فناوری اطلاعات یکی از ارکان مهم شکل‌گیری دنیای امروز

مراسم روز فناوری اطلاعات از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد.

فناوری اطلاعات یکی از ارکان مهم شکل‌گیری دنیای امروز

به گزارش کلیک، این مراسم که چندسال است به نام حکیم و فیلسوف ایرانی، خوارزمی، برگزار می‌شود با قرائت بیانیه سازمان نظام صنفی توسط ذوالفقاریان، دبیر این سازمان، آغاز شد. ذوالفقاریان در این بیانیه گفت: برای تحقق اقتصاد دیجیتال باید زمان را مغتنم بشماریم. امروزه توسعه فنا‌وری در کشور زائیده رخداد‌های جهانی است و به یک واقعیت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. او افزود: بخش خصوصی همواره مشغول بوده تا از میان مقررات دست‌و‌پاگیر و فشار‌های داخلی و خارجی و مشکلات اقتصادی مسیری را برای توسعه خود هموار کنند. سازمان نظام صنفی نیز توجه ویژه‌ای به فعالان این حوزه دارد و همیشه به رفع چالش‌های موجود پرداخته و توان خود را در این راه به کار بسته است.

او همچنین به نمایندگی از سازمان، آمادگی خود را برای همکاری با مسئولان جهت توسعه کسب‌وکار‌ها اعلام می‌کنیم و با اعلام شعار سازمان نظام صنفی به سخنان خود پایان داد: همه با هم برای اقتصاد دیجیتال، برای ایران.

در ادامه برنامه، علی حکیم جوادی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ، درباره اهمیت این روز صحبت کرد و آن را نماد پیشرفت و آینده‌نگری دانست. حکیم جوادی گفت: این روز به ما می‌گوید فناوری اطلاعات یکی از ارکان مهم شکل‌گیری دنیای امروز و فردای ما است. فناوری اطلاعات فلسفه‌ای است که دنیای ما را به طور نمادین دگرگون می‌کند. هر بخش از این جهان به ما امکان داده مرز‌های خود را گسترش دهیم و به راه‌حل‌های نوین برای مسائل دیچیده روز برسیم. او ادامه داد: هر موفقیتی در این حوزه، نتیجه تلاش‌ها و زحمات پژوهشگران و متخصصان دلسوز است. باید بپذیریم فناوری اطلاعات یک نیروی محرکه است که در تمام عرصه‌های زندگی از آموزش و بهداشت گرفته تا صنعت و تجارت به پیشرفت ما کمک خواهد کرد. او همچنین گفت: امروز فرصت مناسبی برای تشکر از تلاش‌های فعالان این مسیر است؛ این روز می‌تواند منبع الهام و انگیزه‌ای برای ادامه راه پرچالش در فناوری اطلاعات باشد. ‌امیدوارم با نگاه‌امیدوارانه در حوزه خود گام برداریم.

رفع فیلترینگ توسط شرکت‌های واسطه

سید محمدامین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، صحبت‌های خود را با اشاره به اینکه خودش هم در بخش خصوصی فعالیت می‌کرده شروع کرد و گفت: اتفاق اساسی در زیست ما ازبین رفتن فضای سنتی و کوچ به فضای دیجیتال است. توسعه اقتصاد دیجیتال بیشتر بر عهده بخش خصوصی است و البته باید گفت که اگر چارچوب تنظیم‌گری را ارتقا ندهیم نمی‌توانیم فرآیند پیشرفت در این حوزه را طی کنیم. رقابت برابر بخش دولتی و خصوصی مهم است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی در مورد تنظیم‌گری سکوها خبر داد و گفت: در شورای عالی فضای مجازی مصوبه تسهیل درآمد محتوا داشتیم که به زودی ابلاغ می‌شود. با این مصوبه توسعه‌دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر برای دریافت خدمات و محتوای آن‌ها پرداخت می‌کند منفعت ببرند.

آقامیری با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه فناوری، در پیشنهاداتی به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم گفت: دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیشنهاداتی که به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم دارد، گفت: اگر نتوانیم سرعت تولید محتوا و خدمات خود را با کشورهای دیگر هماهنگ کنیم دچار عقب ماندگی و چالش می‌شویم. بخشی از مسیرها در دست وزیر ارتباطات و بخش دیگر وزیر صمت و حتی وزیر ارشاد است. انشالله یک تیم منسجم در دولت شکل بگیرد تا بتوانیم این مسائل را به شکل جدی پیش ببریم.

آقامیری در مورد رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از مصوبه‌ای در بهمن سال گذشته خبر داد و گفت: راهکاری اضافه شده است تا مجموعه‌ای از بخش خصوصی با شرکت‌هایی که خدمات آنها در ایران فیلتر شده است مذاکره کند و این خدمات توسط آنها ارائه شود. برخی شرکت‌ها نیز بتوانند با استفاده از ابزارهای واسطه دسترسی‌پذیری به پلتفرم‌های فیلتر شده ایجاد کنند. در این بخش چند پلتفرم در حال تست هستند و امیدواریم وزیر ارتباطات بعدی در این مسیر همراه باشد.

 

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما مشکلات جدی برای تغییر و توسعه در خدمت و محتوای فضای دیجیتال داریم که تشکل و انجمن‌ها می‌تواند به حل آن کمک کنند، یکی تقابل بخش دولتی و خصوصی در فعالیت‌های موازی و دیگری مسأله رقابت بخش سنتی خصوصی با بخش نوین خصوصی است.

ما باید در لایه گفتمان‌سازی، قوانین و مقررات و رقابت‌های بخش خصوصی و دولتی، صحنه را مدیریت کنیم، کمک‌های بخش خصوصی هم بسیار به رفع این مشکل کمک می‌کند.
آقامیری همچنین به راه‌حلی جدید برای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: موضوع خود تنظیم‌گری یک راه حل بدیع است که در این صنعت شکل گرفته است. در هر حوزه‌ای قدمایی وجود دارند که قبلاً به آن حوزه وارد شده‌اند. ادبیات خود حوزه تنظیم‌گری باید توسط فعالان خود حوزه‌ها شکل بگیرد و از آن استفاده کنیم. کسب‌وکار‌های قدیمی‌تر می‌توانند کمک کنند تا بخش‌های نوپا سریع‌تر شکل بگیرند و از این طریق خود را هم توسعه دهند.

رضا حاجی پور، نماینده مجلس

ضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس، سخنرانی خود را با تبریک روز خبرنگار شروع کرد و گفت به عنوان نماینده مردم، تمام قد از توسعه کسب‌وکار‌ها حمایت خواهد کرد و به صورت افتخاری در کارگروهی که نظام صنفی تشکیل بدهد، حضور دارد.

سید علی امامی سپس به نمایندگی از نسل زد صحبت کرد و از دغدغه‌های این نسل گفت. او از دست اندرکاران خواست با استفاده از بانک اطلاعاتی جشنواره‌های دانش‌آموزی، فضای دائمی برای توسعه‌ایده‌ها برقرار شود. با حضور مؤثرتر در عرصه بین‌المللی، نسل زد بتواند به راحتی در مسابقات خارجی حضور پیدا کند. بهبود زیرساخت داخلی و سرور‌های قدرتمند با قابلیت پردازش گرافیکی از دیگر مطالبات سید علی امامی بود.

تقدیر از برگزیدگان الکامپ

در ادامه این رویداد، کاوه ثروتی گزارشی از‌ بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ ارائه کرد و از برگزیدگان این نمایشگاه در بخش‌های مختلف تقدیر شد. ثروتی همچنین از افزایش چند برابری تعرفه‌های نمایشگاهی و هزینه‌های غرفه‌سازی و تبلیغات نمایشگاهی گفت که افزایش ۳ تا ۵ برابری داشته است.

سازمان فناوری اطلاعات، همراه اول، ایرانسل، رایتل، بیمه مرکزی، پارک علم و فناوری کردستان، تفتا، شاتل، بهسازان فردا، آروان کلاد، شرکت هلو، دیجیاتو، توان تک، روبیکا و فرودگاه پیام از برگزیدگان نمایشگاه الکامپ بودند که به ترتیب رتبه‌های اول تا هجدهم را کسب کردند.

در پایان این مراسم، رعنا مهین منافی بیانیه اختتامیه را قرائت کرد و گفت: سازمان نظام صنفی با انتخاب شعار همه با هم برای اقتصاد دیجیتال بیش از هر زمان دیگر، تمامی برنامه‌ها و تلاش‌های خود را بر رفع دغدغه‌های فعالان صنفی و رشد فضای کسب و کار و رونق بازار فناوری اطلاعات متمرکز نموده است و در این راستا از هیچ تلاش مؤثری دریغ نکرده و پیگیر مطالبات بزرگ خواهد بود.

همچنین ۱۰۳ کمک ۲۰ میلیون تومانی در این رویداد جهت فعالیت‌های خیریه و مدرسه‌سازی توسط سازمان نصر جمع‌آوری شد.

 

 

ارسال نظر