علت سرگیجه و حالت تهوع ناگهانی چیست؟

سرگیجه یکی از تجربه های بسیار ناخوشایند و آزار دهنده و نگران کننده است . در این مقاله ما همه چیز در مورد سرگیجه را به شما خواهیم گفت.

علت سرگیجه و حالت تهوع ناگهانی چیست؟

سرگیجه و حالت تهوع ناگهانی یک از مواردی است که افراد ممکن است آن را تجربه کنند که بسیار آزاردهنده و نگران کننده است .در این مقاله که توسط متخصصین سرگیجه و تعادل در مرکز سرگیجه آوای امید نگارش شده است ما می خواهیم در مورد علت سرگیجه و حالت تهوع به شما بگوییم. ابتدا در مورد اینکه سرگیجه چیست و تعریف آن چیست خواهیم گفت و در ادامه در مورد علت ، تشخیص و درمان سرگیجه می خوانید.

سرگیجه چیست؟

متخصصین سرگیجه را به عنوان عدم توانایی و یا درک نادرست  فضایی توصیف می کنند. شما ممکن است سرگیجه را به صورت احساس منگی یا سبکی سر توصیف کنید. ممکن است احساس کنید که باید قبل از زمین خوردن بنشینید. سرگیجه مکرر یا شدید ممکن است کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. افراد سرگیجه را به روش های مختلفی تجربه می کنند، از جمله:

  • احساس چرخش
  • احساس ضعف
  • احساس تلو تلو خوردن
  • احساس تهوع
  • احساس بی ثباتی روی پاهای خود، گویی که حس تعادل خود را از دست داده اند.
  • احساس گیجی یا سنگی سر
  • احساس سنگینی سر

علت سرگیجه

تفاوت بین سرگیجه و گیجی منگی چیست؟

در اصطلاح تخصصی وقتی می گوییم فردی سرگیجه دارد که احساس کند خود و یا محیط اطراف در حال چرخش است .اما گیجی و منگی یک احساس کلی از عدم تعادل است. در گیجی و منگی زمین چرخش ندارد بلکه احساس سبکی سر و تلو تلو خوردن دیده یم شود.

چه چیزی باعث سرگیجه می شود؟

سرگیجه زمانی اتفاق می افتد که چیزی بر حس تعادل شما تأثیر بگذارد. برای حفظ تعادل به صورت درست باید جریان مداوم اطلاعات از گوش، چشم، سیستم حس عمقی و سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد . سیستم عصبی مرکزی شما از این اطلاعات استفاده می کند تا به بدن شما بگوید چگونه تعادل را حفظ کند. بنایراین در حفظ تعادل سه سیتستم گوش ها ، چشم ها و سیستم حس عمقی باید با هم صحیح کار کنند.

هنگامی که چیزی  این جریان صحیح اطلاعات  را مختل می کند، سیستم عصبی مرکزی شما می تواند اطلاعات را به اشتباه پردازش کند و شما می توانید احساس بی ثباتی و سرگیجه کنید. اختلالات گوش داخلی، شرایط عصبی، داروها و حتی استرس ممکن است این سیستم را مختل کند و باعث سرگیجه شما شود.

علت سرگیجه چیست؟

سرگیجه و عدم تعادل به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد . اصلی ترین علت سرگیجه بیماری ها و مشکلات گوش داخلی است . در ادامه به علت های سرگیجه پرداخته ایم .

  • اختلالات گوش داخلی:سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV). افراد مبتلا به BPPV هنگام حرکت سر خود احساس چرخش می کنند. این نوع سرگیجه که به سرگیجه در خواب نیز معروف است معمولا در هنگام خواب و هم زمان با غلت زدن در خواب خود را بروز می دهد.
  • لابیرنتیت: یکی دیگر از علت های سرگیجه التهاب در لابیرنت گوش داخلی است، همانطور که گفتیم سیستم گوش داخلی مسئول شنوایی و حفظ تعادل است و التهاب و یا درگیر شدن ان با عوامل ویروسی می تواند عملکرد صحیح این سیستم را دچار اختلال کرده و سرگیجه ایجاد کند.
  • نوریت دهلیزی: این اختلال بر عصب دهلیزی گوش داخلی شما تأثیر می گذارد و با ایجاد اختلال در انتقال پیام های صحیح تعادلی به مغز باعث ایجاد سرگیجه می شود.
  • سرگیجه ادراکی موقعیتی مداوم (PPPD): سرگیجه ای که توسط اشیا یا فعالیت هایی که در اطراف شما انجام می شود ایجاد می شود، این سرگیجه معمولا در زمانی که فرد در جاهای شلوغ مانند بودن در اطراف جمعیت، یا راه رفتن بین قفسه های بلند در فروشگاه اشت ایجاد می شود. علائم   PPPD می آیند و می روند.

سایر بیماری های ایجاد کننده سرگیجه

  • کم خونی: آنمی یا کم خونی،  به کم بودن گلبول های قرمز خون و یا کاهش  کارایی آنها و قابلیت حمل اکسیژن توسط آن ها گفته می شود. سرگیجه یک علامت رایج کم خونی است.
  • نوروم آکوستیک: نوروم اکوستیک در واقع تومورهای غیرسرطانی در گوش داخلی  هستند که می توانند با مختل کردن جریان صحیح گذر اطلاعات تعادلی به مغز بر تعادل شما تأثیر بگذارند و باعث ایجاد سرگیجه شوند.
  • بیماری های  قلبی عروقی: مسائلی که بر جریان خون به مغز شما تأثیر می گذارد مانند ضربان نامنظم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی)، فشار خون پایین، (افت فشار خون) یا گرفتگی عروق (آترواسکلروز)  نیزممکن است باعث ایجاد احساس سرگیجه  و البته بیشتر گیجی و منگی در شما شود.
  • ضربه مغزی: در صورت آسیب به سر و هرگونه آسیب به مغز  ممکن است سرگیجه ایجاد شود این نوع سرگیجه با سایر علائم همراه است
  • بیماری ها یا اختلالات عصبی : سردردهای میگرنی، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون نمونه‌هایی از اختلالات عصبی هستند که بر حس تعادل شما تأثیر می‌گذارند و باعث سرگیجه می‌شوند.

سایر علت های شایع سرگیجه

بجز بیماری ها برخی شرایط نیز می توانند باعث ایجاد سرگیجه شوند از جمله شرایط پزشکی و سایر مسائلی که ممکن است باعث سرگیجه شوند عبارتند از:

  • اضطراب و استرس. اگر به دلیل مضطرب بودن یا استرس افزایش سرعت تنفس را داشته باشد، ممکن است احساس سرگیجه و گیجی منگی کنید.
  • مسمومیت با مونوکسید کربن. تنفس مونوکسید کربن باعث سرگیجه می شود.
  • کم آبی بدن سرگیجه یکی از علائم کم آبی شدید بدن است.
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی). سرگیجه ناگهانی یکی از علائم هیپوگلیسمی است.
  • داروها : سرگیجه ممکن است به علت عوارض داروها باشد داروهای فشار خون اغلب باعث گیجی منگی  می شوند. داروهای اعصاب و روان نیز در ابتدای مصرف ممکن است باعث ایجاد گیجی منگی شوند.
  • دریازدگی. بیماری حرکت ممکن است باعث سرگیجه شود و تعادل شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تست سرگیجه

تشخیص علت سرگیجه

اولین قدم در مدیریت بیماری سرگیجه تشخیص علت آن است . برای تشخیص علت سرگیجه یک مجموعه کامل تست های تعادل و سرگیجه لازم است . در مرکز سرگیجه آوای امید کاملترین تجهیزات برای تشخیص علت سرگیجه وجود دارد . تست هایی که معمولا برای تشخیص علت سرگیجه به کار می رود شامل

سرگیجه چگونه درمان می شود؟

درمان سرگیجه به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. برای تشخیص علت سرگیجه باید مجوعه تست سرگیجه VNG   ، ECOG و سایر تست های تعادلی انجام شود و با توجه به عامل ایجاد کننده سرگیجه درمان مناسب صورت گیرد . بعضی از انواع سرگیجه با درمان های ساده به سرعت حل می شوند به عنوان مثال، اگر به دلیل ابتلا به عفونت گوش داخلی سرگیجه دارید، پزشک شما عفونت را درمان می کند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث سرگیجه می‌شوند، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا زمانی که بدنتان با دارو سازگار شود، فعالیت‌های خود را محدود کنید.

برای درمان برخی ازعوامل سرگیجه مانند BPPV مانور درمانی درمان قطعی است ولی برای بعضی از انواع سرگیجه که تنها توانبخشی دهلیزی راه درمان است . در صورت افزایش فشار گوش داخلی دارودرمانی به علاوه رژیم غذایی جوابگو است.

درمان سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه

آیا می توان سرگیجه را در خانه درمان کرد ؟ پاسخ این سوال در یک کلمه خیر است .سرگیجه را نمی توان در خانه درمان کرد زیرا همانطور که توضیح داده شد علت سرگیجه موارد بسیار مختلفی ممکن است باشد که تنها با تست دقیق می توان عامل آن را شناسایی و درمان را آغاز کرد. سرگیجه ار می توان در منزل مدیریت کرد .اگر احساس سرگیجه دارید، دراز بکشید تا سرگیجه برطرف شود. هنگام بلند شدن، مطمئن شوید که به آرامی و با احتیاط حرکت کنید.

بعضی افراد با استفاده از اطلاعات فضای مجازی بلافاصله بعد از حمله سرگیجه مانور درمانی را آغاز می کنند که این کار اشتباهی است و می تواند شرایط را بدتر کند. تنها یک نوع از سرگیجه ها با مانور درمانی ، درمان می شوند و انجام مانوردرمانی برای انواع دیگر سرگیجه ها تنها شرایط را بدتر می کند.

عوارض یا خطرات احتمالی عدم درمان سرگیجه چیست؟

سرگیجه ممکن است نشانه ای از شرایط پزشکی باشد که در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود.

سرگیجه یک مشکل تعادلی است که خطر افتادن و احتمالا آسیب دیدن را افزایش می دهد.

سرگیجه ممکن است رانندگی با وسایل نقلیه را برای شما ناامن کند.

گاهی اوقات، سرگیجه ممکن است کار یا مدیریت وظایف و مسئولیت های روزانه را برای شما سخت کند.

آیا می توان از سرگیجه پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از سرگیجه این است که بفهمید چرا سرگیجه دارید. به عنوان مثال، اگر هنگام کم آبی بدنتان دچار سرگیجه می شود، ممکن است با نوشیدن آب کافی از سرگیجه جلوگیری کنید. اگر از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید که باعث سرگیجه می‌شوند، پزشک ممکن است دارو یا دوز متفاوتی را تجویز کند. متأسفانه، نمی‌توانید همه چیزهایی را که باعث سرگیجه می‌شوند، مانند یک اختلال عصبی، پیش‌بینی یا پیشگیری کنید.

اگر سرگیجه و یا عدم تعادل را تجربه می کنید برای مشاوره و تعیین وقت برای دانستن علت سرگیجه و راهکارهای درمانی با مرکز سرگیجه آوای امید به شماره تماس 09194707047 تماس بگیرید.

 

ارسال نظر