آیا هوش مصنوعی یادگیری دروس را تسریع می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای این فناوری نوظهور، ایجاد تجربه یادگیری شخصی‌سازی شده برای افراد است، بدین معنا که هر شخصی می‌تواند تنها با داشتن یک ابزار هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT روی تلفن همراهش، هرچه را که دلش می‌خواهد، در هر زمان و به هر شیوه‌ای که دوست دارد یاد بگیرد!

آیا هوش مصنوعی یادگیری دروس را تسریع می‌کند؟

هوش مصنوعی تبدیل به یک تغییردهنده قاعده بازی شده و مشغول ایجاد تحولات بنیادینی در شاخه‌های گوناگون است. از تولید محتوا با هوش مصنوعی گرفته تا انواع قابلیت های گوناگون در زمینه تولید عکس و فیلم و غیره.

بنابراین پتانسیل هوش مصنوعی برای یادگیری انسان‌ها بسیار بالاست و احتمالا در طول یک دهه آینده شاهد انقلابی عظیم در حوزه آموزش خواهیم بود.

از آن‌جایی که کم‌وبیش همه با هوش مصنوعی سروکار داشته‌ایم و این نزدیکی در آینده هم تشدید خواهد شد، خوب است که نگاهی به قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه آموزش داشته باشیم تا ببینیم آیا هوش مصنوعی می‌تواند فرایند یادگیری را تسریع کند؟ و اگر می‌تواند، چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

اولین دستیار مجازی ایرانی

خبر خوب این که دیگر برای استفاده از هوش مصنوعی نیازی ندارید با مشقت زیاد از ابزارهای خارجی استفاده کنید. ابزار فارسی زیگپ این امکان را به شما می دهد تا چت جی پی تی فارسی را به سادگی روی گوشی یا لپ تاپ داشته باشید و همزمان عکس و متن دریافت کنید.

چگونه می‌توان با هوش مصنوعی سریع‌تر یاد گرفت

هوش مصنوعی با ارائه پشتیبانی بی‌سابقه، شخصی و ویژگی‌های نوآورانه، تجربیات آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

به این دلایل می‌توان با هوش مصنوعی سریع‌تر و بهتر یاد گرفت:

 

سازگاری و شخصی‌سازی ارتقاء یافته

مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند از داده‌های مربوط به عملکرد، اولویت‌ها و سابقه یک یادگیرنده برای سفارشی‌سازی مسیرهای آموزشی منحصربه‌فرد و متناسب استفاده کنند. با درک سبک یادگیری منحصربه‌فرد دانش‌آموز، هوش مصنوعی می‌تواند موثرترین مواد یادگیری را برای فرد انتخاب و تعامل و فرایند یادگیری را تقویت کند.

 

بازخورد آنی و یادگیری تکمیلی

دانش‌آموزانی که از پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند در زمان واقعی، بازخورد مرتبط با محتوایی را برای کاری که ارسال می‌کنند، دریافت کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بفهمند کجا به کمک نیاز دارند و به سرعت اشتباهات را تصحیح کنند. این رویکرد به جای این‌که منتظر بازخورد معلمان باشید، چرخه‌های یادگیری و بهبود را تسریع می‌کند.

پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی همچنین می‌توانند مطالب آموزشی بیشتری را برای کمک به دانش‌آموزان برای تقویت ضعیف‌ترین نقاط خود توصیه کنند و می‌توانند این کار را به جای چند روز در چند دقیقه انجام دهند.

 

گسترش دسترسی جهانی به منابع آموزشی

امروزه 244 میلیون کودک در سراسر جهان در مدرسه ثبت‌نام نمی‌کنند و تخمین زده می‌شود که 770 میلیون نفر بی‌سواد هستند. استفاده از ابزارهای آموزشی مقرون به صرفه مبتنی بر فناوری می‌تواند تفاوت چشم‌گیری ایجاد کند. هوش مصنوعی فرصت‌های منحصر‌به‌فردی را برای ایجاد تحول در آموزش و افزایش دسترسی به بخش‌های به حاشیه رانده شده ایجاد می‌کند.

اگر به درستی به کار گرفته شود، هوش مصنوعی می‌تواند منابع آموزشی را دموکراتیک کند تا اطمینان حاصل شود که همه کسانی که به دنبال یادگیری هستند، فرصت‌های بیشتری دارند و موانع کمتری برای دانشی که به دنبال آن هستند، پیش روی‌شان هست.

images_1717246204_665b18fc9b079.jpg

 

شروع آسان‌تر

همه ما نسبت به مزایای یادگیری آگاهی داریم، اما شروع یادگیری همیشه سخت است. تصور یادگیری زبان با هوش مصنوعی یا یک مهارت تازه هرچند اغواکننده است، اما وقتی نوبت شروع می‌شود، ناخودآگاه می‌ترسیم و تعلل می‌کنیم.

با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا این تعلل و تنبلی را شکست داده و در نهایت شروع به یادگیری کنیم. یکی از گام‌های اولیه در غلبه بر اهمال‌کاری، تعیین اهداف و انتظارات کوچک و واقع‌بینانه است. بنابراین، بگذارید اولین هدف شما این باشد که «از هوش مصنوعی چندین سوال درباره موضوعی که باید یاد بگیرید بپرسید».

به عنوان مثال، شما می‌خواهید یک زبان برنامه‌نویسی جدید را یاد بگیرید. در این مورد، ممکن است از هوش مصنوعی بپرسید:

  • چرا این زبان محبوب است؟
  • این زبان امروزه در کجا استفاده می‌شود؟
  • هیجان‌انگیزترین نکته آن چیست؟
  • چگونه یادگیری آن را شروع کنم؟

با پرسیدن این سوالات، هوش مصنوعی نه تنها یخ شما را می‌شکند، که باعث می‌شود برای شروع بینش و انگیزه مهمی داشته باشید.

توانمندسازی معلمان با افزایش قابلیت‌های آموزشی

در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند مستقیما دانش‌آموزان را قادر سازد تا استراتژی‌های یادگیری موثرتری ایجاد کنند، این فناوری همچنین می‌تواند قابلیت‌های معلمان را افزایش دهد. هوش مصنوعی با ارائه پشتیبانی در سراسر سیستم آموزشی، به معلمان و همچنین دانش‌آموزان خدمت خواهد کرد.

 

خودکارسازی وظایف اداری

تخمین زده شده که تا 70% وظایف فعلی کارکنان (نه مشاغل آن‌ها) می‌تواند توسط هوش مصنوعی خودکار شود. بسیاری از این وظایف کم‌شناختی، تکراری و فاقد تعامل انسانی هستند، مانند وظایف اداری یک دبیر. اگر هوش مصنوعی بتواند زمان مورد نیاز برای کارهای غیر آموزشی را کاهش دهد، دبیران می‌توانند زمان بیشتری را به نوشتن طرح‌های درسی و آموزش دانش‌آموزان اختصاص دهند.

 

توسعه برنامه درسی

مدل‌های هوش مصنوعی زاینده (مولد) در طوفان فکری و طراحی محتوا بسیار سودمند هستند. از منظر آموزشی، مدل‌های زبان تعاملی می‌توانند ایجاد پیش‌نویس طرح‌های درسی، برگه‌های تمرینی و تکالیف خانگی را تسریع کنند. سپس معلم می‌تواند پیشنهادات هوش مصنوعی را برای یک نتیجه مناسب و بهبود یافته تغییر دهد و بهبود بخشد.

 

شبیه‌سازی‌های تعاملی و روش‌های آموزشی جدید

ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر ارزش خود را در کلاس درس ثابت کرده‌اند. آزمایشگاه‌های مجازی، شبیه‌سازی‌های تطبیقی ​​و بازی‌های تعاملی در حال ظهور هستند تا دانش‌آموزان را در کار درسی خود بیشتر درگیر و علاقمند کنند. این ابزارها گزینه‌های آموزشی قدرتمندی را در اختیار معلمان قرار می‌دهند. در مطالعه‌ای که توسط شرکت تحقیقات بازار HolonIQ انجام شد، 75٪ از مدارس ادعا کردند که هوش مصنوعی باعث بهبود نتایج درسی دانش‌آموزان می‌شود. دلیل این شکوفایی در فرایند یادگیری، پذیرش هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کمک‌کننده است.

 

ارسال نظر