جای استارتاپهای خارجی در الکامپ، کمرنگ و خالی است

آیلین سیروس: حضور شرکتهای بین المللی، استارتاپها و کمپانی های خارجی حتی در سطح منطقه خاورمیانه، در نمایشگاه الکامپ کمرنگ است که باید تمرکز بیشتری بر آن داشت.

جای استارتاپهای خارجی در الکامپ، کمرنگ و خالی است

"محسن نظری" رییس پارک علم و فناوری استان سمنان معتقد است: حضور شرکتهای خارجی، ارائه محصولاتشان و ایجاد تعامل استارتاپهای داخل با مجموعه های بزرگ بین المللی در ارتقای سطح الکامپ بسیار موثر خواهد بود و باید از اولویتهای جدی برگزارکنندگان باشد. با دکتر نظری گفتگویی انجام داده که از نظر مخاطبان می گذرد.

برگزاری نمایشگاه الکامپ در حوزه فناوری چه تاثیرات و اهمیتی دارد؟

نمایشگاه الکامپ یکی از نمایشگاههای فناورانه بزرگی است که در سطح ملی برگزار می شود و از نکات حائز اهمیت این نمایشگاه حضور شرکتهای بزرگ فناورانه و حوزه اقتصاد دیجیتال با هدف عرضه توانمندیها و ظرفیتهایشان است. همچنین حضور و استقبال مخاطبان از جمله دانشجویان، پژوهشگران، فعالان حوزه استارتاپی و شرکتهای فناور و دانش بنیان و تعامل این دو با هم در جهت روند رشد و توسعه محصولات و آشنایی مخاطبان با محصولات و فناوری های جدید، الکامپ را بسیار مهم و پراهمیت کرده است.

جذابیتهای الکامپ از نظر شما چه مواردی است؟

تنوع محصولات مختلف توسط شرکتهای کوچک و بزرگ حوزه فناوری و عرضه آنها در الکامپ باعث می شود مخاطبان شاهد روند رو به رشد و به روز تکنولوژی در کشور باشند. از موارد جذاب الکامپ اینکه حضور شرکتهای مختلف در نمایشگاه، جذب بازار، شناسایی تقاضای مشتریان است که شرکتها از این طریق می توانند به خوبی محصولاتشان را ارائه و جذب مشتری کنند.

الکامپ تا کنون چه مزیتها و آیا معایبی داشته است؟

در کنار مزیتهایی که بیان شد حضور شرکتهای بین المللی و استارتاپها و کمپانی های خارجی حتی در سطح منطقه خاورمیانه کمرنگ است که باید تمرکز بیشتری بر آن داشت تا بتوانیم حضور آنها و ارائه محصولات به روزشان در کشور را به مخاطبان ارائه داد تا بتوانیم شاهد تاملات بین استارتاپها و شرکتهای داخلی حاضر در الکامپ با مجموعه های بزرگ بین المللی باشیم که این اتفاق می تواند در ارتقای سطح الکامپ بسیار موثر باشد که به نظرم باید از اولویتهای جدی برگزارکنندگان باشد.

 جایگاه ایران در میان کشورهای جهانی و رقبای خود در حوزه فناوری و برگزاری چنین نمایشگاههایی چیست؟

خوشبختانه هر سال شاهد برگزاری نمایشگاههای فناورانه متعددی چه در داخل کشور چه در پاویونهای جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستیم که به نظر من توجهی که به حوزه فناوری و حضور در نمایشگاه و ارائه ظرفیتهای فناورانه در داخل و خارج کشور می شود بسیار حائز اهمیت بوده و تا کنون کارهای بسیار خوبی ذر این زمینه انجام شده است. قطعا برگزاری چنین نمایشگاههایی و حضور استارتاپها و شرکت کنندگان ایرانی در نمایش سطح فناوری کشور، ارتباط گیری با مشتریان، صادرات و توسعه بازار بسیار موثر و اثرگذار است که باید پیوسته ادامه دار باشد و همچنین سطح نمایشگاه هم همواره افزایش یابد.

کدام بخش های نمایشگاه باید تقویت شود ؟

در نمایشگاههای بین المللی حوزه فناوری، برگزاری مسابقات بخش مهمی از نمایشگاه است؛ به این صورت که شرکتهایی مشخص در یک کته گوری قرار می گیرند و در روزهای برگزاری نمایشگاه با عرضه فناوریها یا محصولات خود در قالب استاندارد در رقابت با سایر شرکتها توانمندیهای خود را مقایسه کرده و با سایر رقبا از نظر فنی و تکنیکال خود را به چالش می کشند؛ مثلا با دمویی که انجام می دهند با هم رقابت می کنند و در نهایت به محصولات برتر جایزه تعلق می گرد که این مورد می تواند در سطح جذابیت الکامپ اثرگذار باشد و یکی از مواردی است که پیشنهاد می کنم در الکامپ دیده شود.

نکته دیگر حضور مراکز پژوهشی و دانشگاهها در الکامپ است که به نظر باید پررنگ تر شود و شاید یکی از دلایل کمرنگ بودن این حوزه، افزایش هزینه های جاری برای شرکت در نمایشگاه است و برای اینکه دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی هم بتوانند در الکامپ حضور داشته باشند (حال از طرق مختلف) مثلا سوبسیدهای خاص برای مراکز درنظر گرفته شود و...

پیشنهاد بعدی من مشابه نمایشگاهی که در نمایشگاه بین المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال منطقه برگزار می شود به نظر من باید یک سالن را به فناوری های نوظهور و بدیع آینده اختصاص دهند؛ فناوری های جریان سازی که تازه توسعه پیدا کرده و قطعا مخاطبان زیادی خواهد داشت از جمله حوزه های: انسان و ماشین، رباتیکس و به ویژه هوش مصنوعی.

 

ارسال نظر