تاثیر SSD بر روی نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدئو

تاثیر SSD بر روی نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدئو

هاردهای ssd نسل جدیدی از هاردها هستند که تاثیر آن‌‌ها روی افزایش سرعت و بهبود کارایی کامپیوتر و لپ تاپ بر کسی پوشیده نیست. این نوع از هاردها در سال‌های اخیر به شدت رواج پیدا کرده‌اند و هاردهای hdd را از رونق انداخته‌اند. تنها مسئله‌ای که باعث می‌شود هاردهای SSD نتواند به صورت کامل هاردهای HDD را حذف کند، قیمت بالاتری است که باید پرداخت کنید. در غیر اینصورت کیست که دوست نداشته باشد از کامپیوتری با سرعت بالاتر استفاده کند یا کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهد. این ویژگی مخصوصا برای گیمرها و افرادی که با نرم‌افزاهای گرافیکی کار می‌کنند اهمیتی دو چندان دارد. در ادامه این نوشته به بررسی تاثیر SSD بر روی نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدئو پرداخته و به شما نشان می‌دهیم که این فناوری چگونه می‌تواند کارایی و بهره‌وری افراد را بهبود ببخشد.

تفاوت هاردهای ssd و hdd

هاردهای hdd از یک مکانیزم مکانیکی برای خواندن و نوشتن فایل‌ها استفاده می‌کنند. در واقع این هاردها مانند سی‌دی‌های قدیمی عمل کرده و با چرخش دیسک، هد آن اطلاعات را نوشته یا می‌خواند. این مکانیزم وابسته به سرعت چرخش دیسک است و از آنجایی که نمی‌توان سرعت آن را از یک حدی بالاتر برد، سرعت این خواندن و نوشتن روی این هاردها با محدودیت همراه است. در حالیکه هاردهای ssd از حافظه فلش برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌کنند که می‌تواند سرعت دسترسی به داده‌ها را به صورت چشمگیری افزایش دهد. در هاردهای ssd داده‌ها در سلول‌های کوچکی ذخیره می‌شوند که پیدا کردن اطلاعات روی آن‌ها ساده‌تر است.

انواع هارد ssd

Picture2

 

انواع هارد ssd بر اساس نوع رابط

ssd sata: یکی از محبوب‌ترین انواع هارد SSD است که به دلیل قیمت مناسب طرفداران زیادی دارد. از طرفی دیگر رابط SATA اگرچه قدیمی است؛ اما با انواع کامپیوترها سازگاری دارد و می‌تواند سرعت آن‌ها را بهبود ببخشد.

 

ssd NVMe: رابط NVMe سرعت بالاتری را ارائه می‌دهد و برای کارهای سنگین مانند بازی و ویرایش ویدیو بسیار مناسب است، اما قیمت زیاد آن مانعی است که ممکن است خریداران را منصرف کند.

 

ssd PCIe: رابط PCIe سریع‌ترین و جدیدترین نوع رابط است؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالا هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند. همچنین این رابط در بسیاری از مادربوردها قابل استفاده نیست و برای بهره‌گیری از آن به یک مادربرد سازگاز نیاز خواهید داشت.

 

انواع هارد SSD بر اساس سایز

SSD دو و نیم اینچی: این SSD هم اندازه هاردهای قدیمی است و ساختاری مشابه آن‌ها دارد و در اکثر کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ‌ها کاربرد دارد. این نوع هارد هم به صورت اینترنال و هم به صورت اکسترنال در بازار موجود است. از طرفی دیگر به کمک باکس هارد می‌توان هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کرد.

 

ssd m2: این نوع SSD نسبت به نسخه‌های 2.5 اینچی بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و به صورت مستقیم به مادربرد متصل خواهد شد. این نوع هارد به صورت اینترنال مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده از آن به صورت اکسترنال وجود ندارد.

مزیت استفاده از SSD برای نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدئو

Picture3

 

افزایش سرعت یک ویژگی بسیار مهم است که می‌تواند افراد را برای خرید هارد SSD ترغیب کند؛ اما داشتن اطلاعات دقیق‌تر در مورد تاثیر آن روی بخش‌های مختلف نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو مانند فتوشاپ و پریمیر می‌تواند دید بهتری نسبت به کارکرد این محصولات در اختیار شما قرار دهد:

1- سرعت بیشتر در باز کردن برنامه‌ها

استفاده از هارد SSD باعث می‌شود که سرعت باز شدن برنامه‌های گرافیکی و ویرایش ویدیو به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده و سریع‌تر راه اندازی شوند. همین موضوع کمک می‌کند که زمان کمتری را برای راه اندازی برنامه‌ها صرف کنید که به نوبه خود آرامش خاطر بیشتری را به همراه دارد.

2- کاهش زمان بارگذاری فایل‌ها

افرادی که کارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو انجام می‌دهند عموما با فایل‌های بسیار حجیم و سنگین سروکار دارند، در نتیجه افزایش سرعت بارگذاری فایل‌ها باعث می‌شود زمان کمتری را به این کار اختصاص بدهند و سریع‌تر بتوانند کارهای خود را پیش ببرند.

3- افزایش سرعت رندرینگ

خروجی گرفتن از پروژه‌ها یکی از سخت‌ترین مراحل کار است و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد که به کمک هاردهای SSD می‌توانید این زمان را تا حد زیادی کاهش دهید. هاردهای SSD سرعت خواندن و نوشتن بالاتری دارند به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند فایل‌ها را جابجا کرده و خروجی نهایی را به شما تحویل دهند.

4- پایداری بیشتری

هاردهای SSD فاقد قطعات مکانیکی هستند در نتیجه امکان خراب شدن آن‌ها به مراتب کمتر از هاردهای HDD است. علاوه بر آن در هاردهای HDD ممکن است با خرابی هد، خرابی دیسک‌های چرخان یا مشکلات نرم افزاری روبرو شوند که باعث بروز ارورهای مختلفی در هنگام کار خواهد شد و می‌تواند پروژه‌ها را دچار اختلال کند.

5- مصرف انرژی کمتر

هاردهای SSD به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی به انرژی کمتری برای کار کردن نیاز دارند. همین موضوع باعث می‌شود که گرمای کمتری تولید شده و کارایی سایر اجزا مانند پردازنده بهتر شود. چرا که پردازنده‌ها در صورت افزایش گرما، به صورت خودکار عملکرد خود را محدود می‌کنند تا آسیب نبینند. بنابراین مصرف کمتر انرژی در هاردهای SSD به طور غیرمستقیم به بهبود عملکرد سایر اجزای سیستم منجر خواهد شد.

6- دسترسی به ظرفیت بیشتر

افرادی که با نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو کار می‌کنند، همیشه از کمبود حافظه ذخیره سازی شاکی هستند و به طور مداوم ناچار هستند هارد‌های جدیدی خریداری کنند که بیشتر این هاردها به صورت اکسترنال مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در حالیکه هاردهای SSD قابلیت این را دارند که در ظرفیت‌های بسیار بالا تولید شوند. در این صورت دیگر نیاز به خرید و حمل چندین هارد اکسترنال نیست و به جای آن می‌توانید یک هارد SSD اینترنال خریداری کنید.

7- بهبود قابلیت MultitasKing

قابلیت MultitasKing به افراد اجازه می‌دهد به صورت همزمان چندین کار را با سیستم خود انجام دهد. برای نمونه در نرم افزارهای ویرایش ویدیو می‌توان هنگام رندرینگ یک ویدیو، کار ویرایش یک ویدیوی دیگر را شروع کرد. MultitasKing در برخی از موارد ممکن است فشار زیادی به سیستم وارد کند. خوشبختانه هارد SSD  در این زمینه هم مفید واقع شده و با کاهش زمان پاسخگویی سیستم به شما این امکان را می‌دهد که چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید، بدون اینکه با کندی و تاخیر زیادی مواجه شوید. البته باید سایر قطعات کامپیوتر شما هم از چنین قابلیتی پشتیبانی کنند و صرف داشتن یک هارد SSD نمی‌تواند کارساز واقع شود.

سخن پایانی

نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو بسیار سنگین هستند و در بسیاری از موارد سیستم‌های ما توانایی کار با آن‌ها را ندارد. بنابراین قبل از خرید یا تعویض هارد سیستم لازم است مطمئن شوید که باقی قطعات می‌توانند این نرم‌افزارها را به خوبی اجرا کنند. برای نمونه نصب فتوشاپ 2024 به سیستمی نیاز دارد که ویندوز 10 را اجرا کرده و حداقل 2 گیگابایت رم در کنار 3.1 گیگابایت فضای خالی داشته باشد. این موارد تنها برای نصب برنامه است و کار کردن با آن قطعا به سیستم قوی‌تری نیاز خواهد داشت که هارد SSD می‌تواند بسیار کمک کننده ظاهر شود. بنابراین اگر به فکر خرید سیستم مناسب برای کارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو هستید یا قصد ارتقا سیستم خود را دارید، اکیدا توصیه می‌شود که از هارد SSD استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر