سریع ترین روش تمیز کردن و تعمیر شیرآلات؛ مخصوص سال نو!

درست است که در تمام سال تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته و تعمیر شیرآلات اهمیت خیلی زیادی در زیبایی و صحت عملکرد شیرآلات بهداشتی دارد، اما در شروع سال جدید همه چیز تا حد امکان باید بی نقص باشد!

سریع ترین روش تمیز کردن و تعمیر شیرآلات؛ مخصوص سال نو!

این یعنی تمام خانه از جمله شیرآلات باید برق بزند و اگر مشکلی در شیرآلات پیش آمده است حتماً باید برطرف گردد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بهترین و سریع ترین روش های تمیز کردن شیرآلات و تعمیر فشار کم شیر اهرمی بپردازیم.

تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات در معرض انواع لکه ها،‌ از لک چربی و اثر انگشت تا رسوب قطره های آب،‌ قرار دارد. این یعنی در صورتی که شیرآلات را هر شب با دستمال نخی لطیف خشک نکنید لکه ها پایدارتر می شوند. ممکن است تمیز کردن هر شب تمام شیرآلات منزل امکان پذیر به نظر برسد،‌ اما در عمل چندان هم اولویت نیست. پس معمولاً در بازه های زمانی مورد نیاز نظافت می شوند. یکی از جدی ترین تلاش ها برای تمیز کردن شیرآلات و از بین بردن رسوب شیرآلات ایام خانه تکانی پیش از نوروز است که همه به دنبال سریع ترین و موثرترین روش تمیز کردن شیرآلات بهداشتی هستند. تفاوتی نمی کند شیرآلات شما چه رنگی است،‌ تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین از بهترین روش های برق انداختن شیرآلات به کمک مواد طبیعی است:

  1. یک چهارم فنجان جوش شیرین را در 2 قاشق غذاخوری آب گرم بریزید و خوب به هم بزنید تا ترکیبی خمیر مانند به دست بیاید. اگر خمیر بیش از حد سفت شده است، به آن کمی آب و اگر بیش از حد آبکی است، به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید.
  2. خمیر را با استفاده از پارچه نرم و یا اسفنج بر روی بدنه شیرآلات بمالید به صورتی که تمام سطح شیر را بپوشاند. اگر برای مالیدن خمیر بر روی مهره ها و نقاط خارج از دسترس شیر از مسواک استفاده می کنید، دقت کنید که مسواک مورد استفاده حتما نرم باشد تا ابکاری شیر دچار خش خوردگی های ریز نشود.
  3. پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه شیرآلات را با اب سرد آبکشی و تمام سطح آن را با پارچه ای نرم خشک کنید.

از مزایای استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن رسوب شیرآلات این است که این ماده طبیعی هیچ آسیبی به آبکاری شیر آب وارد نمی کند و در عین حال عملکرد درخشانی دارد! جرم گیری شیرآلات با سایر مواد طبیعی مانند سرکه و یا موادی مانند مایع ظرفشویی و حتی آب و صابون نیز ممکن است. فقط باید بر طبق میزان جرم و رسوب ماده مناسب را انتخاب کنید. در زمان تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته تا حد امکان از شوینده های صنعتی استفاده نکنید تا سلامت و زیبایی آبکاری آن حفظ شود.

از بین بردن رسوب شیرآلات، مهمترین عامل حفظ درخشانی و زیبایی شیرآلات است. جرم گیری شیرآلات و رسوب زدایی شیرآلات می تواند با استفاده از روش های خانگی آسان و با کمک موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین انجام شود. بهتر است رسوب گیری شیر اهرمی، بسته به میزان سختی آب، در فواصل زمانی صحیح صورت گیرد تا از سفت شدن بیش از حد رسوبات بر روی شیرآلات و یا گرفتگی شیرآلات جلوگیری شود. برای رسوب گیری شیرآلات هرگز سطح آنها را با اسکاچ زبر و یا سیم ظرفشویی نتراشید، چرا که با این کار آبکاری شیر صدمه می بیند.

images_1710672760_65f6cb783bac0

تعمیر فشار کم شیر اهرمی

گاهی اوقات شیرآلات اشکالاتی جزئی دارند که توسط کاربران نیز قابل حل است اما به دلیل کمبود وقت و یا  حوصله برطرف کردن این موارد به بعد موکول می شود! معمولاً زمان خانه تکانی همان وقت موعود است. اشکالات ساده شیرآلات شامل ایراد در کارتریج، فشار کم شیر آب و چکه شیر آب، سفت شدن و یا هرز شدن دسته شیر آب است. در این بخش به موردی که اتفاقاً به رسوب آب نیز ربط دارد، یعنی علت کم شدن فشار اب شیر اهرمی و روش تعمیر آن اشاره می کنیم. در صورتی که علت فشار کم آب شیر اهرمی مشکل در فشار لوله های اصلی و یا لوله های ساختمان نباشد،‌ شایع ترین علت کاهش فشار آب رسوب گرفتگی قطعات داخل شیرآلات، مخصوصاً پرلاتور است. برای تمیز کردن پرلاتور به این روش عمل کنید:

  1. پرلاتور یا فشار شکن را باز کنید. در صورتی که به علت جرم زیاد امکان باز کردن آن با دست وجود ندارد از آچار کمک بگیرید. پیش از محکم کردن آچار به دور شیر حتماً یک حوله به دور شیر بپیچید تا دچار خط و خش نشود.
  2. پرلاتور را در محلول آب و سرکه و یا محلول آب و تمیز کننده مَن قرار دهید و پس از 10 دقیقه آبکشی نمایید.
  3. بعد از آبکشی آن را در جای خود محکم کنید و فشار آب را تست کنید

images_1710673045_65f6cc956672e

همانطور که مطرح کردیم شما به سادگی می توانید در زمان خانه تکانی به سرعت شیرآلات خود را تمیز کنید و ایرادات جزئی آن ها را در خانه برطرف نمایید. تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته با جوش شیرین مؤثرترین روش برق انداختن شیرآلات به کمک مواد طبیعی است که به آبکاری شیرآلات نیز آسیبی وارد نمی کند. از طرفی تعمیر فشار کم شیر اهرمی در خانه نیز یکی دیگر از روش های مربوط به نگهداری شیرآلات است که احتمالاً با توجه به علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی می توانید اقدامات مرتبط را انجام دهید.

 

ارسال نظر