FDA آمریکا به یک ابزار هوش مصنوعی برای پیش‌بینی زوال عقل مجوز داد

با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی BrainSee می‌توان میزان پیشروی زوال عقل در افراد را پنج سال زودتر پیش‌بینی کرد.

FDA آمریکا به یک ابزار هوش مصنوعی برای پیش‌بینی زوال عقل مجوز داد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ظاهراً یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیش‌بینی زوال عقل و آلزایمر را تأیید کرد. شرکت تجزیه‌وتحلیل تصویربرداری مغز دارمیان (Darmiyan) می‌گوید FDA تأییدیه استفاده از پلتفرم BrainSee را صادر کرده است. به گفته این شرکت پزشکی، این پلتفرم احتمال و میزان اختلال شناختی خفیف آمنستیک (aMCI) را که در طول 5 سال به زوال عقل و آلزایمر منتهی می‌شود، پیش‌بینی می‌کند.

به گفته شرکت دارمیان، نرم‌افزار BrainSee می‌تواند روند ازدست‌دادن حافظه را با استفاده از MRI بالینی مغز و تست‌های شناختی پیش‌بینی کند؛ البته پیش‌ازاین استفاده از MRI و تست‌های شناختی برای بیمارانی که نگران علائم اولیه کاهش حافظه هستند نیز انجام می‌شد. اما اکنون این پلتفرم پس از ارزیابی اسکن‌های مغزی و تست‌های شناختی، یک نمره به بیمار اختصاص می‌دهد که نشان‌دهنده میزان بدترشدن حافظه بیمار در پنج سال آینده است. چنین پیش‌بینی‌هایی می‌تواند به درمان‌های زودهنگام کمک کند.

پلتفرم هوش مصنوعی BrainSee برای پیش‌بینی زوال عقل

شرکت دارمیان در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن اعلام تأییدیه FDA نوشت که این پلتفرم به کاهش اضطراب طولانی‌مدت بیمار کمک می‌کند تا بتواند زوال شناختی را بهتر مدیریت کند. با پیش‌آگاهی از زوال شناختی می‌توان درمان‌های مؤثرتری را برای بیمار تجویز کرد. همچنین BrainSee می‌تواند از طریق مدیریت و تجویز درمان مؤثرتر، میلیاردها دلار هزینه مراقبت‌های بهداشتی از آلزایمر را کاهش دهد.

مجوزی که FDA به این پلتفرم داده از نوع De Novo است؛ به این معنی که این محصول هیچ پیشینه مشخصی در بازار ندارد، اما اثربخشی و ایمنی خود را در آزمایشات بالینی ثابت کرده است. BrainSee برای اولین‌بار در سال 2021 عنوان «دستیابی به موفقیت» را از FDA دریافت کرد، این موفقیت مطمئناً بر دریافت مجوز کنونی تأثیر زیادی داشته است.

دارمیان می‌گوید BrainSee کاملاً خودکار است و نتایج را در همان روزی که اسکن‌ها و نمرات آزمون شناختی وارد می‌شود، ارائه می‌دهد و می‌تواند مسیر درمان آلزایمر را به‌کلی تغییر دهد.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظر