بررسی چالش‌های حوزه فناوری در روز ملی فناوری اطلاعات

چالش فیلترینگ، مشکلات مربوط به حوزه منابع انسانی، مسائل مربوط به تأمین ارز و ثبت سفارش واردات از مهم‌ترین محورهای رویداد روز فناوری اطلاعات هستند.

بررسی چالش‌های حوزه فناوری در روز ملی فناوری اطلاعات

آیلین سیروس: نشست خبری روز ملی فناوری اطلاعات امروز، چهاردهم مردادماه، با حضور رئیس و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و استان تهران در این نشست با بیان اینکه یکی از مطالبات صنف در روز فناوری بحث فیلترینگ است گفت: طبق نظرسنجی انجام‌شده از اعضای سازمان، تصمیم داریم در این مراسم به پنج حوزه اصلی از جمله چالش‌های فیلترینگ برای کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات، مشکلات منابع انسانی، الزامات و گواهینامه‌های متعدد، مشکلات مربوط به ارز و ثبت سفارش و تأمین کالا و مشارکت بخش خصوصی در نهادهای تصمیم‌گیری بپردازیم.

حکیم جوادی بیان کرد: موضوع فیلترینگ جزء مطالباتی است که بسیار گفته شده است و در بحث‌های انتخاباتی نیز سوژه جذابی بود. اما کسانی که به دنبال رفع فیلتر هستند به چند پلتفرم خاص توجه دارند که این پلتفرم‌ها به کسب و کار حوزه سازمان نظام صنفی برمی‌گردد. سازمان نظام صنفی نه یک مجموعه سیاسی بلکه یک مجموعه صنفی است. ما معتقدیم زمینه کسب و کار باید مهیا باشد و تمهیداتی نیز در نظر گرفته شود. معتقدم به وضوح مسأله رفع فیلترینگ یا آسان کردن تحمل فیلترینگ شاید از عهده یک قوه خاص برنیاید و باید یک راهکار مؤثر ایجاد شود.

حکیم جوادی در پایان درباره برآورد هزینه «IT Day» که امسال سومین دوره برگزاری آن است در جواب به یکی از خبرنگاران گفت: درخواست برآورد هزینه‌ها از سازمان نظام صنفی که ۲۳ هیأت مدیره دارد و بودجه‌ریزی آن کاملاً مشخص و سازمان یافته است عجیب است چون هر کدام از موارد در نشست‌هایی که تشکیل شده بررسی شده است. بازرس سازمان نظام صنفی تمام این موارد را رصد می‌کند و اگر مواردی خلاف واقع باشد قطعاً اعلام می‌شود. اگر لازم باشد صورت‌های مالی را توضیح بدهیم آمار دقیقی در مجمع داریم. اما معتقدم اعداد و ارقام مشکلی را حل نمی‌کند و قول می‌دهم که هزینه‌های صرف شده، خارج از چارچوب بودجه تعیین شده توسط هیأت مدیره نبوده است.

رفع فیلترینگ از مهمترین اولویت‌های روز ملی فناوری اطلاعات است

به گزارش کلیک، حسام اسدی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره دغدغه‌ها و مسائلی که در روز فناوری مطرح خواهد شد در نشست خبری سازمان نصر تهران گفت: در هیأت مدیره دوره هفتم نظام صنفی استان تهران همواره در حال دریافت چالش‌های اعضا هستیم و پیگیری می‌کنیم تا تلاش‌های سازمان را به صورت داده محور و هدف‌مند پیش ببریم. در رابطه با روز فناوری پیرو نظر سنجی‌ها از بدنه صنف، پنج محور اصلی را دریافت و بررسی کرده‌ایم. تلاش و سازمان‌دهی ما و مطالبه‌گری صنف حول این پنج محور اصلی تنظیم شده است. اولین چالشی که در نظر سنجی‌های صنفی استخراج کردیم و در محور‌های برنامه روز فناوری قرار گرفته، چالش‌هایی است که در رابطه با فیلترینگ برای ما به وجود آمده است. محور دوم در روز فناوری، چالش‌های منابع انسانی در حوزه فناوری اطلاعات است. نظر سنجی‌های گوناگونی که از بدنه صنف به دست آمد نشان می‌دهد این مورد را می‌توان تحت عنوان اصلی‌ترین چالش حوزه فناوری اطلاعات نام برد.

اسدی ادامه داد: مورد بعدی الزامات و گواهی‌نامه‌های متعددی است که برای بدنه صنف دست‌انداز و چالش ایجاد کرده است. در نظر سنجی‌هایی که انجام داده‌ایم در کنار چالش‌هایی که الزامات گواهی‌نامه‌های متعدد که برای بدنه صنف دست‌انداز به وجود آورده است، بحث امنیت نیز از جمله چالش‌های بدنه سازمان نظام صنفی است و به دنبال ایجاد هم افزایی هستیم که با همکاری همه بازیگران این حوزه بتوانیم چالش‌ها را کاهش بدهیم. مشکلات و چالش‌های ثبت سفارش و تأمین مواد اولیه کالا و مشارکت بخش خصوصی در نهاد‌های تصمیم‌گیری هم از جمله اطلاعات به دست آمده از نظرسنجی بدنه صنف است که برای روز فناوری نیز مهم است. امیداریم در روز فناوری حول این محور‌ها گفتگو داشته باشیم و نتایج خوبی پیرو این محور‌ها شاهد باشیم و شاهد یک گره‌گشایی از بدنه فعال اقتصاد دیجیتال باشیم.

مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در ادامه این نشست گفت: روز فناوری اطلاعات در ۲۲ تیرماه ثبت شده اما به دلیل مصادف شدن با دهه اول محرم آن را برگزار نکردیم و روز جایگزینی را انتخاب کردیم.‌

وی تاکید کرد: روز ملی فناوری اطلاعات روز همه فعالان حوزه و حتی مردم عادی است و ما این روز را یک جشن صنفی می‌دانیم و به همین دلیل همکارانمان و مسئولان را دعوت کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش رویداد روز فناوری اطلاعات ایران ۱۶ مرداد ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر