بررسی لپ تاپ MSI Modern 15؛ سبک، باریک و بروز برای دانشجویان

لپ‌تاپ‌های سری Modern از دستگاه‌های میان‌رده برند MSI محسوب می‌شوند که برای رفع نیازهای دانشجویان/دانش‌آموزان طراحی شده‌اند. Modern 15 B13M یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های این سری به شمار می‌آید که در این مطلب به دنبال بررسی طراحی و عملکرد آن هستیم.

بررسی لپ تاپ MSI Modern 15؛ سبک، باریک و بروز برای دانشجویان

لپ‌تاپ میان‌رده Modern 15 B13M به پردازنده نسل جدید و کم مصرف Core i7-1355U، 16 گیگابایت حافظه رم DDR4، 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD M.2 NVMe و پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe Graphics G7 96EUs مجهز شده است. در بخش ابتدایی مطلب بررسی این دستگاه، ابتدا نیم‌نگاهی به جدول مشخصات فنی لپ تاپ مورد بحث خواهیم داشت.

مشخصات

سخت‌افزار

Core i7-1355U از خانواده Raptor Lake

پردازنده

گرافیک مجتمع Iris Xe G7 96EUs

کارت گرافیک

۱۶ گیگابایت DDR4

رم

IPS 15.6 اینچی فول‌اچ‌دی و نوسازی تصویر 60 هرتز

نمایشگر

512 گیگابایت SSD NVMe

ذخیره سازی

1.7 کیلوگرم

وزن خالص

بک لایت سفید

صفحه کلید

3 سلولی - 39.3 وات‌ساعت

باتری

همان‌طور که گفته شد، لپ‌تاپ‌های سری Modern از محصولات میان‌رده برند تایوانی MSI با کاربری دانشجویی/اداری به شمار می‌آیند. با این وجود، استفاده از پردازنده نسل سیزده اینتل و همچنین پردازنده گرافیکی Iris Xe G7 96EUs باعث شده که این لپ‌تاپ جدید بتواند مشخصات خوبی در رده کاری خود داشته باشد.

P1640964

لپ‌تاپ MSI Modern 15 B13M در حال حاضر با قیمت حدود 41 میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب) در بازار یافت می‌شود.

با این حال، لپ‌تاپ مدرن 15 تنها 1.7 کیلوگرم وزن داشته و آن را به گزینه‌ای قابل حمل و جذاب تبدیل می‌کند. از نظر ابعاد نیز Modern 15 B13M در اندازه 358 در 247 میلی‌متر ساخته شده و ضخامت 19.9 میلی‌متر را به همراه دارد.

MSI در این محصول از یک نمایشگر 15.6 اینچی FHD ( 1920 در 1080 پیکسل) استفاده می‌کند که به لطف پنل IPS خود کیفیت مورد انتظار برای رفع نیازهای کاری را داراست.

P1640946

همانند لپ‌تاپ MSI Stealth 15 که مدتی قبل آن را بررسی کردیم، در این لپ‌تاپ نیز ام‌اس‌آی سعی کرده زبان طراحی اصلی خود را حفظ کرده و از تغییرات ظاهری پر زرق‌و‌برق و غیرضروری اجتناب کند. همین مسئله باعث شده تا Modern 15 B13M بتواند جوایزی همچون reddot 2022 و Good design Award 2022 را کسب کند.

MSI در لپ‌تاپ‌های نسل جدید خود تصمیم گرفته تمام پورت‌های ورودی و خروجی را به طرفین انتقال داده و قسمت پشتی لپ‌تاپ را تماماً در اختیار سیستم خنک‌کننده قرار دهد. این ویژگی نیز در Modern 15 رعایت شده است.

P1640945

در سمت چپ بدنه لپ‌تاپ شاهد قرارگیری درگاه اتصال شارژر، یک پورت HDMI با خروجی تصویر 4K، یک پورت USB3.2 Gen2 Type-A، درگاه USB3.2 Gen2 Type-C و جک 3.5 میلی‌متری صدا برای اتصال دستگاه‌های صوتی مانند هندزفری و هدست هستیم.

P1640944

در طرف مقابل تنها دو پورت USB2.0 Type-A و یک درگاه Micro SD وجود دارد. از آنجایی که با یک لپ‌تاپ به اصطلاح اولترا بوک سروکار داریم، MSI تصمیم گرفته پورت شبکه را از لپ‌تاپ جدید خود حذف کند. این مجموعه از پورت‌های ورودی و خروجی را می‌توان قابل قبول توصیف کرد و تقریباً تمام نیازهای یک کاربر عادی برای استفاده‌های روزمره را برطرف می‌کند.

در بخش زیرین دستگاه نیز همان زبان طراحی ساده تداوم یافته و شاهد شاسی و درب یکپارچه هستیم. این طراحی باعث شده تا امکان دسترسی مستقیم به هیچ یک از قطعات بدون باز کردن کامل قاب پشتی وجود نداشته باشد.

در ادامه بررسی به صفحه‌کلید و تاچ پد این دستگاه می‌رسیم که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ دانشجویی/دانش‌آموزی محسوب می‌شوند.

MSI برای این لپ‌تاپ از یک صفحه کلید فول سایز (دارای بخش اعداد یا Numpad) با نورپردازی تک رنگ سفید استفاده کرده است. البته نور پس‌زمینه کلیدها قابل تنظیم بوده و کاربر می‌تواند در ۳ حالت روشنایی مختلف آن را تغییر دهد.

P1640970

استفاده از بک‌لایت سفید و پوشش رنگی یک دست باعث شده تا هنگام کار با کیبورد این لپ‌تاپ، حس یک محصول بالارده و باکیفیت به کاربر القا شود. علاوه بر این، تجربه بلند مدت استفاده از کیبورد این لپ‌تاپ به ما نشان داد که MSI واقعاً برای این بخش سنگ تمام گذاشته است.

حروف فارسی چاپ شده روی دکمه‌های کیبورد نیز یکی دیگر از مزایای این لپ‌تاپ به شمار می‌آید که بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ایران آن را به همراه ندارند.

یکی از بخش‌های مهم لپ‌تاپ‌های اداری و دانشجویی تاچ‌پد یا Trackpad آن‌هاست و همین موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از یک ترک‌پد بزرگ با دقت نمونه‌برداری لمسی بسیار خوب در وسط استراحتگاه دست باشیم.

متأسفانه، مانند آنچه در MSI Stealth 15 شاهد آن بودیم، MSI تاچ‌پد این دستگاه را دقیقاً در وسط قرار داده و همین مسئله باعث شده تا احتمال لمس تصادفی آن همواره بالا باشد.

P1640941

همان‌طور که در بخش‌هایی ابتدایی گفته شد، لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m به نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی (1920 در 1080) مجهز شده که تراکم پیکسلی 141 پیکسل در اینچ مربع (PPI) را به همراه دارد. استفاده از پنل IPS نیز باعث شده تا علاوه بر کیفیت بالا در نمایش رنگ‌های مختلف، زاویه دید گسترده و زمان پاسخ‌گویی قابل قبولی نیز در اختیار کاربر قرار بگیرد.

بررسی سخت‌افزار Modern 15 b13m

لپ‌تاپ‌های سری Modern به عنوان دستگاه‌های میان‌رده و اداری MSI معرفی شده و اغلب ترکیبی از سخت‌افزارهای قدرتمند اما بسیار کم مصرف را به همراه دارند.
Modern 15 b13m از این قاعده مستثنی نیست و شاهد استفاده از پردازنده نسل سیزده Core i7-1355U، پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe Graphics G7 96EUs اینتل و 16 گیگابایت حافظه رم هستیم.

P1640947

پردازنده کم مصرف Core i7-1355U بر اساس فناوری 10 نانومتری اینتل ساخته شده و به ادعای این شرکت، می‌تواند تا 10 درصد قدرتمندتر از نسل قبل خود ظاهر شود.

این پردازنده 10 هسته‌ای که 12 رشته پردازشی یا Thread نیز به همراه دارد، در حالت پایه به 1.2 گیگاهرتز و در حالت توربو به فرکانس کاری 5.0 گیگاهرتز دست می‌یابد.

برای تست سخت‌افزاری لپ‌تاپ Modern 15 b13m ابتدا به سراغ نرم‌افزار بنچمارک Geekbench 5.4 رفته و در نهایت عملکرد آن را در برابر چند رقیب هم رده در بازار بررسی کردیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پردازنده نسل سیزده اینتل به سادگی توانست رقبای نسل قبل خود را در تست‌های چند‌هسته‌ای با اختلاف قابل توجهی شکست دهد. البته در تست‌های تک هسته‌ای این پردازنده وضعیت دیگری داشت و نتوانست در حد انتظار ما عمل کند؛ هرچند که به عنوان یک پردازنده کم مصرف همچنان قدرتمند محسوب می‌شود.

P1640951

در مرحله بعد نوبت به تست و بررسی پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe G7 96EUs در لپ‌تاپ Modern 15 b13m رسید. از آنجا که با یک محصول میان‌رده اداری سروکار داریم، نباید از پردازنده گرافیکی آن انتظار چندانی داشت.

همانطور که می‌دانید، پردازنده‌های گرافیکی مجتمع به حافظه ویدئویی یا VRAM مجهز نیستند. با این حال، نتایج کسب شده توسط Iris Xe حاکی از آن است که نسبت به قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته و محصولات هم رده را به راحتی مغلوب می‌کند.

این پردازنده گرافیکی مجتمع آنقدر قدرتمند است که نه‌تنها نیازهای روزمره یک کاربر عادی را برطرف کرده، بلکه می‌توانید از آن برای برخی کارهای سنگین مانند استفاده از اپلیکیشن‌های ادیت تصویر یا حتی ویدئو نیز استفاده کنید. با این حال، نباید انتظار ارائه نرخ فریم بالا در بازی‌های مختلف را داشته باشید.

سیستم خنک‌کننده و باتری

در بخش انتهایی مطلب، نگاهی به سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ Modern 15 b13m خواهیم داشت.
از آنجا که با یک لپ‌تاپ گیمینگ/حرفه‌ای مجهز به پردازنده پرمصرف و گرافیک مجزا سروکار نداریم، سیستم خنک‌کننده این دستگاه نیز فاقد هرگونه پیچیدگی و طراحی اختصاصی است.

P1640966

البته این به معنای سیستم خنک‌کننده ضعیف لپ‌تاپ Modern 15 نیست. خوشبختانه برای هیت سینک تراشه، ابعاد بزرگی در نظر گرفته شده و VRM های پردازنده نیز تحت پوشش خنک‌کنندگی قرار می‌گیرند.
برای تأمین برق مورد نیاز سخت‌افزارهای کم‌مصرف این لپ‌تاپ گیمینگ نیز MSI به سراغ یک باتری ۳ سلولی با ظرفیت اسمی 3448 میلی‌آمپر ساعت رفته است.

P1640943

برخلاف لپ‌تاپ‌های گیمینگ، از نظر شارژدهی انتظار بسیار زیادی از Modern 15 برند MSI داریم. تست‌های انجام شده نشان داد که این دستگاه در حالت آماده به کار (Idle) می‌تواند حدود 4 ساعت شارژدهی داشته باشد. البته در استفاده روزمره این میزان کمی افت کرده و به حدود 3 ساعت کاهش می‌یابد. بر همین اساس، می‌توان گفت که لپ‌تاپ Modern 15 B13m توانسته در تست‌های باتری سربلند بیرون آمده و انتظارات ما را به عنوان یک محصول دانشجویی/دانش‌آموزی برآورده کند.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ جدید ام اس آی Modern 15 B13M یک محصول میان‌رده با کاربری اداری/خانگی به شمار می‌آید که با برچسب قیمت حدود 41 میلیون تومان در بازار ایران یافت می‌شود. این دستگاه در زمینه عملکرد روزانه و انجام کارهای نیمه‌سنگین مانند طراحی دو بعدی و استفاده از اپلیکیشن‌های ادیت بسیار قدرتمندتر از انتظار ظاهر می‌شود.

مجهز شدن به سخت‌افزارهای بروز و قدرتمندی چون پردازنده نسل سیزده Core i7-1355U، پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe G7 96EUs، 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت SSD باعث شده تا شاهد پردازش سریع این محصول باشیم. همچنین پردازنده کم مصرف این لپ‌تاپ، شارژدهی طولانی برای آن به ارمغان می‌آورد.

 

ارسال نظر