آموزش ساخت عکس PNG  در فتوشاپ 2022

آموزش ساخت عکس PNG از مهم‌ترین مواردی است که در هر دوره و یا فایل آموزشی مربوط به گرافیک باید به آن اشاره شود چراکه تولید عکس‌هایی با این فرمت در بسیاری موارد کاربرد داشته و محبوب فعالان حوزه‌های مختلف می‌باشد.

آموزش ساخت عکس PNG  در فتوشاپ 2022

فرمت PNG به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد که در ادامه حتماً به صورت مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت در طراحی‌های دیجیتال گرافیکی به شدت پر کاربرد بوده و می‌توانند در خلق تصاویری زیبا و حرفه‌ای به شما کمک کند.

از طرفی با توجه به فرمت‌های متفاوتی که برای فایل‌های تصویری وجود دارد یک فعال در حوزه گرافیک حتماً باید فرمت‌های مختلف را شناخته و بر اساس ویژگی‌های هر فرمت و نیازی که دارد تصمیم به انتخاب یک فرمت خاص بگیرد. هر کدام از فرمت‌های تصویری که توسط نرم‌افزار‌های ویرایش و طراحی تصویر مانند فتوشاپ یا ایلوستریتور ارائه می‌شود ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به عنوان مثال ترکیب رنگ یکی از دیگری دقیق‌تر است و یا یک فرمت خاص می‌تواند تعداد بیشتری رنگ را به نمایش در بیاورد.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان دریافت که هر فرمتی برای مصارف خاصی به کار گرفته می‌شود و نمی‌توان تنها یک فرمت برای تمام پروژه‌های گرافیکی استفاده کرد و فرمت PNG نیز یکی از پر کاربرد‌ترین فرمت‌های عکس‌ها می‌باشد که در ادامه این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی این فرمت و ویژگی‌های آن در رابطه با آموزش ساخت عکس PNG مفصلاً با شما عزیزان صحبت کنیم و اگر دوره های آموزش فتوشاپ را گذرانده باشید این مسائل برای شما آسان خواهد بود.

فرمت PNG چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرمت PNG در واقع جایگزینی برای فرمت‌های تصویری موجود در سال ۱۹۹۸ به قبل بود. این فرمت‌ها که فرمت Gif هم یکی از آن‌ها بود همگی دارای طیف پایینی از رنگ‌ها بودند و بیشتر از ۲۵۶ رنگ توسط این فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌شد بنابراین نیاز بود تا فرمت جدیدی ساخته شود که طی سال‌های ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ فرمت PNG توسط برنامه‌نویسان توسعه داده شد. پس از آن به دلیل کیفیت بالا و بازدهی مناسب این فرمت، آموزش ساخت عکس PNG در تمام مباحث آموزش مربوط به گرافیک مطرح شد.

فرمت PNG یک فرمت برای تصاویر با جزئیات زیاد و کنتراست بالا می‌باشد و بهترین فرمت برای اسکرین شات و ثبت پدیده‌های طبیعی است. همچنین تصاویر در هنگام ذخیره‌سازی و باز کردن مجدد عکس در نرم‌افزار‌های طراحی و ادیت هیچکدام از جزئیات خودش را از دست نداده و افت کیفیت در آن احساس نمی‌شود.

همچنین قابلیت transparency یا شفافیت در تصاویر که اجازه می‌دهد پشت تصویر به صورت کامل مشخص باشد و یا تصویر بدون هیچ پس زمینه‌ای به نمایش در بیاید در فرمت PNG مزید بر علت شده تا افراد بسیاری پس از اقدام به دیدن آموزش ساخت عکسPNG، از این فرمت پر کاربرد در مصارف زیادی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد استفاده کنند.

تقسیم بندی‌های PNG

فرمت تصویری PNG دارای دو حالت کلی می‌باشد و در صورتی که قصد دارید اقدام به آموزش ساخت عکس PNG کنید حتماً باید این دو حالت را بشناسید که به شرح زیر می‌باشند.

تصویر PNG بهترین گزینه برای ساخت لوگو به حساب می‌آید. تصویر PNG بر خلاف تصاویر معمولی با فرمت JPG می‌تواند دارای پیکسل‌های خالی باشد. به بیان بهتر، در یک تصویر PNG پس‌زمینه و اشیاء اضافی حذف شده‌اند و تنها شیء موردنظر در آن به چشم می‌خورد.

به این نوع عکس‌های بدون پس‌زمینه و اشیاء اضافی، تصاویر شفاف یا Transparent گفته می‌شود. زمانی که می‌خواهید لوگو یا نشانه‌ای را روی رسانه‌های تصویری مانند عکس یا ویدیو قرار دهید، حتما باید از تصاویر شفاف با فرمت PNG استفاده کنید.

PNG - 8

استفاده از این فرمت تنها زمانی جایز است که تعداد رنگ موجود در تصویر شما ماکسیمم ۲۵۶ رنگ باشد. این نوع از فرمت PNG بدلیل دارا بودن ظرفیت کمی برای تشخیص و اعمال تصاویر حجم تصاویر را بسیار پایین آورده و استفاده از این روش در صورتی که به ترکیب رنگ تصویر آسیب نزند می‌تواند یکی از روش‌های بهینه کاهش حجم تصاویر بدون افت باشد.

PNG - 24

این نوع از فرمت PNG می‌تواند چیزی حدود ۱۶ میلیون رنگ را میزبانی کند! شاید دور از ذهن باشد ولی واقعاً این کار را انجام می‌دهد. این روش ذخیره‌سازی کیفیتی فوق‌العاده از تصویر را در اختیار ما می‌گذارد و زمانی که عکسی شلوغ با ترکیب رنگ بالا موجود است و یا قصد دارید تا رنگی بسیار خاص را پیاده‌سازی کنید می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. همینطور این این نوع از فرمت PNG محبوب دل طراحان لوگو و تایپوگرافی نیز بوده و از آن بسیار استفاده می‌شود.

مزایا و کاربردهای فرمت PNG

در سطر‌های پیشین تا حدودی در رابطه با مزایا و همینطور دلایل اینکه افراد برای آموزش ساخت عکس PNG اقدام می‌کنند صحبت شد اما اکنون قصد داریم تا به صورت مختصر در رابطه با مزایای فنی این محصول با شما عزیزان صحبت کنیم. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به:

  • فناوری فشرده سازی Lossless که باعث می‌شود تصاویر جزئیات خود را از دست ندهند.
  • پشتیبانی از تعداد بیشماری رنگ و ترکیب‌های مختلف رنگی
  • پشتیبانی از فناوری transparency که باعث فشرده سازی تصاویر با محدوده خنثی می‌شود.
  • فرمت به صورت کاملاً حرفه‌ای برنامه نویسی شده و هیچ گونه ضعف فنی بر آن وارد نیست.

و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

کاربرد‌های چنین مواردی بسته به ویژگی‌هایشان سنجیده می‌شود و نمی‌توان به صورت صددرصدی کاربرد‌های مشخصی را برای آن‌ها در نظر گرفت اما به صورت کلی از مهمترین کاربرد‌های فرمت PNG می‌توان به:

  • کاربرد گسترده در طراحی لوگو و تایپوگرافی
  • طراحی سایت و المان های مربوط به قالب سایت
  • طراحی کاراکترهای بازی و انیمیشن
  • طراحی پوستر‌،‌وکتور‌، اعلامیه ترحیم، بنر و بسیاری دیگر از طرح‌های آماده گرافیکی
  • نمودارها و نقشه‌های فنی مهندسی مخصوصاً معماری
  • اسکن یا عکس برداری از نوشته (تایپی - دست نویس)

بسیاری وارد دیگر اشاره نمود.

آموزش ساخت عکس PNG

موضوع ساخت تصویر با فرمت PNG به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. هر کدام از این موارد طی فرآیندهای مختلف و توسط ابزارهای متنوعی قابل انجام می‌باشد که تنها وجه تمایز بین این روش‌ها و فرایند ها تنها در ابزارهای حرفه ای و مشخصات فنی خود ابزارها می‌باشد که در نهایت قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید خروجی مد نظر خود را بگیرید.

در ادامه مقاله آموزش ساخت عکس PNG هر دوی این بخش‌ها را به همراه روش‌هایشان به شما معرفی خواهیم کرد تا بر اساس نیاز خودتان از یکی استفاده کنید.

تولید یک عکس با ویژگی PNG

یک فایل تصویری با یک عکس تا زمانی که در نرم‌افزار‌های گرافیکی باز می‌باشد هیچ گونه فرمتی ندارد حال شاید بخواهید در این نرم‌افزار‌ها یک تصویر تولید کنید. به عنوان مثال تصویری با ترکیب رنگ بسیار متنوع و بدون پس زمینه و در صورتی که این کار انجام شود شاید قصد داشته باشید آن را ذخیره کنید. در اینجا است که بحث فرمت‌ها مطرح می‌شوند و در هنگام ذخیره باید فرمت مناسب را انتخاب کنید.

یک عکس بر اساس ویژگی‌هایی که از آن انتظار می‌رود می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که قصد داشته باشید تا یکسری تصاویر را به صورت متحرک و پشت سرهم به نمایش در بیاورید نمی‌توانید از فرمت jpg و یا PNG استفاده کنید بلکه فرمت GIF مناسب شما است. طبق همین روال در صورتی که انتظار تصویری نهایی با ویژگی‌های PNG را داشته باشید باید تصویر را طبق آن ویژگی‌ها طراحی و یا ادیت کرده و در نهایت با فرمت مدنظر ذخیره کنید.

حال اگر قصد آموزش ساخت عکس PNG طبق روال گفته شده را دارید نرم‌افزار‌های مختلفی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک‌کننده باشند. این نرم‌افزار‌ها بر روی سیستم عامل‌های مربوط به کامپیوتر خانگی و یا تلفن همراه قابل اجرا هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند تا یک حد خاصی به شما کمک کنند.

اگر قصد پاک کردن تصویر پس زمینه را داشته باشید که ذخیره چنین تصویری تنها با فرمت PNG قابل انجام است نرم‌افزار‌های مختلفی در موبایل و ویندوز این قابلیت را دارند و همینطور برای انجام یک سری اعمال دیگر بر روی تصاویر می‌توانید با تحقیق نرم‌افزاری مناسب برای هر سیستم عاملی پیدا کنید و حتی سایت‌هایی نیز وجود دارند که به صورت آنلاین این کار را انجام می‌دهند اما لازم به ذکر است که امروزه قدرتمند‌ترین نرم‌افزار‌هایی که تقریباً قابلیت هر گونه تغییری بر روی تصاویر و همینطور طراحی آن‌ها به شکل‌های مختلف را داشته باشند فتوشاپ و ایلاستریتور هستند.

ذخیره یک عکس با فرمت PNG

این بحث متفاوت‌تر از موضوعات قبلی می‌باشد. در صورتی که یک عکس با هر فرمتی در اختیار شما قرار دارد و قصد دارید که آن را تغییر فرمت بدهید هم کارتان ساده‌تر است و هم ابزار‌های بیشتری در اختیار شما قرار دارد.

  • آموزش ساخت عکس PNG از یک فرمت دیگر به این صورت است که تنها نیاز به یک نرم‌افزار و یا وبسایت دارید که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به:
  • وبسایت crello
  • وبسایت img2go
  • وبسایت convertio
  • وبسایت Image online convert
  • نرم افزار فتوشاپ
  • نرم افزار ایلوستریتور
  • Quick Action

اشاره نمود.

البته که این موارد بسیار هستند و با یک سرچ ساده در بستر اینترنت می‌توانید به وب سایت‌های بسیاری برای آموزش ساخت عکس PNG دسترسی پیدا کنید و در این مقاله ما تنها چند نمونه از معروف‌ترین‌ها را به شما معرفی کردیم.

جمع بندی آموزش ساخت PNG

آموزش ساخت عکس PNG یکی از مهم‌ترین آموزه‌های است که تمام فعالان حوزه گرافیک حتماً باید به صورت کامل آن را داشته باشند تا بتوانند در هنگامی که نیاز به چنین فرایندی بود از آن استفاده کنند.

در سال های اخیر آموزش فتوشاپ دیگر به یک واجب برای افراد تبدیل شده است. به اینگونه که اگر کسی بلد نباشد؛ از دیگر افراد یک پله عقب تر هست و کار های روزمره خود را با فتوشاپ نمی تواند انجام دهد. photoshop مهم ترین نرم افزار شرکت Adobe می باشد.

آموزش فتوشاپ مهم ترین ویژگی که می تواند داشته باشد این هست که پروژه محور و کامل باشد و شما را از دیگر دوره ها و افراد دیگر بی نیاز کنند. اگر می خواهید به یک متخصص فتوشاپ شوید این آموزش فتوشاپ ۲۰۲۲ بسیار می تواند به شما در این راه کمک کند.

دوره حرفه ای آموزش فتوشاپ پروژه محور، به شما این فرصت را می دهد که در زمینه گرافیک به درجه استادی برسید. فقط کافیست در دوره شرکت نمایید. در دوره آموزش فتوشاپ از مقدماتی تا پیشرفته شما می توانید علاوه بر یادگیری فتوشاپ حرفه ای، با نکات مهم و اصول کاربردی که برای ادیت تصاویر شخصی خود و یا طراحی عکس های گرافیکی احتیاج دارید، آشنا شوید.

این موضوع در کنار بسیاری موضوعات دیگر می‌تواند جایگاه شما را به عنوان یک متخصص گرافیک و یا فعال در این حوزه بهتر کند و باور کنید که ریزه کاری‌های اینچنینی خیلی مهمتر از کار‌های درشتی هستند که فقط ظواهر بحث گرافیک را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر