسان قیمت دلار تغییر می‌کند، ولی به‌طور کلی اختلاف قیمت لوله مانیسمان خارجی و ایرانی بر اساس قیمت یک شاخه لوله در رده‌های مختلف، کم است.

اما نکته اینجاست که در تناژ بالا این اختلاف قیمت، رقم قابل توجهی خواهد بود. اگر اختلاف قیمت هر کیلو لوله مانیسمان وارداتی چینی با لوله هم رده و هم اینچ ایرانی خود به ازای هر کیلو در حدود 3 هزار تومان باشد، در سفارشی به وزن حدودی 1 تن به رقم قابل توجهی می رسد که 100 میلیون تومان می‌رسد که طبیعتا مبلغ کمی نیست!

لوله مانیسمان ایرانی بخریم یا خارجی؟

در این مطلب لوله مانیسمان ایرانی و خارجی را از جهات مختلف با هم مقایسه کردیم. در شرایطی که لوله‌های ایرانی و خارجی از نظر استاندارد، کیفیت ساخت و ابعاد و اندازه مشابه هم باشند، خرید لوله مانیسمان ایرانی از برندهای معتبر و شناخته شده نسبت به لوله مانیسمان خارجی گزینه بهتری است. چون کیفیت محصولات داخلی در برندهایی مانند گروه ملی صنعتی فولاد ایران و کارخانه لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان در سطح تولیدات بهترین برندهای خارجی است.

به‌ علاوه اینکه قیمت خرید لوله مانیسمان ایرانی در تناژ بالا و سایزهای خاص، نسبت به لوله خارجی کمتر و مقرون به‌صرفه خواهد بود. چون قیمت لوله بدون درز خارجی تحت ‌تأثیر نوسان نرخ ارز به‌ صورت روزانه تغییر می‌کند. برای اینکه خرید مطمئنی داشته باشید و خیالتان از بابت کیفیت و قیمت لوله راحت باشد، پیشنهاد می‌کنیم به سایت لوفا مراجعه کنید. لوفا به‌ صورت تخصصی در زمینه تأمین لوله مانیسمان ایرانی درجه یک و چینی فعالیت می‌کند. برای استعلام قیمت، فقط کافی است به نشانی https://lofapipe.com/ مراجعه کنید.

 

ارسال نظر