26 اگوست اولین راهپیمایی فضایی SpaceX

اولین راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس برای 26 آگوست استارت خواهد خورد.

26 اگوست اولین راهپیمایی فضایی SpaceX

سارا کلاری: فرمانده و مدیر ارشد این فضاپیما در مورد این ماموریت می گوید: SpaceX در حال آماده شدن برای پرتاب است و ماموریت خصوصی بعدی خود از فلوریدا در 26 اوت را انجام می دهد این اولین تلاش این شرکت برای راهپیمایی فضایی خواهد بود.

ماموریت Polaris Dawn اولین پرواز از سه پروازی است که ایزاکمن از اسپیس ایکس در سال 2022 برای تلاش انسان در پرواز فضایی موسوم به برنامه پولاریس خریداری کرد.

اسپیس ایکس در حال آماده شدن برای پرتاب ماموریت خصوصی بعدی خود تا پایان ماه جاری است که شامل اولین تلاش برای خروج فضانوردان به فضا است.

ماموریت Polaris Dawn - اولین پرواز از سه میلیاردر 

بنیانگذار جارد آیزاکمن که در سال 2022  اسپیس ایکس برای پرواز فضایی انسانی خود موسوم به برنامه پولاریس را خریداری کرد قرار است در ساعات اولیه 26 آگوست از فلوریدا پرتاب شود.

ایزاکمن طی مصاحبه ای به سرمایه گذاری در فضا در CNBC گفت: «ما هیچ زمانی از روز برای آزادی پرتاب نداریم، اما فکر می کنم نزدیک به سپیده دم باشد، که با توجه به ماموریت ماه گذشته بسیار قابل توجه است.

ایزاکمن فرماندهی این ماموریت را برعهده خواهد داشت، همانطور که این ماموریت را در زمان هدایت پرواز تاریخی Inspiration4 در سال 2021 انجام داد.

او بار دیگر یک خدمه چهار نفره را هدایت می کند و همکار قدیمی اسکات پوتیت به عنوان خلبان و آنا منون و سارا گیلیس، کارمند SpaceX به او می پیوندند. به ترتیب به عنوان افسر پزشکی و متخصص ماموریت پرواز خدمت می کنند.

بر اساس این گزارش این سفر چند روزه به مقصدی نمی‌رود، بلکه یک مأموریت پرواز آزاد برای ردیابی مدارهایی است که خدمه امیدوارند دورتر از زمین بروند.

آیزاکمن گفت: "ما به ارتفاع بسیار بالایی می رویم که انسان ها بیش از 50 سال است که به آن نرفته اند."

اما نقطه مرکزی Polaris Dawn پیاده روی فضایی برنامه ریزی شده است.

فعالیت‌های خارج از کشتی یا EVAها، برای سال‌ها بخشی منظم از مأموریت‌های فضانوردی ناسا بوده‌اند، مانند زمانی که آژانس نیاز به تعمیر و نگهداری در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد. اما هیچ شرکت خصوصی قبلاً اقدام به EVA نکرده است.

ایزاکمن گفت می‌داند رفتن به یک پیاده‌روی فضایی به این معنی است که او و خدمه‌اش «در محاصره مرگ» قرار خواهند گرفت، لحظه‌ای که آنها به طور گسترده برای آن تمرین کرده‌اند. تنها چیزی که به آن نزدیک می شوند محفظه خلاء است، و اینجاست که شما تقریباً به اندازه ای که در شرایط خلاء یا فضا هستید احساس نزدیکی می کنید. این قطعاً احساسات واقعی تغییرات فشار و تغییرات دما و همچنین استرس های روانی قرار گرفتن در یک محیط جدید را به شما می دهد.

برنامه ماموریت پنج روزه

ایزاکمن همچنین برنامه روزانه Polaris Dawn را که تا 5 روز در فضا خواهد بود، شرح داد.

بنا به گفته وی در روز اول تماماً به دنبال زمانی است که حداقل خطر ناشی از بقایای مداری ریزشهاب‌سنگ وجود داشته باشد، که دقیقاً زمان پرتاب Polaris Dawn را مشخص می‌کند. آیزاکمن پس از رسیدن به مدار 190 کیلومتری در 1200 کیلومتری گفت که خدمه بررسی های گسترده ای از کپسول Dragon Resilience اسپیس ایکس انجام خواهند داد.

ایزاکمن گفت: «این واقعا مهم است که بدانید خودرو قبل از رفتن به ارتفاع 1400 کیلومتری هیچ ایرادی ندارد».

این فضاپیما همچنین گذر اولیه از منطقه پرتوتابی معروف به ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی را انجام خواهد داد.

"شما در حالت ایده آل می خواهید تا جایی که می توانید آن را در پایین ترین ارتفاع قرار دهید زیرا حتی در 200 کیلومتری، سطح تشعشع در آنجا به طور قابل ملاحظه ای بالاتر است. گذر ما در ارتفاع بالا از ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی تقریباً کل تشعشع خواهد بود. ایزاکمن گفت: اولین بار در ماموریت و معادل سه ماه در ایستگاه فضایی بین المللی.

روز دوم بر روی برخی از علم و تحقیقاتی که Polaris Dawn قصد دارد انجام دهد متمرکز خواهد شد که در مجموع حدود 40 آزمایش را شامل می شود. خدمه همچنین برای پیاده روی فضایی آماده می شوند و لباس های EVA را آزمایش می کنند.

آیزاکمن گفت: «بنابراین می‌توانیم مطمئن شویم که هیچ چیز غیرمنتظره‌ای در ریزگرانش در مقایسه با آنچه که ما توانستیم روی زمین آزمایش کنیم، وجود ندارد.

پیاده روی فضایی لباس‌های EVA نتیجه صدها ساعت آزمایش مواد مختلف در طول سال‌ها هستند.

ایزاکمن گفت: "بنابراین هدف اصلی ما این است که تا آنجا که می توانیم درباره کت و شلوار یاد بگیریم."

همه چیز در مورد ساختن نسل بعدی است. ما به تکرار این طرح لباس ادامه می‌دهیم تا SpaceX بتواند روزی صدها یا هزاران لباس برای ماه، مریخ که در [مدار پایین زمین] کار می‌کنند، داشته باشد. ساخت لباس جدید EVA کار آسانی نیست.

آنا منون، متخصص پزشکی Polaris Dawn در حین آزمایش لباس فضایی است.

گفتنی است Polaris Dawn قصد دارد مرزهای پرواز فضایی خصوصی را پیش ببرد و مانند اولین سفر خود به مدار، ایزاکمن امیدوار است که این ماموریت الهام بخش باشد.
این جنبه الهام‌بخش است. هر چیزی که متفاوت از آنچه در 20 یا 30 سال گذشته دیده‌ایم، چیزی است که مردم را هیجان زده می‌کند و فکر می‌کنند: «خب اگر این چیزی است که من امروز می‌بینم،مطمئنا نمی‌دانم فردا چه خواهد شد»

 

 

ارسال نظر