موانع و چالش های زنان برای راه اندازی استارتاپ
کارآفرینان زن «مردانه بودن» محیط کسبوکارها را از اصلیترین موانع پیشروی زنان در این حوزه دانستند.
به گزارش کلیک، گردهمایی استارتآپی پاندورا در دو روز متوالی با حضور مدیران استارتاپهای مختلف در فضایی صمییمی برگزار شد.
در روز اول این گردهمایی که چهارشنبه 23 خرداد ماه واقع در باغ هنر برگزار شد، مدیران کسبوکارها در پنل «استارتآپ یا SME» به چالشهای خود در مسیر داشتن یک استارتآپ پرداختند.
بر اساس این گزارش در این پنل تخصصی بنیانگذار ویپان درباره نقش زنان در ماجرای کارآفرینی گفت: به عنوان کسی که یک استارتآپ راهاندازی کرده میتوانم بگویم مشکلات فرهنگی و اجتماعی باعث شده است حضور زنان در مسیر استارتآپی و کارآفرینی کمرنگ باشد یا دیده نشود. این موضوع که به زنان در کسبوکارها فضا داده نمیشود در کنار مشکلات فرهنگی قرار میگیرد. سختیهای زیادی در این ۱۵ سال تجربه کردهام و باور دارم ما زنان باید بیشتر از مردان حقوق خود را مطالبه کنیم. متاسفانه بخش بزرگی از انرژی زنان بهجای اینکه در مسیر توسعه و پیشرفت کسبوکار طی شود، در این مسیر سپری میشود.
شیوا ناصری اضافه کرد: حتی در پنلهای آموزشی هم از زنان کمتر دعوت میشود. آنها باید روحیه جنگنده خود را برای حضور به کار بیاندازند چون این فضا در ایران بیشتر مردانه است.
وی درباره سختیهای دریافت مجوز ویپان به عنوان مدیر این کسبوکار گفت: گرفتن مجوز برای ویپان به مدرک برق ساختمان فنی و حرفهای نیاز دارد اما با پیگیریهای مدام متوجه شدم این مدرک برای زنان ارائه نمیشود و این رشته فقط برای آقایان است؛ در حالی که دریافت مدرک یکی از اولین گامها برای کسبوکارهای کوچک است.
تفاوت های حوزه استراتژیک بین اسامای و استارتآپ چیست؟
مرجان مبین، مدیرعامل شرکت امردادیان، اصلیترین وظیفه استارتآپ را کار کردن برای همه مردم دانست و گفت: استارتآپ باید بداند که برای خودش کار نمیکند و برای همه کار میکند و استارتآپی شدن یک فرهنگ است. ما با پارادایمی مواجه هستیم که اصول و استراتژیهای تولید شده در خارج از کشور را بعد از ۵۰ سال وارد ایران میکنیم و میخواهیم آنها را بومی کنیم. در حالی که مهمترین مسائل در یک استارتآپ فرهنگ و داشتن ژن زایش است.
مدل هیبریدی، بهترین روش سود کسبوکارها است
محمد مهدی پوربصیر، کارآفرین و سرمایهگذار «فرادرس»، «قیمه دات کام» و … از اهمیت توجه کردن به ناآرامیهای اقتصادی صحبت کرد و گفت: « قیمهداتکام» غذای نذری میدهد، احتمالا آن را میشناسید. به عنوان متولی این مجموعه میتوانم توصیه کنم اگر کسی کسبوکاری دارد و میخواهد آن را توسعه بدهد باید به ناآرامیهای اقتصادی توجه کند. قیمت دلار و بحثهای ساختاری، حجم سرمایه گذاریهای خطرپذیر و غیرخطرپذیر را کاهش داده است.
او در ادامه به کسبوکارها چند توصیه کرد و افزود: من برای کسبوکارها چند توصیه دارم که هیچکدام از آنها سلبی و ایجابی نیست اما افرادی که تا امروز در کسبوکارها دوام آوردهاند این نکات را رعایت کردهاند. من به آن مدل هیبریدی میگویم و یکی از مولفههایش این است که محصول باید ساده و کم هزینه باشد. علاوه بر این بهتر است اجرای فنی کسبوکار به صورت درونی انجام شود. به عنوان مثال در تیمی که تشکیل دادهاید، تخصصهای مورد نیازرا داشته باشید و اجرا «در خانه» انجام شود.
او ادامه داد: توصیه میکنم استارتآپها سراغ ایدههایی بروند که حاشیه سود داشته باشد و فاصله زمانی بین سوددهی و عرضه به بازار نزدیک به هم قرار بگیرد. مثلا فرض کنید میخواهیم کسبوکاری داشته باشیم که دو موتوره باشد. موتور اول سرمایه میخواهد آهسته پول درآورد و موتور دوم سرمایه و انرژی زیادی میخواهد. به عبارتی موتور دوم استارتآپی است. در شرایط بحران موتور اول میتواند تیم را ساپورت کند.
ضرورت داشتن بخش مالی برای تیمهای استارتآپی
اسفندیار غفوری، عضو هیات مدیره کارایا، داشتن تیم مالی را از مهمترین نکاتی دانست که استارتآپها باید به آن توجه کنند. او درباره آینده سرمایهگذاری در استارتآپها گفت: سرمایهگذاری در استارتآپها بسیار کم شده است و احتمالا یکی از دلایل آن کم شدن ایدههای خوب است. در حال حاضر شرایط خوب نیست اما با این جوانانی که امکان مهاجرتشان کم شده و برخی از آنها با استعداد هم هستند، آینده نسبتا روشنی میبینم.
در روز اول گردهمایی استارتآپی پاندورا که در «کوشک هنر» برگزار شد، استارتآپهای تازه کار حضور داشتند و توانستند ایدههای خود را در حضور سرمایهگذاران مطرح کنند.
منبع: پیوست