ورژن جدید الکسا با هوش مصنوعی در راه است

آمازون در حال طراحی دوباره الکسا، دستیار صوتی این شرکت، است تا آن را به یک عامل هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت انجام وظایف پیچیده تبدیل کند.

ورژن جدید الکسا با هوش مصنوعی در راه است

به گزارش کلیک به نقل از فاینشنال تایمز آمازون به عنوان بزرگترین ارائه دهنده زیرساخت ابری جهان توان رایانشی قابل توجهی برای پشتیبانی از این سیستم هوش مصنوعی در اختیار دارد و با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ هوش مصنوعی آنتروپیک به فناوری‌های روز هوش مصنوعی دسترسی دارد.

دستیار صوتی ساخته بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان در بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه قابل دسترسی است و مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته می‌توانند این سیستم را از یک ابزار ساده به یک دستیار شخصی پیشرفته تبدیل کنند.

خبر بازطراحی الکسا در حالی منتشر می‌شود که شرکت اپل نیز بروزرسانی بزرگی را با محوریت هوش مصنوعی برای دستیار صوتی سیری مد نظر دارد که طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۲۶ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این پروژه را روهیت پراساد، مدیر تیم هوش مصنوعی عمومی آمازون، رهبری می‌کند. به گفته او رفع مشکلاتی مانند پاسخ‌های اشتباه (توهمات)، تاخیر در ارائه پاسخ و افزایش اعتبار پاسخ‌ها از جمله موانع پیش روی این پروژه است. پراساد اظهار داشت که الکسا باید خدمات مختلفی را با سرعت و دقت بالا به اجرا بگذارد که در مقیاس جهانی فرایند بسیار پیچیده‌ای است.

آمازون با این بازطراحی در تلاش است تا جایگاه‌ خود در کنار بزرگانی مثل گوگل، مایکروسافت و متا که هرکدام نقش پررنگی در موج اخیر هوش مصنوعی داشتند، تثبیت کند.

اما چنین کاری با موانع مختلف از جمله پیچیدگی جایگزین کردن الگوریتم‌های قدیمی با مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) روبرو است. آمازون همچنین باید قابلیت‌های پیشین الکسا را حفظ کرده و توانمندی‌های تازه‌ای را به آن اضافه کند.

با وجود پیشرفت‌های فناوری، آمازون هم همانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی به دنبال راهی برای بهره‌برداری مالی از این پروژه در مقیاس جهانی است.

آمازون به تازگی از مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود به نام Nova رونمایی کرده است که با همکاری مدل‌های خارجی مانند Claude از استارتاپ Anthropic توسعه یافته‌اند. این مدل‌ها برای بهبود سرعت، کاهش هزینه و افزایش قابلیت اطمینان طراحی شده‌اند.

 

ارسال نظر