ترفند های کاهش هزینه تبلیغات گوگل

ترفند های کاهش هزینه تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل ادز می تواند کسب و کار شما را متحول کند و فروش و سود زیادی را برای شما به همراه بیاورد. اما اگر کنترلی بر هزینه های این روش تبلیغاتی نداشته باشید نمی توانید انتظار سود زیاد را از نوع تبلیغات داشته باشید. تبلیغات گوگل ادز اگر به شکل صحیح و استاندارد انجام نشود نه تنها سودی برای شما نخواهد داشت بلکه هزینه بالای تبلیغات هم به شما تحمیل می شود بنابراین بسیار مهم است که تبلیغات خود را به کارشناسان و افراد متخصص در این حوزه بسپارید تا در نهایت بتوانید با کمترین هزینه ممکن بهترین نتیجه را دریافت کنید.

عوامل موثر بر هزینه تبلیغات گوگل ادز

پیش از اینکه به بررسی ترفندهایی بپردازیم که می تواند در کاهش تعرفه گوگل ادز تاثیر بگذارد ابتدا به بررسی عوامل تاثیر گذار بر هزینه های گوگل ادز می پردازیم.

به نقل از فامین ادز، عوامل بسیاری بر هزینه ی تبلیغات گوگل ادز تاثیر دارند. برخی از این عوامل عبارت اند از:

  • حوزه فعالیت بیزینس
  • چرخه عمر مشتری
  • ترندهای فعلی
  • نحوه مدیریت اکانت گوگل ادز
  • تعیین امتیاز کیفی گوگل
  • تعیین ادرنک یا رتبه آگهی
  • هزینه هر کلیک

البته همانطور که گفته شد موارد دیگری هم هستند که بر هزینه های گوگل ادز تاثیر گذار هستند اما مهم ترین آن ها موارد فوق هستند.

اما چگونه می توان هزینه های تبلیغات گوگل ادز را کاهش داد؟

برای کاهش هزینه های گوگل ادز راهکار های متعددی وجود دارند که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

تعرفه گوگل ادز

انخاب کلمات کلیدی با انطباق درست

اگر با گوگل ادز آشنا باشید حتما می دانید که سه نوع انطباق مختلف برای کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل وجود دارد. هر کدام از این انطباق ها می تواند در نمایش تبلیغات شما تاثیر مستقیم بگذارد و معمولا استفاده از انطباق گسترده یا broad، نرخ کلیک تبلیغات شما را تا حد زیادی افزایش می دهد. بنابراین اطلاع دقیق از عملکرد این انطباق ها و استفاده درست از آن ها در تعداد کلیک های دریافتی تبلیغات شما و در نتیجه هزینه های آن تاثیر زیادی دارد. اینکه چه نوع انطباقی برای کلمات کلیدی تبلیغات شما بهتر است به نوع کسب و کار شما، رفتار مخاطبان شما، سن مخاطبان، جنسیت آن ها و عوامل دیگری بستگی دارد که باید توسط کارشناس تبلیغات بررسی شود و مناسب ترین انطباق برای کلمات کلیدی شما استفاده شود.

استفاده از کلمات کلیدی منفی

داشتن یک لیست مناسب از کلمات کلیدی به تنهایی کافی نیست و برای جلوگیری از هدر رفت هزینه های تبلیغات باید از کلمات کلیدی منفی هم استفاده کنید. اگر گزارش های مربوط به بخش Search terms کلمات کلیدی را مشاهده کنید، به احتمال زیاد عبارات نامرتبطی را می بینید که باعث  نمایش تبلیغات شما شده است. برای جلوگیری از نمایش مجدد تبلیغات خود به هنگام سرچ عبارت های نامرتبط و در نتیجه کاهش هزینه های تبلیغات گوگل، باید کلمات و عبارات مورد نظر را به بخش Negative keywords تبلیغات خود اضافه کنید. بهتر است در ابتدای شروع کمپین یک لیست مناسب از کلمات کلیدی منفی تهیه کنید و به تدریج و با بررسی کلمات سرچ شده این لیست را بهینه کنید.

ایجاد یک زمانبندی مناسب برای نمایش تبلیغات

یکی از قابلیت های مهم و کاربردی گوگل ادز امکان ایجاد یک زمانبندی برای نمایش تبلیغات است. اگر می خواهید هزینه های تبلیغات برای شما کمتر شود، نمایش تبلیغات را فقط به زمان هایی محدود کنید که امکان پاسخگویی برای شما وجود دارد. در غیر اینصورت تبلیغات شما در ساعاتی که نمی توانید پاسخگوی نیاز کاربر باشید نمایش خواهد داشت و در نهایت اگر کلیکی بر روی تبلیغات شما انجام شود هزینه ای از بودجه تبلیغاتی شما کسر می شود اما این هزینه برای شما هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

به نقل از افراک،

تنظیمات زمان بندی تبلیغات در گوگل در سطح کمپین اعمال می شوند و  گوگل را در مورد زمان نمایش تبلیغات شما راهنمایی می کنند، ساده تر بگوییم که تبلیغات شما در زمان هایی که در بازه ی زمان بندی تبلیغات در گوگل شما قرار نگرفته اند، نمایش داده نمی شوند. زمانبندی تبلیغات در گوگل، بازه ی یک هفته ای را شامل می شود. بنابراین شما نمی توانید به گوگل بگویید که در روزهای خاصی از سال تبلیغات شما را نمایش ندهد.

می توانید تعیین کنید چه روزهایی از هفته، تبلیغات شما فعال باشند و زمان آغاز و پایان نمایش تبلیغات در هر روز را هم می توان مشخص کرد. به علاوه می توان چندین زمان بندی را مخصوص یک روز در نظر بگیرید برای مثال یکشنبه ۷ صبح تا ۱۱ صبح و دوشنبه ۱ بعداظهر تا ۷ بعدازظهر، بنابراین می توانید تنظیمات هزینه مزایده bid adjustment  برای هر زمان، به صورت مجزا تعریف کنید.

این محدودیت ایجاد شده استفاده بهینه از هزینه تبلیغات را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

انتخاب دستگاه مناسب برای نمایش تبلیغات گوگل

شناخت درست مخاطبان و آگاهی از رفتار آن ها می تواند نقش مهمی در کنترل هزینه های تبلیغات داشته باشد.  باید بدانید که مخاطبان شما در کجا هستند و به چه شکلی جستجو می کنند، البته این موضوع به نوع کسب و کار شما هم بستگی دارد. در نهایت این اطلاعات می تواند در بخش های مختلف گوگل ادز به بهینه سازی هزینه های تبلیغات به شما کمک کند. برای مثال شما می توانید نمایش تبلیغات خود را به دستگاه خاصی مثلا کامپیوتر، موبایل و یا تبلت محدود کنید.

به عنوان نمونه خدمات تعمیرات ماشین در محل را در نظر بگیرید، شخصی که به دنبال این نوع خدمات است به احتمال زیاد در محلی دچار خرابی خودرو شده است و به دنبال خدمات امداد خودرو است. قطعا 99 درصد افراد در این شرایط در تلفن همراه خود این نیاز خود را جستجو می کنند. به همین دلیل نمایش این نوع تبلیغات در دستگاه های کامپیوتر بدون نتیجه خواهد بود و می توانید در این شرایط نمایش تبلیغات را فقط به دستگاه های موبایل محدود کنید.

بهینه سازی صفحه فرود وب سایت

یکی از موارد مهمی که نقش پررنگی در هزینه های تبلیغات گوگل دارد صفحه فرود تبلیغات است. لندینگ پیج یا همان صفحه فرود باید از هر نظر برای کاربران مفید و جذاب باشد و کاربر تجربه خوبی از صفحه فرود شما داشته باشد. این صفحه باید دارای سرعت لود مناسب و سریع باشد، محتوای مفید و جذاب و مرتبط با سرچ کاربر داشته باشد، تصاویر مرتبط داشته باشد، راه های ارتباطی و call to action مناسب داشته باشد و به خوبی بتواند به نیاز کاربر پاسخ دهد.

در طرف مقابل لندینگ پیج هایی با تجربه کاربری ضعیف، محتوا و تصاویر نامرتبط، سرعت لود کند، نبود اطلاعات تماس و راه های ارتبطی با کاربر و ... هم باعث کاهش نرخ تبدیل و از دست دادن مشتری می شود و هم باعث افت امتیاز کیفی گوگل ادز (Quality score) می شوند که ارتباط مستقیمی با هزینه های تبلیغات گوگل دارد.

در واقع هرچقدر کیفیت صفحه فرود شما بالاتر باشد، امتیاز کیفی بالاتری از گوگل دریافت می کنید و در نتیجه هزینه تبلیغات برای شما کمتر می شود.

جی ادز در این باره می گوید: عموما، هر چقدر امتیاز کیفیت شما بالاتر باشد، هزینه ای که برای هر تبدیل پرداخت می کنید کمتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که امتیاز کیفیت بالاتر به گوگل نشان می دهد که کمپین PPC شما توانسته است نیازهای مشتریان را برآورده کند. هر چقدر کمپین شما در رفع نیازهای مشتری احتمالی مفیدتر باشد، هزینه برای هر کلیک پایین تر می آید.

امیدواریم ترفند های رائه شده در کاهش هزینه های تبلیغات گوگل ادز شما موثر واقع شوند تا بتوانید بهینه ترین بازخورد ممکن را از تبلیغات خود کسب نمایید.

 

ارسال نظر