ابتلای چندین‌باره به ویروس کرونا می‌تواند سبب مشکلات مزمن سلامتی شود

ابتلا به ویروس کرونا برای مدتی می‌تواند به کمک آنتی‌بادی‌های تولید شده از بدن شما محافظت کند اما در نظر داشته باشید که هر عفونت و ابتلای مجدد اثرات خود را بر روی بدن شما ...

ابتلای چندین‌باره به ویروس کرونا می‌تواند سبب مشکلات مزمن سلامتی شود

هنگام ابتلا به ویروس کرونا، با کمک آنتی‌بادی‌های تولید‌شده در بدنتان از شما محافظت می‌شود؛ اما درنظر داشته باشید که هر عفونت و ابتلای مجدد اثرات خود را روی بدن شما می‌گذارد.

درحال‌حاضر به‌روزماندن در مورد وضعیت واکسیناسیون ویروس COVID-19 بهترین راه برای جلوگیری از عوارض ناشی از ابتلای مجدد به این ویروس است؛ اما واکسن‌ها چقدر می‌توانند از ابتلای ما به این ویروس جلوگیری کنند؟

«مهناز قریشی» یکی از افرادی است که با وجود واکسیناسیون کامل و تقویت بدن خود با مواد غذایی مغذی، هفت بار به این ویروس مبتلا شده است. یک پزشک و یک متخصص ویروس‌شناس، او را برای اولین‌بار در ماه مارس ۲۰۲۰ ملاقات کردند. در آن زمان ویروس کرونا به‌تازگی در انگلستان همه‌گیر شده بود. ابتدا او به این بیماری مبتلا شد و سپس همه اعضای خانواده‌اش علائم مثبت داشتند.

درحالی‌که علائم مهناز خفیف بود، اعضای خانواده او حال وخیمی داشتند؛ برخی از آنان به‌علت عدم توانایی در نفس‌کشیدن در بیمارستان بستری شدند. او به‌عنوان مادر دو فرزند زمان زیادی برای فکرکردن به علائم و وضعیت حال خود نداشت و همواره نگران شرایط فرزندانش بود. مهناز می‌گوید: «تقریباً خودم را فراموش کرده بودم اما ویروس کرونا دست از سرم برنمیداشت. من تقریباً هر چهار تا شش ماه یک بار به این ویروس مبتلا شدم. گذشته از اینکه این ویروس هفت بار زندگی مرا مختل کرد، علائم من در طول دوره بیماری هر بار شدیدتر می‌شد.»

درحالی‌که آنتی‌بادی‌های تولیدشده در اثر ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند تا حدود ۷ ماه بدن را از ابتلای مجدد حفظ کنند، پس از آن دوره ایمنی بدن کاهش می‌یابد و ابتلای مجدد به این ویروس برای بار بعدی خطرناک‌تر است – حتی اگر خفیف باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که مجدداً به ویروس COVID-19 مبتلا می‌شوند، در معرض مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی، نارسایی اندام داخلی و حتی مشکلات سلامت روان هستند.

303

مهناز به یاد می‌آورد که علائم اولین ابتلای او به این ویروس خفیف بود. تب او تنها چند روز طول کشید و تنها علائم خفیف سرماخوردگی داشت. اما او در دوره‌های بعدی ابتلا علاوه بر این‌ها، بویایی و چشایی خود را نیز از دست داد. مهناز می‌گوید دفعات بعدی ابتلا آن‌قدر ناخوش بودم که مجبور شدم در بیمارستان بستری شوم. او به مدت یک هفته در بیمارستان بستری بود، به‌سختی می‌توانست بایستد و با اختلالات جسمی روبه‌رو شده بود. به عنوان مثال، قادر به فکرکردن نبود.

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (CDC) قصد دارد تقویت‌کننده‌های COVID-19 فایزر و مدرنا را وارد بازار کند. داده‌های اولیه مدرنا نشان می‌دهد که واکسن جدید می‌تواند علیه انواع مختلفی از سویه‌ها ازجمله سویه‌های امیکرون، «FL.1.5.1» و «EG.5.1» مقاومت کند. این واکسن برای تمام افراد ۶ ماه به بالا توصیه می‌شود.

«ناتالی پل»، پرستار در «لاوندر اسپکتروم هلث» می‌گوید: «ما به تمام افراد توصیه می‌کنیم در مورد تزریق واکسن و تقویت‌کننده‌های آن به‌روز باشند. درحالی‌که واکسن‌ها ممکن است نتوانند از عفونت مجدد جلوگیری کنند، اما محافظت قوی با خود به‌همراه دارند و از عوارض جدی یا بستری‌شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کنند.»

افزایش نرخ ابتلای مجدد به ویروس کرونا

CDC ابتلای مجدد را حالتی درنظر می‌گیرد که آزمایش فرد حدود ۴۵ روز پس از بهبودی از ابتلای اولیه، مجدداً مثبت شود. در ایالات‌متحده، در اواخر سال ۲۰۲۱ که گونه دلتا همه‌گیر شده بود، حدود ۲.۷ درصد از همه موارد ابتلا به ویروس کرونا، ابتلای مجدد بوده است. اما با ظهور گونه امیکرون مشکل به‌صورت قابل‌توجهی شدت گرفت و زیرمجموعه‌های عفونی آن گسترش بیشتری یافت.

تجزیه‌وتحلیل‌های CDC از موارد تأیید‌شده آزمایشگاهی بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲ نشان داد که نرخ ابتلای مجدد در طول دوره همه‌گیری گونه امیکرون BA.1 به ۱۰.۳ درصد و امیکرون BA.2 به ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است. این ارقام برای BA.4/BA.5 و BQ.1/BQ به‌ترتیب ۲۰.۶ درصد و ۲۸.۸ درصد بوده است.

اما خبر خوب این است که واکسیناسیون می‌تواند خطر ابتلای مجدد را کاهش دهد؛ اگرچه واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت مجدد علیه گونه امیکرون کارایی کمتری داشته‌اند. متأسفانه ابتلای مجدد در بسیاری از کشورها چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به این معنا که افراد حاضر نیستند مجدداً آزمایش دهند و همین ارزیابی را دشوار می‌سازد.

یک مطالعه در کانادا نشان داده است ۴۰ درصد از افرادی که آنتی‌بادی در خون خود دارند (به این معنی که حداقل یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند) در طول شش ماه پس از بهبودی هیچ علائمی را تجربه نکرده و آزمایش نداده‌اند، درحالی‌که همچنان احتمال ابتلای مجدد آن‌ها به ویروس کرونا وجود داشته است.

304

مطالعات انجام‌شده از سوی دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مجدد حدود ۵ تا ۱۵ درصد است. به عنوان مثال، تجزیه‌وتحلیل آمار موجود در کشور صربستان نشان داد که خطر ابتلای مجدد در طول همه‌گیری به‌صورت پیوسته افزایش می‌یابد اما افزایش آن پس از دسامبر ۲۰۲۲ و ظهور گونه امیکرون بسیار بیشتر است.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلای مجدد هستند؟

دانشمندان باور دارند کسانی که نوع شغل آن‌ها به‌گونه‌ای است که در ارتباط با افراد متعدد هستند، بیشتر در معرض ابتلای مجدد به ویروس کرونا قرار می‌گیرند. در میان این مشاغل می‌توان به معلمان، کارمندان دولتی و پزشکان اشاره کرد. به عنوان مثال، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که در واحدهای بالینی COVID-19 کار می‌کنند، نسبت به افرادی که در واحدهای غیربالینی فعال هستند، 4 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند.

مطالعات همچنین نشان داده است که خطر ابتلای مجدد به COVID-19 در خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، بسیار بیشتر است. درواقع بیشتر از ۷۰ درصد از حدود 851 هزار خانوار ایالات‌متحده ممکن است از طریق یک کودک در طول سال تحصیلی به ویروس کرونا مبتلا شده باشند.

«کریستین میشل» نیز مانند مهناز، مادر دو فرزند خردسال است. او اولین‌بار در دسامبر ۲۰۲۰، درست پیش از عرضه واکسن‌ها، به کرونا مبتلا شد. بااین‌حال، او پس از واکسینه‌شدن مجدداً دو بار دیگر به این ویروس مبتلا گردید.

دانشمندان باور دارند با بازگشایی مدارس تعداد موارد ابتلای مجدد به کرونا افزایش خواهد یافت، زیرا کودکان با حضور در مدارس به‌صورت ناخواسته ویروس را به خانه می‌آورند. واکنش بدن افراد مختلف خانواده به ویروس متفاوت است و باید ببینیم آمارها این‌بار چطور تغییر می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظر