پژوهشی امیدوارکننده برای مبتلایان به آسم شدید؛ داروی آنتی‌بادی جدید با اثربخشی 92 درصدی

محققان موفق شدند با نوع خاصی از آنتی‌بادی، مصرف استنشاقی مقادیر خطرناک استروئیدها را در بیماران مبتلا به آسم کاهش دهند.

پژوهشی امیدوارکننده برای مبتلایان به آسم شدید؛ داروی آنتی‌بادی جدید با اثربخشی 92 درصدی

محققان با یک کارآزمایی بالینی بزرگ، یک قدم به تسکین ایمن‌تر مبتلایان به آسم شدید نزدیک‌تر شدند. این درمان جدید میزان مصرف مقادیر بالای استروئیدها را در افراد مبتلا به آسم شدید کاهش می‌دهد. این بیماران به استنشاق دوزهای بالایی از استروئیدها برای کنترل آسم وابسته هستند که این خود منجر به عوارض وخیمی می‌شود؛ درمان جدید راهی برای کاهش مصرف استروئیدها و تسکین بهتر این بیماران است.

براساس مقاله منتشرشده در The Lancet، استفاده از یک آنتی‌بادی به نام «بنرالیزوماب» می‌تواند نیاز به درمان‌های خطرناک‌تر استروئیدی با دوز بالا را به شدت کاهش دهد. بنرالیزوماب یک آنتی‌بادی پروتئینی است که تعداد سلول‌های ائوزینوفیل را کم می‌کند؛ این سلول‌ها در موارد شدید آسم به مقدار غیرطبیعی تولید می‌شوند و مسبب ایجاد التهاب هستند.

8

درمان موارد شدید آسم با آنتی‌بادی بنرالیزوماب

تقریباً 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا هستند که حدود 5 درصد از آن‌ها از نوع شدید این بیماری تنفسی رنج می‌برند. این افراد روزانه با تنگی قفسه سینه، سرفه، وحشت و مراجعه‌های مکرر به بیمارستان برای دریافت هوای کافی مواجه هستند.

بیماران مبتلا به آسم شدید به استنشاق دوزهای بالایی از استروئیدها برای کنترل آن نیاز دارند. استروئیدها با کاهش التهاب بدن، تولید مخاط را در ریه‌ها کاهش می‌دهند. بااین‌حال، سطوح بالای استروئیدها با انواع خطرات مثل افزایش دیابت و آب مروارید همراه است؛ همچنین استروئیدها باعث سرکوب سیستم آدرنال می‌شود، این سیستم در تنظیم متابولیسم بدن و کنترل هورمون‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

اکنون آنتی‌بادی بنرالیزوماب در کارآزمایی محققان، موفق ظاهر شده است. در این کارآزمایی با بیش از 200 بیمار در سراسر اروپا، 92 درصد از بیماران با خیال راحت استفاده از استروئیدهای استنشاقی را کاهش دادند و بیش از 60 درصد دیگر اصلاً به آن‌ها نیاز نداشتند.

با‌این‌حال، محققان هشدار می‌دهند که این نتایج امیدوارکننده فقط برای نوع بسیار خاصی از آسم اعمال می‌شود. آن‌ها فقط افرادی را آزمایش کردند که بدن آن‌ها به بنرالیزوماب پاسخ خوبی داده است. بیمارانی که آسم ائوزینوفیلیک شدید دارند و به بنرالیزوماب به خوبی پاسخ نمی‌دهند، احتمالاً همچنان به درمان‌های شدید استروئیدی نیاز دارند.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظر