تپسی به عنوان اولین استارتآپ وارد بورس شد
گروه صنعتی گلرنگ حدود ۷۰ درصد از سهام تپسی را تصاحب کرد و تپسی به عنوان اولین استارتآپ وارد بورس شد.
به گزارش کلیک، پس از گمانهزنیهایی که از میانه آذرماه درباره خرید تپسی از سوی گروه صنعتی گلرنگ مطرح بود، این اتفاق بالاخره امروز به طور رسمی رخ داد.
دیروز دو بلوک سهام تپسی، یکی به اندازه ۱۳.۶۴ درصد و دیگری به اندازه ۲۷.۷۴ درصد، در فرابورس فروخته شد. امروز نیز بلوکهای سوم و چهارم فروخته شدند. بیش از ۶۸ درصد تپسی در این دو روز معامله شد.
گلرنگ بلوک سوم به اندازه ۲۴.۶۲ درصد سهام تپسی با حجم ۶۰۶ میلیون سهم سهم و به ارزش ۵۶۶ میلیارد تومان و بلوک چهارم به اندازه ۲.۹۵ درصد سهام تپسی با حجم ۷۲ میلیون سهم به ارزش ۶۷ میلیارد تومان را خرید تا حدوداً ۶۹ درصد از سهام این تاکسی اینترنتی به مالکیت گروه صنعتی گلرنگ درآید.
این پلتفرم تاکسی اینترنتی خرداد ۱۴۰۱ موفق شده بود پس از کش و قوسهای فراوان در بازار دوم فرابورس عرضه شود. ارزش بازار تپسی یا مارکت کپ در ابتدای عرضه اولیه حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که اکنون به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
ماه گذشته بود که سازمان بورس در اعلامیههایی جداگانه از عرضه عمده ۴ بلوک سهام تپسی در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن خبر داد. نقلوانتقال اشارهشده که مجموعاً ۶۸.۹۵ درصد از سهام تپسی را شامل میشد، دیروز و امروز از طریق تابلوی معاملات عمده فرابورس کشور انجام و شرکت گلرنگ با مبلغ بیش از ۲.۱ هزار میلیارد تومان (معادل ۳۸ میلیون دلار) برنده این مزایده شناخته شد. بهگفته روابط عمومی تپسی، تیم مدیریتی تپسی و گلرنگ در ادامه بر نحوه مدیریت شرکت و نقشه راه توسعه تمرکز خواهند کرد.
میلاد منشیپور، بنیانگذار تپسی پس از عرضه گفت: «امروز یک روز تاریخی برای تپسی و در نگاه من اکوسیستم استارتاپی کشور است. خرید توسط یکی از معتبرترین هلدینگهای صنعتی کشور نویدبخش آیندهای روشن برای تپسی در مسیر رشد پرشتاب و تأثیرگذاری حداکثری در اقتصاد کشور است. امروز سرمایهگذاران تپسی توانستند با نرخ بازگشت مناسبی، برای اولین بار از طریق بازار بورس سرمایه خود را نقد کنند. امیدوارم این مسیر برای همه سهامداران و کارآفرینان استارتاپی کشور میسر و به افزایش تمایل سرمایهگذاران به ورود به این اکوسیستم منجر شود.»
امروز تپسی با شبکهای از کاربران شامل ۲۳ میلیون مسافر و بیش از ۲.۵ میلیون راننده، زیرساخت فنی کارآمد، هوش مصنوعی مقیاسپذیر و نیروهای متخصص، بستری آماده برای رشد چند دهبرابری در اقتصاد دیجیتال کشور است. این در حالی است که صنعت دیجیتال کشور هنوز به حوزههای بسیاری ورود نکرده است. از طرفی تیم مدیریتی ما همواره ایدهها و برنامههای بزرگی برای رشد و توسعه کسبوکار در حوزههای خدماتی جدید در ذهن داشته که تحقق آن نیازمند ورود سرمایه معنادار است.- میلاد منشیپور، بنیانگذار تپسی
او با اشاره به چرایی این تغییر و خروج بنیانگذاران تپسی ادامه داد: «بنابراین با مطالعه شرایط موجود، تصمیم گرفتیم تا با همراهی تمامی سهامداران عمده، ضمن یکپارچه کردن ساختار سهامداری و تأمین پشتوانه مالی مناسب، زمینه را برای توسعه همهجانبه تپسی در آینده نردیک فراهم کنیم. آنچه مسلم است تپسی با این تغییرات، وارد مرحلهای جدید از چرخه عمر خود خواهد شد.»
بهاینترتیب تپسی به اولین استارتاپ کشور تبدیل شد که پس از ورود به بورس و ارزشگذاری توسط بازار، توانسته مسیر خروج را برای سرمایهگذارانش فراهم کند؛ که شاید بتوان آن را مهمترین اتفاق اکوسیستم استارتاپی ایران در چند سال گذشته لقب داد. گفتنی است تپسی در بدو ورود به بازار بورس ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود که با ارزش عرضه انجامشده رشدی ۹۰ درصدی را در بازه ۱.۵ ساله نشان میدهد.