اقدامات لازم بعد از آب خوردن به گوشی

اقدامات لازم بعد از آب خوردن به گوشی

اگر فهرستی از بدترین بلاهایی که ممکن است سر گوشی‌های تلفن همراه بیاید را تهیه کنیم، آب خوردن به گوشی احتمالا در بین سه مورد اول لیست باشد. شاید فقط انفجار باتری موبایل و برخورد چکش به نمایشگر گوشی بتوانند آسیب‌زایی بیشتری داشته باشند. آب‌خوردگی گوشی موبایل همیشه ترسناک است. ترس از دادن گوشی از یک سو و ترس از بین رفتن اطلاعات درون آن از سویی دیگر، استرس زیادی را به کاربران وارد می‌کند. بیمه‌ها و گارانتی تلفن همراه نیز معمولا آب‌خوردگی را تحت پوشش نمی‌گیرند. یعنی اگر گوشی شما توسط رطوبت آسیب ببیند، شما تنها خواهید بود.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم در مورد اقدامات لازم بعد از آب خوردن به گوشی صحبت کنیم. اگر شما هم ترس از دست دادن گوشی خود بر اثر نفوذ رطوبت به درون آن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استانداردهای گوشی همراه برای مقاومت در برابر آب‌خوردگی

تقریبا تمام سیستم‌های الکترونیکی با برخورد آب به آنها دچار اشکال شده و می‌سوزند. دلیل این اتفاق، برقراری اتصال کوتاه بین ازای مدار توسط آب است که منجر به آسیب‌دیدگی برد اصلی، نمایشگر یا باتری می‌شود. در مورد تلفن‌های همراه هم همین اتفاق رخ می‌دهد. خوشبختانه در سال‌های اخیر اغلب گوشی‌های پرچمدار، میان‌رده و بعضا پایین‌رده‌ها هم به تکنولوژی‌های مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار مجهز هستند. این موضوع را گواهینامه‌های IP تایید می‌کنند. بعضی از استانداردهای IP بیان می‌کنند که گوشی‌ها می‌توانند تا 30 دقیقه از نفوذ آب با فشار کم به درون گوشی جلوگیری کنند و بعضی دیگر قابلیت استفاده از گوشی زیر آب را هم برای کاربر فراهم می‌کنند اما به هر حال، اگر گوشی شما داخل آب بیافتد، باید جانب احتیاط را رعایت کنید و با انجام برخی ترفندها، از شدت آسیب‌های احتمالی به گوشی خود بکاهید.

 اقدامات لازم بعد از آب خوردن به گوشی

اگر بر حسب اتفاق، گوشی شما به درون آب بیافتد یا رطوبتی به آن برسد، برای اینکه آسیب‌های ناشی از این خطر را کاهش داده و حتی اگر خوش‌شانس باشید به صفر برسانید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

سرعت عمل

ثانیه‌ها و دقایق اولیه پس از آب خوردن گوشی، کلیدی‌ترین و سرنوشت‌سازترین لحظات برای شما خواهند بود. هرچقدر سریع‌تر خطر را دفع کنید، آسیب کمتری به گوشی شما وارد خواهد شد. بنابراین باید تا حد امکان سریع عمل کنید و اقدامات لازم را بدون فوت وقت انجام دهید.

 

پرهیز از روشن کردن گوشی

بهتر است بلافاصله پس از آب‌خوردگی گوشی موبایل، آن را روشن نکنید. در صورتی که آب به قطعات اصلی رسیده باشد، با روشن کردن گوشی و استفاده از آن شرایط را وخیم‌تر از قبل خواهید کرد. به گوشی کمک کنید تا رطوبت را از خود براند و کمی خشک شود. قطعا شما هم می‌خواهید زودتر بدانید که آیا خسارتی دیده‌اید یا نه اما صبر داشته باشید تا اگر گوشی خسارتی ندیده است، خودتان باعث خسارت آن نشوید.

عدم استفاده از سشوار یا وسایل خشک‌کننده سریع

ممکن است در لحظات اولیه این فکر به ذهنتان برسد که با سشوار یا قرار دادن گوشی درون مایکروویو به سرعت رطوبت آن را تبخیر کنید اما این ایده را به کل دور بیاندازید. استفاده از سشوار به دلیل داشتن گرمای زیاد، خود به گوشی آسیب وارد می‌کند. تبخیر سریع آب نیز با تولید بخار می‌تواند برای گوشی آسیب‌زا باشد. بنابراین، استفاده از وسایل خشک‌کننده راه میانبری برای شما محسوب نمی‌شوند و صرفا مشکلات بیشتر و بدتری را به وجود خواهند آورد.

استفاده از مواد جاذب رطوبت

به جای استفاده از دستگاه‌های تولید باد یا خشک‌کننده سریع، باید از جاذب‌های رطوبت استفاده کنید. این مواد با سرعت خوبی رطوبت درون گوشی را به خود جذب می‌کنند و از این طریق منجر به خشک شدن گوشی می‌شوند. برنج یکی از موادی است که جاذب طبیعی رطوبت می‌باشد. اگر چه هنوز تاثیر استفاده از برنج به صورت یک راهکار کاملا عملی تایید نشده است و حتی کمپانی اپل، این ماده غذایی را برای خشک کردن گوشی بی‌تاثیر می‌داند، اما برای گوشی‌های سامسونگ تجربه‌های مثبتی در مورد استفاده از برنج وجود دارد.

دیگر ماده جاذبی که بیشتر از برنج می‌توان به آن اتکا کرد، سیلیکاژل می‌باشد. سیلیکاژل همان ماده‌ای است که در کیسه‌های کوچک سفید رنگ تولید می‌شود و درون قوطی‌های قرص وجود دارد. گوشی آب‌خورده را درون یک کیسه فریزری قرار دهید و تعدادی کیسه کوچک سیلیکاژل را هم داخل کیسه فریزی بریزید و درب آن خوب پلمپ کنید. پس از گذشت حدود نصف روز، می‌توانید گوشی را از کیسه حاوی سیلیکاژل خارج کنید.

دستورالعمل خشک کردن گوشی آب‌خورده

با توجه به آنچه گفتیم، در صورتی که رطوبت به گوشی شما نزدیک شد، باید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. قطرات آب و رطوبت روی سطح گوشی را بلافاصله خشک کنید. این کار می‌تواند به کمک یک حوله یا پارچه خشک انجام شود.
  2. گوشی را خاموش کنید. روشن بودن گوشی باعث می‌شود آسیب‌های بیشتری به گوشی شما وارد شود.
  3. هر قطعه‌ای که می‌توانید را جدا کنید. خشاب سیمکارت و کارت حافظه اولین قطعه است. اگر باتری گوشی شما از نوع جداشدنی است، باتری را هم خارج کنید.
  4. گوشی را درون ظرف برنج بگذارید یا با چند کیسه کوچک سیلیکاژل درون یک کیسه فریزری قرار دهید تا رطوبت آن جذب شود.
  5. پس از گذشت حدود نصف روز، می‌توانید گوشی را روشن کنید.

 

جمع‌بندی

آب خوردن گوشی یکی از خطراتی است که می‌تواند آسیب‌های شدیدی به گوشی شما وارد کند. خطر آب‌خوردگی گوشی یک خطر جدی و همیشگی است که باید برای مقابله با آماده باشید. در این مقاله، راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از آب‌خوردگی گوشی موبایل به شما معرفی کردیم که انجام آنها می‌تواند گوشی شما را تا حد بسیار زیادی در برابر مشکلات ناشی از نفوذ آب به درون دستگاه مصون کند؛ هر چند امیدواریم هیچوقت لازم نباشد از این راهکارها استفاده کنید! مجموعه ماناتل پارس با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه تعمیرات تلفن همراه آماده است تا به شما عزیزان بهترین خدمات را در این خصوص ارائه دهد.

سوالات متداول

در صورت نفوذ آب به درون گوشی چه اقداماتی باید انجام داد؟

با خونسردی کامل، گوشی را خاموش کنید، قطعاتی نظیر خشاب سیمکارت که قابلیت جدا شدن دارند را خارج کنید و گوشی را درون یک فضای جاذب رطوبت مانند برنج یا سیلیکاژل قرار دهید.

چه اقداماتی ممکن است شدت آسیب‌ها را بیشتر کنند؟

استفاده از سشوار، متصل کردن گوشی خیس به شارژر، فوت کردن حفره‌هایی نظیر سوکت شارژ و محل خشاب سیمکارت و روشن کردن گوشی خیس می‌توانند منجر به افزایش خطر صدمه خوردن به گوشی موبایل شوند.

چه ماده جاذبی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد؟

معمولا سیلیکاژل نسبت به برنج عملکرد بهتری دارد اما نمی‌توان سیلیکاژل را مانند برنج در هر جایی پیدا کرد. پس ترجیحا استفاده از سیلیکاژل را در دستور کار قرار دهید و اگر سیلیکاژل پیدا نشد، وقت را تلف نکنید و از برنج استفاده نمایید.

 

ارسال نظر