انجام اولین پیوند کامل چشم در جهان

هرچند بیمار دریافت‌کننده هنوز بینایی خود را به دست نیاورده است، اما پزشکان برای اولین بار موفق به پیوند کامل چشم شده‌اند.

انجام اولین پیوند کامل چشم در جهان

تیمی از جراحان نیویورکی موفق شدند تا اولین پیوند کامل چشم را انجام دهند. هرچند هنوز مشخص نیست که بینایی بیمار از طریق چشم اهدایی بازگردانده می‌شود، اما از عمل پیوند انجام‌شده به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ در زمینه پزشکی یاد شده است.

براساس گزارش‌های موجود، در این جراحی پیشگامانه بخشی از صورت و کل چشم چپ (از جمله منبع خون و عصب بینایی آن) یک اهداکننده به کارگری که در سال 2021 از شوک الکتریکی 7200 ولتی جان سالم به در برد پیوند زده شده است. «آرون جیمز» 46 ساله در جریان این حادثه صدمات زیادی دید و علاوه بر چشم چپ خود، بازوی چپ، بینی و لب‌ها، دندان‌های جلو و ناحیه گونه چپ و چانه خود را از دست داد.

او سپس به NYU Langone Health که یک مرکز پزشکی پیشرو در زمینه پیوند صورت است مراجعه کرد و در تاریخ 27 می (6 خرداد) جراحی 21 ساعته او انجام شده است.

اکنون با گذشت نزدیک به شش ماه از زمان جراحی، تیم NYU Langone Health توضیح می‌دهد که چشم پیوند‌شده نشانه‌های مهمی از سلامتی مانند عروق خونی خوب و شبکیه چشم امیدبخش را نشان داده است. البته بیمار هنوز بینایی خود را دریافت نکرده است.

پیوند کامل یک چشم از قدیم‌الایام موضوع قابل‌توجهی در علم پزشکی بوده است. هرچند محققان تاکنون موفق به انجام این کار در حیوانات شده بودند (و در آن‌ها بینایی تا حدی بازیابی شده است) اما تاکنون هرگز برای یک انسان زنده انجام نشده است. همچنین تاکنون پزشکان فقط قادر به پیوند قرنیه چشم بوده‌اند که در این پیشرفت جدید، چشم به‌طور کامل پیوند زده شده است.

بازگشت بینایی با پیوند چشم

اما در مورد بازگشت بینایی این بیماری، «کیا واشنگتن»، استاد جراحی پردیس پزشکی Anschutz «دانشگاه کلرادو» که 15 سال در همین زمینه کار کرده است، توضیح می‌دهد با توجه به زمانی که از جراحی گذشته است، بعید به نظر می‌رسد که جیمز بینایی خود را به دست بیاورد، اما هرگز نمی‌توان گفت که چنین چیزی غیرممکن است.

هرچند این جراحی یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود، اما به گفته واشنگتن برای بازگشت بینایی باید از رویکردهای پیشرفته دیگری مانند ژن درمانی نیز در تحقیقات آینده کمک گرفت.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظر