تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر تفکر و خلاقیت انسان انکارشدنی نیست

در وبیناری که درمورد تأثیرات هوش مصنوعی و اخبار منفی پیرامون آن برگزار شد، سخنرانان نگرانی‌های ناشی از گسترش این ابزار و جایگزینی به عنوان تفکر انسان را برطرف کردند. آن‌ها توضیح دادند که می‌توان از این ابزار در جهت مثبت و برای خلاقیت و تفکر بهره گرفت.

 تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر تفکر و خلاقیت انسان انکارشدنی نیست

نحوۀ تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر تفکر

اخیراً مؤسسه فناوری Vellore (VIT) وبیناری در زمینۀ بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی برگزار کرده است. موضوع اصلی بحث در این جلسه، تأثیر مثبت ابزارهای هوش مصنوعی بر تکمیل کارهای روزمره، به‌ویژه آموزش انسان‌ها بود. همۀ ما می‌دانیم که امروزه بهره‌گیری از این ابزارها و به‌طور کلی تأثیر ابزار هوش مصنوعی بر تفکر، از سویی نویدبخش بوده است و از سوی دیگر، نگران کننده. کارشناسان در این نشست ذکر کردند که با وجود نگرانی هایی که در این زمینه مشاهده می‌شود، باید در جریان تحولات امروزی قرار بگیریم.

L. Jeganathan، یکی از پروفسورهای VIT بیان کرد که هوش مصنوعی مولد در فرایندهای آموزش، یادگیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مؤثر واقع می‌شود و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این سخن L. Jeganathan به همراه دیگر سخنان او در این وبینار، نشان داد که GenAI عاملی تهدیدکننده که توانایی تفکر انسان را از او می‌گیرد، نیست. بر اساس نظریات وی، این فناوری جدید، نه‌تنها برای بشر مضر نیست، بلکه نوآوری و خلاقیت او را گسترش می‌دهد.

این پروفسور در وبینار برگزارشده ابتدا ابزارهای گوناگون هوش مصنوعی را از جمله chatGPT، Co-Pilot، BARD و Alphacode، تشریح کرد. سپس توضیح داد که این ابزارها آموزش و فرایند یادگیری را با سهولت و کیفیت بیشتری پیش می‌برند و تأثیرشان را نمی‌توان نادیده انگاشت.

16094

برای مثال، یکی از مواردی که دربارۀ ChatGPT بیان کرد این بود که این ابزار تنها با اینترنت قادر است کار کند. به کمک اینترنت اطلاعات مرتبط را گردآوری می کند و آن ها را با استفاده از الگوهایی که در محتوای اینترنت تولید شده‌اند، درک و پیش‌بینی می‌کند.

پروفسور G.Bharadawaja Kumar، از دیگر پروفسورهای VIT، بر افزایش و تقویت مهارت‌های تحقیقاتی دانشجویان آموزش عالی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی تأکید می‌ورزد. همچنین تأثیر این ابزارها را به‌عنوان کاتالیزور برای استفاده از حداکثر ظرفیت و دانش دانشجویان مشخص می‌سازد. بااین‌حال ممکن است همچنان نگرانی‌هایی دربارۀ موارد اخلاقی از جمله سرقت ادبی و برهم‌خوردن حریم خصوصی احساس شود که Kumar در پاسخ به آن‌ها می‌گوید:

«نباید فناوری باعث فلج شدن دانشجویان شود. ابزارهای هوش مصنوعی شریکانی هستند که به افراد در یادگیری بهتر کمک می‌کنند؛ اما نباید از نتایج آن‌ها سوءاستفاده کرد؛ بلکه باید مهارت‌های خود را با آن‌ها تنظیم کرد.»

جمع بندی

امروزه نباید از تأثیرات ابزارهای هوش مصنوعی بر تفکر انسان غافل شد. این ابزارها افراد را در تفکر، بروز خلاقیت،‌ مهارت‌های تجزیه و تحلیل و به‌‌طور کلی تفکر انتزاعی یاری می‌دهند. اخیراً نگرانی‌هایی درمورد این‌که ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است جایگزین انسان شوند و به ‌جای او تفکر کنند، از سرتاسر جهان حس می‌شود. در وبیناری که در VIT برگزار شد، پروفسوران و کارشناسان سعی کردند این نگرانی‌ها را برطرف کنند و تأثیرات هوش مصنوعی را که مثبت‌اند؛‌ اما کامل نیستند،‌ مورد ارزیابی قرار دهند.

منبع: هوشیو

 

ارسال نظر