دکوراسیون محل کار چه تاثیری بر راندمان کاری دارد؟

تحقیقات نشان می‎دهد که یک محل کار با طراحی خوب و زیبا، می‌تواند منجر به افزایش بهره وری، خلاقیت و همچنین رضایت کارکنان شود.

دکوراسیون محل کار چه تاثیری بر راندمان کاری دارد؟

 در صورتی که اگر محیط کار دیزاین و جریان طراحی خوبی نداشته باشد، می‌تواند کاملاً برعکس عمل کند و منجر به کاهش انگیزه و رضایت شغلی شود.

دلیل اهمیت یک دکوراسیون داخلی شیک در محل کار این است که کارکنان مدت زمان زیادی در محل کار حضور دارند و اگر محیطی آرام و مساعد برای انجام کار یا حتی استراحت کردن نداشته باشند، روند کاری آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

به طور کلی دکوراسیون شیک و کارآمد اداری، یکی از جنبه‌های بسیار مهم در محل کار است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. یعنی اگر محیط کار از نظر بصری جذاب و راحت باشد، می‎تواند بر تقویت روحیه‎ی کارکنان و مدیران تاثیر بگذارد و راندمان کاری را بهبود ببخشد.

تاثیر دکوراسیون محل کار بر بهره‎وری کارکنان

اگر محیط فیزیکی که کارکنان برای کار کردن در آن حضور دارند از لحاظ بصری شیک و زیبا باشد، می‎تواند تاثیر مثبت و قابل توجهی در افزایش سطح بهره وری آن‌ها داشته باشد. طبق یک مطالعه صورت گرفته بر روی کارمندانی که در محیطی زیبا کار می‎کردند، نشان داده شده که راندمان کاری تا ۱۷ درصد از کارکنانی که در محیط‎هایی با جذابیت کمتر کار می‎کنند، بیشتر می‎باشد.

اصول دکوراسیون داخلی تاثیرگذار بر راندمان کاری

ننننن

تنها جذابیت بصری کافی نیست! اصول دیگری در طراحی دکوراسیون داخلی محل کار وجود دارند که اگر به درستی رعایت شوند، می‎توانند در افزایش راندمان کاری نقش بسزایی داشته باشند. ملاحظات کاربردی که در دکوراسیون دفتر کار بایستی رعایت شوند عبارتند از:

1.نورپردازی

فرض کنید در یک محیط کوچک با نور طبیعی و مصنوعی بسیار کمی کار می‎کنید و تنها حجم روشنایی زیادی که می‌بینید، نور کامپیوتر شما باشد. شاید اوایل کار از این شرایط راضی باشید و احساس راحتی کنید، اما به مرور زمان نه تنها میزان رضایتتان از وضعیت نورپردازی محیط کاهش می‎یابد، بلکه راندمان کاری شما نیز افت خواهد کرد. اما اگر در محیطی کار کنید که پنجره‎های بزرگی برای نورپردازی طبیعی و منابع نوری مصنوعی مانند لامپ LED‌ یا هالوژن داشته باشد، میزان بهره‌وری شما افزایش پیدا خواهد کرد.

پس می‌توان گفت که اگر دکوراسیون محل کارتان نورپردازی خوبی داشته باشد، در افزایش راندمان کاری شما تاثیر مثبت خواهد داشت!

2.آلودگی صوتی

هر چه آلودگی صوتی یک محیط کاری بیشتر باشد، حواس پرتی و عدم تمرکز کارکنان نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال تمرکز کارمندان بانک بسیار کمتر از کارمندان یک کتابخانه می باشد و میزان بهره‎وری کارمندان بانک از کارمندان کتابخانه بسیار کمتر است!

پس اگر قصد دارید تا جریان کاری شرکت یا سازمان خود را بهبود ببخشید، بهتر است تا محیطی آرام و به دور از آلودگی‌های صوتی و حواس پرتی را فراهم کنید.

3.جذابیت بصری

محیط‎هایی که در آن از رنگ‌های بی روح مانند سفید، مشکی، خاکستری یا قهوه‌ای استفاده شده باشد، محیط‌هایی فاقد جذابیت بصری هستند. اما اگر در محل کار از رنگ‌های شاد و پر انرژی مانند زرد، نارنجی، قرمز و یا هر رنگی که متناسب با عرف سازمان باشد، استفاده کنید، شاهد افزایش بهره وری کارمندان خواهید بود. چرا که رنگ‌های روشن و متضاد هم می‌توانند یک هارمونی رنگی شیک را رقم بزنند و فضایی لوکس و پر انرژی به وجود بیاورند.

4.استفاده از گل و گلدان

به کار بردن گلدان‌های طبیعی و آپارتمانی در دکوراسیون محل کار، از دیگر معیارهای افزایش راندمان کاری می‌باشد. وجود موجوداتی زنده که اکسیژن تولید می‎کنند و محیطی زنده و شاداب را به وجود می‎آورند، بر بهبود روند کاری کارکنان تاثیر مثبتی می‎گذارد.

گلدان‎های طبیعی پتوس، سانسوریا یا گل‎های فصلی مانند نرگس و آفتاب گردان، رنگ و لعاب جذابی به محیط بخشیده و دکوراسیون محل کار را زنده می‎کنند.

5.مبلمان و صندلی‌های راحت

نه تنها مبلمان اداری راحت، بلکه صندلی‌هایی که کارکنان و مدیران روی آن می‎نشینند هم بایستی راحت و قابل تنظیم باشند. یک صندلی خوب اداری بایستی دارای قابلیت تنظیم پشتی کمر و گردن و محل قرار گیری دست باشد. اگر مبلمان و ست اداری محل کار راحت باشد و کارکنان بتوانند بدون آنکه دچار کمر درد و گردن درد شوند بر روی آن بنشینند، میزان تمرکزشان افزایش یافته و راندمان کاری رشد خواهد کرد.

6.استفاده از تجهیزات مدرن و باکیفیت

زیرساخت‌های اداری تعیین می‌کنند که کارها چقدر در دفتر اجرا می‌شوند و کارمندان چگونه مسئولیت‌های اصلی خود را انجام می‌دهند. برای مثال، یک کامپیوتر کند و اینترنت ضعیف، منجر به اتلاف زمان غیرقابل تصوری از زمان کاری کارمند می‌شود. طی مطالعات اخیری که صورت گرفته، اغلب شرکت‌ها به دلیل وجود فناوری‎های کند و قدیمی در سازمان، تا ۴ هفته به ازای هر کارمند، دچار افت بهره‌وری می‎شوند.

به علاوه تقریباً ۶۵٪ از کارمندان آمریکایی گزارش داده‎اند که اگر ابزارهای فنی مناسبی در محل کارشان داشته باشند، انگیزه بیشتری برای کار کردن خواهند داشت. پس شما هم می‎توانید با دگرگونی دکوراسیون اداری محل کار و بهبود راندمان کاری، از تجهیزات پیشرفته، نو و مدرن استفاده کنید.

7.به کار بردن عناصر هنری در محل کار

ددد

هنر تایپوگرافی یکی از آن دسته عناصر هنری مناسب برای محل کار است که می‎توان حین طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. به طور کلی، به کار بردن عناصر هنری در محل کار باعث می‌شود تا محیط مناسبی برای افزایش کارایی، بهره وری و خلاقیت کارکنان رقم بخورد. هر نوع هنر الهام بخشی که در دکوراسیون محل کار استفاده کنید، ممکن است موارد زیر را موجب شود:

  • در تبلیغات خلاق‌تر شوید.
  • با مشتریان ارتباط بهتری بگیرید.
  • ذهن خلاق خود را بهبود ببخشید تا پروژه های کاری بیشتری جذب کنید.

اگر دکوراسیون محل کار نامناسب باشد، چه تاثیری بر راندمان کاری خواهد داشت؟

اگر دکوراسیون، نحوه چیدمان و یا حتی نوع ست اداری به کار رفته در دکوراسیون داخلی محل کارتان ضعیف باشد و جلوه خوبی نداشته باشد، ممکن است تا کارمندان با هر یک از مشکلات زیر مواجه شوند:

  • تهویه نامطبوع هوا، سلامت روحی و جسمی کارمند را مختل می‎کند.
  • عدم وجود نور کافی بر سیستم خواب و سلامت روان کارمندان تاثیر منفی می‎گذارد.
  • سر و صدا و آلودگی صوتی زیاد موجب حواس پرتی و کاهش عملکرد کارکنان می‎شود.
  • عدم وجود محل استراحت و یا فضایی برای غذا خوردن، سطح استرس را افزایش خواهد داد.
  • صندلی و میز کار نامناسب سلامت جسمانی را به خطر انداخته و موجب کمر درد و گردن درد می‎شود.

نکاتی برای دگرگون کردن دکوراسیون داخلی محل کار

با ایجاد تغییراتی ساده اما شیک، می‌توانید شاهد افزایش راندمان کاری و ارتقای روحیه کارکنان باشید. تاثیر دکوراسیون در محیط کار به قدری زیاد است که هر مدیری باید به این موضوع توجه کند و نکات مهمی که در تغییر دکوراسیون داخلی محل کار تاثیر گذارند به شرح زیر هستند:

  • مبلمان را به شکل  اصولی بچینید.
  • نظم و انضباط را در محیط کار حفظ کنید.
  • از گیاهان طبیعی و المان‌های هنری استفاده کنید.
  • فضایی برای استراحت و تفریح کارکنان در نظر بگیرید.
  • از رنگ‌های مناسب و نورپردازی صحیح استفاده کنید.

در پایان باید گفت دکوراسیون داخلی محل کار به عنوان عنصری مهم در افزایش راندمان کاری محیط، نقشی کلیدی در ارتقای سلامت روان، بهبود روند رشد سازمانی و ایجاد فضایی دلنشین و پویا ایفا می‌کند. توجه به عواملی مانند نورپردازی صحیح می تواند به خلق فضایی عالی برای کار کمک کند.

 

 

ارسال نظر