۱۰ نکته درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی

اولین گامی که در جهت دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی باید برداشته شود مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل می باشد.

۱۰ نکته درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی

دانشجویان با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در دفاتر پلیس+10 در خواست خود را ثبت می نمایند. در پایان دانشجویان نامه ای از مرکز پلیس +10 دریافت کرده که نیاز است آن را به بخش آموزش دانشگاه تحویل داده تا معافیت تحصیلی دانشجویی برای آنها ثبت شود.

دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی هستند، می توانند با ارائه مدارک لازم و مراجعه به مرکز مربوطه نسبت به دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.

معافیت تحصیلی دانشجویی دارای مدت زمان تعیین شده ای می باشد؛ چنانچه دانشجویان نتوانند در این زمان معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند باید به خدمت سربازی بروند و در صورت عدم حضور، غیبت برای آنها لحاظ خواهد شد.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه برای مشمولان خدمت سربازی که قصد ادامه تحصیل دارند و به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد جزئیات این نوع از معافیت هستند، مطالب کاربردی و مفیدی را در این مقاله نگارش کرده اند.

در این مقاله اطلاعات کاملی از اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی برای تمامی دانشجویان اعم از اخراجی و انصرافی که مشمول خدمت سربازی هستند قرار داده شده است. توصیه می کنیم مطالعه این مقاله آویژه را از دست ندهید.

معافیت تحصیلی دانشجویی چیست؟

معافیت تحصیلی برای مشمولانی درنظر گرفته می شود که به دنبال ادامه تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی هستند.

معافیت تحصیلی برای دو گروه از مشمولان قابل استفاده می باشد که عبارتند از:

 معافیت تحصیلی دانش آموزی

 معافیت تحصیلی دانشجویی

مدت زمان مجاز برای استفاده از معافیت تحصیلی دانشجویی

 کلیه مشمولانی که قصد دارند تا در یکی از دانشگاه های سراسر کشور تحصیلات خود را ادامه دهند، لازم است تا از سازمان نظام وظیفه گواهی با عنوان معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت نمایند.

مشمولان خدمت سربازی برای ثبت نام در دانشگاه می بایست مدارکی را ارائه دهند تا نشان دهند از خدمت سربازی معاف شده اند و بتوانند در آن دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

مدت زمان معافیت تحصیلی با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان از کاردانی تا دکترا متفاوت می باشد. اعتبار معافیت تحصیلی برای هر دوره تعیین شده و متناسب با آن افراد می توانند از معافیت تحصیلی دانشجویی بهره ببرند.

از آن جایی که معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی در دانشگاه مدت زمان مشخصی دارد، بنابراین دانشجویان برای هر دوره باید به طور جداگانه برگه معافیت تحصیلی دانشجویی را دریافت نمایند.

دانشجویان این نکته را در نظر داشته باشند که باید دوره های تحصیلی خود را در زمان های تعیین شده به پایان برسانند؛ در غیر این صورت موظف هستند تا نسبت به ارسال دفترچه خدمت سربازی اقدام نمایند.

چنانچه فردی ثبت نام خدمت سربازی را در زمان مناسب انجام ندهد، برای او غیبت لحاظ خواهد شد و مجبور است تا دوره سربازی خود را طی مدت زمان بیشتری به پایان برساند.

دانشجویانی که نتوانستند در زمان معین تحصیلات خود را به پایان برسانند نگران نباشند. چرا که سازمان نظام وظیفه با وضع قوانینی، یک سال را به عنوان ارفاق برای آنها در نظر گرفته است.

به طور مثال اگر یکی از دانشجویان آقا نتواند در زمان 4 سال تحصیلات مقطع کارشناسی پیوسته را به پایان برساند با توجه به رای و تشخیص کمسیون های دانشگاه، یک سال دیگر فرصت دارد تا دوره تحصیلی خود را بدون ثبت غیبت سربازی تمام کند.

دانشجویان برای دریافت اطلاعات کامل در مورد مدت زمان مجاز استفاده از معافیت تحصیلی می توانند به جدول زیر مراجعه نمایند.

میزان سنوات تعیین شده برای هر مقطع تحصیلی در دانشگاه

دوره کاردانی:   2سال و نیم

دوره کارشناسی ناپیوسته: سه سال

دوره  کارشناسی پیوسته: پنج سال

دوره  کارشناسی ارشد نا پیوسته: سه سال 

دوره کارشناسی ارشد پیوسته: شش سال 

دوره دکتری تخصصی نا پیوسته: هشت سال 

دوره دکتری پزشکی پیوسته:شش سال 

۱۰ نکته درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی

مشمولان با چه شرایطی می توانند از معافیت تحصیلی دانشجویی  استفاده نمایند؟

مشمولان خدمت سربازی که می خواهند تحصیلات خود را ادامه داده و به کسب مدرک علمی بالایی دست یابند به دنبالی راهی هستند تا از خدمت سربازی در طول دوران تحصیلی خود معاف شوند.

از شناخته شده ترین مسیرها که با استفاده از آن می توان دوره سربازی را بدون اینکه غیبتی برای مشمولان ثبت گردد به زمان دیگری موکول کرد، دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی می باشد.

آن دسته از دانشجویان که می خواهند از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده نمایند؛ لازم است شرایطی را که برای این نوع از معافیت در نظر گرفته شده است، مطالعه نمایند.

یکی از شروط بسیار مهم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی این است که در پرونده مشمولان، غیبت سربازی ثبت نشده باشد.

معافیت تحصیلی برای دانشجویانی لحاظ می شود که گواهی اشتغال به تحصیل را از دانشگاه مورد نظر خود دریافت نمایند.

دانشجویان اخراجی نمی توانند از معافیت تحصیلی دانشجویی مجددا استفاده نمایند.

نکات مهمی که در مورد معافیت تحصیلی بهتر است بدانید

از جمله نکات مهمی که مشمولان خدمت سربازی باید بدانند شامل موارد زیر می باشد:

 معافیت تحصیلی به تمامی دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات است، تعلق خواهد گرفت.

 تمامی مشمولانی که قصد ادامه تحصیل دارند و می خواهند در مقاطع تحصیلی بالاتری مشغول شوند، می توانند از معافیت تحصیلی دانشجویی استفاده نمایند.

 چنانچه مشمولان در حین خدمت سربازی در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه قبول شوند، می توانند مدت زمان باقی مانده از خدمت سربازی خود را پس از فارغ التحصیلی به پایان برسانند و از ترخیص خدمت استفاده نمایند.

 ترخیص خدمت در دو صورت برای مشمولان قابل اجرا است:

در طول دوره خدمت سربازی، غیبت برای آنها ثبت نشده باشد.

 ترخیص خدمت برای مشمولانی قابل اجرا می باشد که مقطع تحصیلی آنها کارشناسی و بالاتر باشد، به افرادی که دوره کاردانی در دانشگاه قبول شده اند ترخیص خدمت تعلق نمی گیرد.

 دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند یا به هر دلیلی جزء دانشجویان انصرافی و اخراجی هستند، باید اقدامات لازم را برای ثبت نام خدمت سربازی انجام دهند.

 مهلت نام نویسی خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی یا اخراجی و فارغ التحصیلان یک سال می باشد، چنانچه هر کدام از مشمولان نسبت به ارسال دفترچه کوتاهی کنند غیبت سربازی برای آنها ثبت خواهد شد.

آیا دانشجویان انصرافی از دانشگاه می توانند معافیت تحصیلی مجدد دریافت نمایند ؟

ممکن است برخی از دانشجویان رشته یا دانشگاه محل تحصیل خود را دوست نداشته باشند یا به هر دلیلی نتوانند در مقطع پذیرفته شده، ادامه تحصیل دهند. بنابراین تصمیم می گیرند تا انصراف خود را به دانشگاه اعلام نمایند.

 دانشجویانی که از تحصیل در دانشگاه منصرف شده اند را می توان به دو گروه دسته بندی کرد:

گروهی از دانشجویان که بعد از انصراف از دانشگاه برای اعزام به خدمت سربازی اقدام می کنند.

همانطور که گفته شد این گروه از مشمولان برای اینکه غیبت سربازی برایشان ثبت نشود باید در عرض یک سال، دفترچه اعزام به خدمت خود را پست نمایند.

گروه دیگری از دانشجویان انصرافی که برای اولین بار از دانشگاه انصراف داده اند و هنوز در سن مشمولیت به سر می برند، با توجه به شرایطی که در ادامه بیان می شود می توانند معافیت تحصیلی را دریافت نموده و بدون غیبت سربازی در دانشگاه مورد نظر خود به ادامه تحصیل بپردازند.

شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

دانشجویان انصرافی در صورت بهره مند بودن از شرایط زیر می توانند معافیت تحصیلی را اخذ نمایند:

دانشجویانی که برای اولین بار از دانشگاه انصراف داده اند.

اگر دانشجویی از دانشگاه اخراج شده باشد نمی تواند از معافیت تحصیلی استفاده نماید.

دانشجویی که در زمان سنوات تعیین شده در هر مقطع تحصیلی انصراف خود را ثبت نموده باشد.

معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی در صورتی ثبت خواهد شد که از زمان انصراف آنها از دانشگاه یکسال نگذشته باشد.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی

معافیت تحصیلی دانشجویی پس از تایید از سوی کمسیون های مربوطه دانشگاه به مدت یکسال برای دانشجویان قابل تمدید خواهد بود.

به یاد داشته باشید که برخی از دانشگاه های سراسر کشور تعداد واحدهای مشخصی را در نظر می گیرند که دانشجویان هر مقطع تحصیلی در صورت پاس نمودن آنها می توانند معافیت تحصیلی خود را تمدید نمایند.

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی به صورت ترمی انجام می شود. یعنی دانشجویان برای دریافت معافیت تحصیلی پس از گذراندن ترم جاری مجددا می توانند معافیت تحصیلی خود را تمدید نمایند.

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویی

روش دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی

اولین گامی که در جهت دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی باید برداشته شود مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل می باشد.

دانشجویان با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در دفاتر پلیس+10 در خواست خود را ثبت می نمایند.

در پایان دانشجویان نامه ای از مرکز پلیس +10 دریافت کرده که نیاز است آن را به بخش آموزش دانشگاه تحویل داده تا معافیت تحصیلی دانشجویی برای آنها ثبت شود.

برای دریافت معافیت تحصیلی چه مدارکی لازم داریم؟

از جمله مهم ترین مدرکی که مشمولان باید برای دریافت معافیت تحصیلی خود ارائه دهند، گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه مورد نظر می باشد.

مشمولان در کنار گواهی اشتغال به تحصیل، باید مدارک شناسایی خود را نیز به همراه داشته باشند.

سخنی از مشاوران آویژه

 آن دسته از مشمولانی که قصد دارند تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند، به دنبال راهی هستند تا به گونه ای خدمت سربازی خود را به تعویق انداخته و مدرک دانشگاهی خود را بدون هیچ وقفه ای دریافت نمایند.

 سازمان نظام وظیفه برای پسرانی که به سن خدمت سربازی رسیده و می خواهند بدون نگرانی از غیبت سربازی مشغول به تحصیل شوند، معافیت موقتی به نام معافیت تحصیلی دانشجویی در نظر گرفته است.

ارسال نظر