دلایل شکست و پیروزی استارتاپها
38 درصد استارتآپها به دلیل کمبود پول و از هر 10 استارتآپ، 9 استارتآپ شکست میخورند؛ اما دلیل آن چیست و چرا برخی استارتاپها روز به روز قوی تر می شوند؟
علی صدرالدینی: تعداد زیاد ناکامیها در ادامه پیدا کردن یک کسبوکار ممکن است به دلیل بودجهبندی نامناسب، به دست آوردن پول کافی یا دریافت نکردن بودجه مورد نیاز آنها رخ دهد. همچنین ممکن است یک استارتآپ به خاطر سرمایهگذاری زمان، پول و منابع بر امری اشتباه شکست بخورد. پس پول لزوماً مساوی با موفقیت نیست.
داشتن یک نقشه راه و استراتژی واضح میتواند به کاهش ریسک کمک کند و در عین حال به کارآفرین اطمینان دهد که بخش درست بازار را هدف قرار داده است.
یکی از توصیههایی که به کارآفرینان میشود این است که اقیانوس «آبی» خود را خلق کنند. استراتژی اقیانوس آبی به دنبال باز کردن فضای بازار جدید با تمایز و هزینه کم و ایجاد تقاضای جدید است؛ به بیانی دیگر، رفتن به دنبال فضاهایی برای درآمد که افراد زیادی در آن فعالیت نمیکنند یا تبحر ندارند و اشباع نشده است. برای مثال شرکتی که با اینکه بسیار شبیه سایر رقباست، در حال تولید یک محصول شگفتانگیز و جدید است.
پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک میکند: چگونه متمایز میشوید؟ چرا یک سرمایهگذار باید به شما مراجعه کند؟ چه کار متفاوتی انجام میدهید؟ پاسخ اغلب در یک امر مهم نهفته است: بازارتان را از طریق نیازهای کاربر و نه ویژگیهای خود تعریف کنید. هیچکس واقعاً هوش مصنوعی، میزهای فانتزی یا چتباتها را نمیخواهد؛ افراد نتیجهای بیاشکال میخواهند که بعضاً این موارد، آن را به دست میدهند.
DJI برترین استارتاپ 2023 و دلایل آن
نکته جالب توجه اینکه در این خصوص DJI با تمرکز بر نوآوری، کیفیت، سهولت استفاده، قیمت گذاری رقابتی، بازاریابی و توزیع قوی، به برترین استارتاپ چین تبدیل شده است. این شرکت به عنوان رهبر صنعت پهپاد، در موقعیتی عالی برای ادامه رشد و موفقیت در سالهای آینده قرار دارد.
شرکت DJI در سال 2006 توسط Frank Wang در چین تاسیس شد. این شرکت در ابتدا بر روی تولید مولتی روتورها و سیستمهای کنترل پرواز برای پهپادها تمرکز داشت. DJI با نوآوری و ارائه محصولات باکیفیت، به سرعت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پهپاد در جهان تبدیل شد.
این اسم اخیرا با انتخاب به عنوان برترین استارتاپ چین در سال 2023، بلندپروازیهای زیادی برای سالهای آینده در سر خواهد داشت.
DJI طیف گستردهای از پهپادها را برای مصارف مختلف، از جمله عکاسی و فیلمبرداری، کشاورزی، نقشهبرداری، جستجو و نجات و حتی استفادههای تفریحی ارائه میدهد. پهپادهای DJI به دلیل کیفیت بالا، ثبات پرواز و سهولت استفاده شناخته شده هستند. این شرکت همچنین نرم افزارهای مختلفی برای کنترل پهپادها و ویرایش عکس و فیلم ارائه میدهد.
این شرکت در حال حاضر بیش از 14000 کارمند در سراسر جهان دارد و محصولات خود را در بیش از 100 کشور به فروش میرساند. این شرکت در سال 2021 بیش از 10 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که نشان دهنده رشد چشمگیر آن در سالهای اخیر است.
همینطور DJI به طور فعال در حال توسعه پهپادهای جدید با قابلیتهای بیشتر، مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تشخیص اشیاء است. این شرکت همچنین در حال توسعه پهپادهای برای مصارف جدید، مانند تحویل کالا، خدمات امدادی و تحول کشاورزی ماشینیزه است.
موارد ذکر شده بیانگر این نکته است که مدیران این برند جهانی، خیز بلندی برای تصاحب بازار برداشتهاند. آنها در پی ایجاد تحولات اساسی در صنایع مختلفی هستند. برای همین این تکنولوژی به طور پیوسته در حال توسعه و بهبود عملکرد است.
در مجموع از دلایل مهم برتر شدن این شرکت در حوزه استارتاپی می توان به این موارد اشاره کرد:
پیشگام در نوآوری پهباد:
DJI به عنوان پیشگام در صنعت پهپاد، به طور مداوم در حال تحقیق و توسعه فناوریهای جدید برای ارتقای محصولات خود است. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتری، پهپادهایی با عملکرد، کیفیت تصویر و قابلیتهای بینظیر به بازار عرضه میکند.
بازاریابی و توزیع قوی:
DJI در زمینه بازاریابی و توزیع محصولات خود بسیار قوی عمل کرده و میکند. DJI همچنین از طریق تبلیغات، رسانه های اجتماعی و رویدادها به طور فعال محصولات خود را بازاریابی میکند. این استارتاپ که امروزه یک مدعی و رقیب اصلی در بازارهای هدف خود شناخته میشود، طی این سالها نام خود را بسیار بر سر زبانها انداخته است. این یک دستاورد بزرگ برای هر استارتاپی شناخته میشود.