اختلال سیستم هوایی جهانی و سقوط سهام مایکروسافت

به‌روزرسانی نرم‌افزار CrowdStrike باعث ایجاد قطعی برای کاربران مایکروسافت شد و سیستم هوایی جهانی را مختل کرد.

اختلال سیستم هوایی جهانی و سقوط سهام مایکروسافت

سارا کلاری: خدمات خطوط هوایی، مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و امور مالی روز جمعه پس از یک اشتباه در یک به‌روزرسانی نرم‌افزار امنیتی که باعث قطعی ساعت‌ها سیستم‌های کامپیوتری جهانی شد، دوباره آنلاین شد.

این در حالی است که شرکتها پس از رفع قطعی، با انبوه پروازهای تاخیری و لغو شده و نوبت های پزشکی، سفارش های از دست رفته و... دست و پنجه نرم می کنند. کسب‌وکارها خواهان جلوگیری از قطع نرم افزارها برای محافظت از سیستم‌هایشان شدند.

یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط شرکت جهانی امنیت سایبری نشان می دهد یکی از بزرگترین اپراتورها در صنعت، مشکلات سیستمی را ایجاد می‌کند که پروازها را زمین‌گیر می‌کند و مشتریان را بدون دسترسی به خدماتی مانند مراقبت‌های بهداشتی یا بانکداری می‌گذارد.

CrowdStrike نام شناخته شده ای نیست، اما یک شرکت 83 میلیارد دلاری است که بیش از 20000 مشترک در سراسر جهان دارد.

به گزارش کلیک جورج کورتز، مدیر عامل CrowdStrike، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: ما عمیقاً برای تأثیری که قطع نرم افزار بر مشتریان و مسافران گذاشت متأسفیم.

برخی از تحلیلگران صنعت، این سوال را مطرح کنند که آیا کنترل بر چنین نرم افزارهای حیاتی عملیاتی باید در اختیار تعداد انگشت شماری از شرکت ها باقی بماند یا خیر؟

این قطعی همچنین نشان داد که بسیاری از سازمان ها به خوبی برای اجرای طرح های اضطراری آماده نیستند.

سقوط سهام مایکروسافت 0.7 درصد

بر اساس این گزارش آن جانسون، سرپرست بخش امنیت و انطباق مایکروسافت، گفت که مقیاس این قطعی بسیار زیاد بوده اما هنوز قابل اندازه‌گیری نیست؛ زیرا فقط سیستم‌هایی را شامل می‌شده که نرم‌افزار CrowdStrike را اجرا می‌کردند.

او گفت: "در حال حاضر صدها مهندس مستقیماً با CrowdStrike کار می کنند تا مشتریان را دوباره آنلاین کنیم. در این خصوص یک مقام کاخ سفید نیز اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در جریان این قطعی نرم افزارها قرار گرفت.

همچنین امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده گفت که هکرها را مشاهده کرده است که از این قطعی برای فعالیت های مخرب استفاده می کنند. گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده نیز اعلام کرد که با تأخیر در پردازش مواجه است و برای کاهش مسائل مربوط به تجارت بین‌المللی و سفر تلاش می‌کند.

وزارت خارجه هلند و امارات متحده عربی نیز از پاره ای از اختلالات خبر دادند.

گیل لوریا، تحلیلگر ارشد نرم افزار گفت: این رویداد یادآور این است که سیستم های محاسباتی جهانی ما چقدر پیچیده و در عین حال آسیب پذیر هستند. او گفت: «CrowdStrike و مایکروسافت باید جلوی خرابی در آینده را بگیرند.  به گفته شرکت تحلیل هوایی سیریوم، در روز جمعه، 5000 پرواز در سراسر جهان لغو شده است.

بر اساس این گزارش قطع شدن نرم افزارها ضربه‌ سختی به شرکت خدمات هوایی دلتا زد و 20 درصد از پروازهای این شرکت لغو شد. این شرکت آمریکایی اعلام کرد که انتظار دارد تا آخر هفته تاخیر و لغو بیشتری داشته باشد.

فرودگاه‌های لس‌آنجلس تا سنگاپور، آمستردام و برلین گفتند که خطوط هوایی فقط مسافران را با کارت‌های پرواز دست‌نویس می پذیرند که این مساله باعث تأخیر می‌شود.

بانک ها و شرکت های خدمات مالی به مشتریان در مورد اختلالات هشدار دادند و معامله گران در سراسر بازارها از مشکلات در اجرای تراکنش ها صحبت کردند. بیمه‌گران ممکن است با وقفه در تجارت مواجه شوند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ایالات متحده گزارش دادند که قطعی ها بر مراکز تماس، پورتال های بیماران و سایر عملیات ها تأثیر گذاشته است.

 ماس ژنرال بریگام در بوستون گفت که فقط موارد فوری را درمان می کند در حالی که مرکز پزشکی تافتز هشدار داده است که بیماران ممکن است تاخیر داشته باشند یا نیاز به برنامه ریزی مجدد داشته باشند.

در بریتانیا، سیستم‌های رزرو مورد استفاده توسط پزشکان آفلاین بود، پست‌هایی که در X توسط مقامات پزشکی منتشر شده بود، از پخش خارج شد.

حال با گذشت یک روز، شرکت ها گزارش دادند که به حالت عادی بازگشته اند. وزیر حمل و نقل ایالات متحده، پیت بوتیگیگ، گفت که به نظر می رسد مشکلات سیستم نرم افزاری در حال حل شدن است و امیدواریم حمل و نقل تا شنبه به حالت عادی بازگردد.

گفتنی است با وجودیکه صنعت هوانوردی به‌تدریج در حال بهبود یافتن از نقص فنی مایکروسافت قطع ارتباط CrowdStrike است، زخم‌های این رویداد باقی خواهد ماند.

 

 

ارسال نظر