دستیار هوش مصنوعی برای آقای رئیس جمهور آماده می شود
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دستیار هوش مصنوعی برای رییس جمهور، معاونان و وزرا تعریف می شود.
به گزارش کلیک حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری که امروز سه شنبه ۱۳ آذرماه در معاونت علمی برگزار شد، گفت: قرار است دستیار هوش مصنوعی برای آقای رئیس جمهور آماده کنیم تا دادهها را به روز بگیرند ونظرات کارشناسی به ایشان ارائه شود. این پروژه در حال تعریف است.
وی افزود: همچنین برای معاونان رئیس جمهور و وزرا دستیار هوش مصنوعی در حال تعریف و آماده سازی است. هفته آینده این پروژهها را با دانشگاهها نهایی میکنیم.
افشین خاطرنشان کرد: اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است و آن این است که اولین دیتا سنتر جی پی یو را تا اوایل ۱۴۰۴ افتتاح میکنیم.
وی افزود: یکی از دانشگاههای کشور را محور قرار دادیم که سیستم عامل ملی هوش مصنوعی را تدوین کند. نسخه آزمایشی این سیستم عامل ۶ ماه دیگر آماده میشود و تمام الگوریتمهای هوش مصنوعی روی این سیستم عامل بومی صورت میگیرد.
معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: تیم ۷۰ نفره از اساتید به نام کشور روی این پروژه کار میکنند؛ صبوری کنید عیبها رفع شود تا این پروژه ماندگار شود.
پروژه مهندسی معکوس تسلا متوقف شد
معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره پروژه مهندسی معکوس تسلا در ایران گفت: پروژه مهندسی معکوس خودروی تسلا در ایران در حد یک طرح باقی مانده و پیشرفت خاصی نداشته است. این پروژه متوقف شده است ولی در بخش موتور الکترونیکی کارهایی در حال انجام است.
وی ضمن بیان این مطلب که طراحی پلتفرم خودروی برقی نیازمند سرمایهگذاری سنگینی در حدود یک میلیارد دلار است، گفت: در حال حاضر در خودروهای داخلی ما طراحی پلتفرم نداریم. مردم برای خرید خودرو صفهای طولانی دارند، بنابراین خودروسازان دلیلی برای ایجاد پلتفرمهای جدید نمیبینند.
افشین اضافه کرد: خودروسازهای داخلی معمولاً از پلتفرمهای قدیمی استفاده میکنند و آن را تغییر میدهند. به طور مثال خودروی تارا بر پایه پلتفرم یک ماشین دیگر ساخته شده است.
معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: دو شرکت اصلی خودروساز معمولاً از پلتفرمهای یکسان استفاده میکنند و با تغییر ظاهر خودروها مدلهای جدید خودرو را به بازار عرضه میکنند.
معاون علمی رئیسجمهور با اشاره به برنامههای معاونت علمی در حوزه دسترسی به دادهها برای توسعه هوش مصنوعی، ادامه داد: در حال حاضر پلتفرمها و سکوهایی توسعه یافته است که لازم است این دادهها جمع آوری شده و تسهیل گری در دسترسی به آنها صورت گیرد.
وی با اشاره به توسعه زیر ساختهای هوش مصنوعی در کشور، یادآور شد: از زیر ساختهای محاسباتی با عنوان GPU ها و CPU ها (پردازشگرهای گرافیکی ) یاد میشود که در این زمینه کشور نمیتواند وارد ساخت زیرتراشه و میکروالکترونیک شود و از این رو پروژه ملی سهند را تعریف کردیم که این طرح از تولید سیلیکون با گرید ۹۹ ممیز ۹ تا ۹ و ساخت ویفر شروع میشود.
افشین، بزرگترین آرزوی خود در زمان فعالیتش در معاونت علمی را ایجاد شهر میکروالکترونیک دانست و گفت: این برنامه تدوین شده و اجرای آن آغاز شده است.
وی از افتتاح اولین دیتاسنتر و GPUفارم تا اوایل سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: معماری این مزرعه آغاز شده و سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در آن باید بر اساس معماری طراحی شده وارد شوند.
افشین، طراحی الگوریتمهای بومی و سیستم عامل بومی را گام دیگر این نهاد در توسعه هوش مصنوعی عنوان کرد و یادآور شد: برای این منظور یکی از دانشگاههای کشور با حضور تیم ۷۰ نفره از اساتید دانشگاهی بنام کشور برای توسعه الگوریتم و سکوی بومی هوش مصنوعی فعال شدهاند.
به گفته وی، توسعه این سکوی بومی از مهر ماه آغاز شده و تا ۶ ماه آینده نسخه آزمایشی آن ارائه میشود و یک سال بعد نسخه کامل آن آماده بهرهبرداری میشود.
معاون علمی رئیسجمهور تاکید کرد: با تکمیل این سکوی بومی حمایتهای ما در حوزه هوش مصنوعی بر اساس این سکوی بومی خواهد بود.
آخرین وضعیت قطار ملی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور در این نشست به آخرین وضعیت قطار ملی اشاره و اظهار کرد: پروژه قطار ملی بیش از یک دهه است که در کشور پیگیری میشود، اما هنوز به نتیجه نرسیدهایم و به دلیل عدم تامین منابع مالی تاکنون به نتیجه نرسیده بود.
وی با بیان اینکه اعتقاد دارم که برای رشد شرکتهای داخلی، باید مگاپروژههایی تعریف شود، یکی از مهمترین مگا پروژهها را پروژه قطار ملی دانست و ادامه داد: این پروژه در دوره جدید به معاونت علمی منتقل شده است و خوشبختانه منابع مورد نیاز این پروژه به میزان ۳۰ میلیون دلار تامین شده است و شهرداری نیز یک همت برای شروع در نظر گرفته است.
افشین ادامه داد: تا پایان سال جاری ۲ رام قطار ۷ واگنه وارد ناوگان حمل و نقل تهران میشود و در حال حاضر ساخت اولین رام آن انجام شده و تستهای آن نیز با موفقیت صورت گرفته است و ۵ هزار کیلومتر راهبری تست با موفقیت انجام شده است.
معاون علمی رئیسجمهور با بیان اینکه که پروژه دوم قطار ملی آغاز شده است و قطار ۵ واگنه بومی برای استانهای اصفهان، تبریز و مشهد ساخته میشود، اظهار کرد: این قطار ۵ واگنه به صورت پروژه ساخت بار اول به مپنا واگذار شده است و ریسکهای این پروژه از سوی معاونت علمی پذیرفته شده است.
افشین تصریح کرد: مشکل اصلی این پروژه تأمین منابع مالی بود. تلاش کردیم تا همه ذینفعان و مسؤولان مرتبط را دور یک میز جمع کنیم تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم. در حال حاضر، منابع مالی این پروژه به خوبی تأمین شده است و بودجهای نزدیک به ۳۰ میلیون دلار، علاوه بر یکهمت از سوی شهرداری، برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: ما امیدواریم تا پایان سال جاری دو رام قطار هفت واگنه آماده شود. تاکنون تست یک رام با موفقیت انجام شده است. اولین رام قطار نیز ساخته شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.
معاون علمی رئیسجمهور تصریح کرد: پروژه دوم مربوط به قطار پنج واگنه برای مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد است. واگنهای هفت واگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شدهاند، در حالی که برای مسیر اصفهان سیستم برق بالاسری استفاده خواهد شد. قرارداد ساخت اولین قطار پنج واگنه به شرکت مپنا واگذار شده است. معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسکهای این پروژه را مدیریت کند. پیشبینی میشود که تستهای این قطار تا پایان سال آینده انجام شود.
وی گفت: ستاد حملونقل کارهای مرتبط با این پروژهها را بهطور مستمر پیگیری کرده است. تستهای مربوط به پروژه هفت واگنه با موفقیت انجام شده است و برنامهریزیها برای شروع پروژه هشت واگنه نیز آغاز شده است. پروژه پنج واگنه همچنان در دستور کار قرار دارد.
افشین تأکید کرد: اجرای این پروژهها میتواند تقاضای مؤثری از سوی تمامی دستگاهها ایجاد کند و اطمینان میدهیم که پروژه قطار ملی که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده بود، به سرانجام خواهد رسید.
رونمایی از هواپیمای ۸ نفره
افشین از ساخت هواپیمای ۸ نفره توسط بخش خصوصی (یک شرکت دانش بنیان ) خبر داد و گفت: در نمایشگاه هوایی که هفته آینده در کیش برگزار میشود، هواپیمای ۸ نفره رونمایی خواهد شد.
معاون علمی رییس جمهور افزود: مذاکراتی برای تحویل این هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان در حال انجام است.
قانون رمز ارزها در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد
افشین درباره برنامه های معاونت علمی برای ساماندهی رمز ارزها توضیح داد و گفت: بانک مرکزی تاکید دارد که حاکمیت پول باید حفظ شود که با این دیدگاه موافقیم ولی جلوی توسعه فناوری را نمی توان گرفت و حوزه های نوآورانه ای مانند فین تک در لبه دانش قرار دارد که لازم است در کشور توسعه یابد.
وی با اشاره به تدوین پیش نویس رمزارزها گفت: در زمینه پیش نویس قانون رمز ارزها به توافق با بانک مرکزی رسیدیم و این پیش نویس به این بانک ارسال شده است.
معاون علمی رییس جمهور از طرح پیش نویس قانون رمز ارزها طی روزهای آینده در مجلس خبر داد و گفت: ما تلاش داریم تا مشکلات شرکت های فعال در حوزه رمز رفع شود.
خرید و فروش خودرو و ملک آنلاین می شود
افشین از ایجاد سامانه یکپارچه معاملات آنلاین خودرو و خانه در همکاری با اداره ثبت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه خبر داد و افزود: این سامانه از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان توسعه یافته و در صورتی که فرد بخواهد خودرو خود را به فروش برساند، اطلاعات را در این سامانه بارگذاری می کند. در این سامانه اطلاعاتی درباره استعلام افراد و کالای مورد معامله، میزان خلافی، میزان استفاده از بیمه خسارت، قطعات تعویضی در خودرو و غیره نمایش داده می شود.
آخرین وضعیت کارخانه نوآوری آزادی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به تشریح آخرین آخرین وضعیت کارخانه نوآوری آزادی مستقر در پارک فناوری پردیس پرداخت و گفت: مالکیت این کارخانه دولتی نیست. مالک این ملک می خواهد یا این ملک خریداری شود و یا ساکنان از این ساختمان خارج شوند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکل تلاش کردیم تا بتوانیم با ساختمان های دولتی تهاتر کنیم چرا که جا به جایی تجهیزات مستقر در این ساختمان سخت و دشوار است.
آیین نامه ای برای رفع چالش های توزیع آنلاین دارو تدوین شده است
افشین همچنین درباره چالش های شرکت های فعال در زمینه توزیع آنلاین دارو گفت: وزارت بهداشت نگرانی هایی از توزیع آنلاین دارو دارد و دیوان عالی اداری رای به مجاز بودن توزیع آنلاین دارو داده است. در این زمینه آیین نامه ای تدوین شده است و تا دو هفته آینده آماده و ارائه می شود. با این آیین نامه مشکلات شرکت های فعال در این حوزه برطرف شود.
ستادهای معاونت علمی ادغام می شوند
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ساختاری ستادهای معاونت علمی توضیح داد و گفت: ستادهای معاونت تضعیف شده اند و تعدادشان به ۲۳ ستاد افزایش یافته که عدد بزرگی است و مدیریت آن سخت است. برنامه معاونت در دوره جدید تجمیع این ستادها بوده و قرار است به ۷-۸ ستاد تبدیل شوند. البته یک سری ستادها مصوبه شورای عالی را دارند که با آن ها نیز هماهنگ کردیم که این ادغام صورت گیرد. به طور مثال در حال حاضر ستاد آب، انرژی و محیط زیست در هم ادغام شده اند و یک سرپرست برای آن انتخاب شده است. دلیل کوچک سازی ستادها، برقراری یک نظم ساختاری است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه دنبال کادرسازی و اضافه کردن نیرو در معاونت نیستیم، خاطرنشان کرد: البته از افراد توانمند در بخش خصوصی اعم از دانشگاه ها و اندیشکده ها کمک خواهیم گرفت.