برنامه‌های جدید دولت کانادا برای جذب فعالین حوزه تکنولوژی

کشور کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به‌شمار می‌رود. این کشور بسیار مهاجرپذیر بوده و علاقه‌مندان برای مهاجرت به این کشور، می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی اقدام کنند؛ اما یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور، مهاجرت کاری است.

برنامه‌های جدید دولت کانادا برای جذب فعالین حوزه تکنولوژی

در طی سال‌های اخیر هم دولت کانادا برنامه‌های جدیدی برای جذب تکنسین حوزهٔ فناوری اخذ کرده و متقاضیان مهاجرت به این کشور می‌توانند از این طریق، برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنند. در این مطلب تصمیم داریم برنامه‌های جدید در رابطه با کار در کانادا که به‌تازگی توسط دولت اخذ شده‌است را مورد بررسی قرار دهیم. اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید و ویزای کاری بگیرید، ادامهٔ این مطلب را از دست ندهید!

برنامهٔ IMP و روش‌های نورآورانهٔ تحت‌پوشش آن

IRCC یا همان ادارهٔ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کشور کانادا، به‌منظور جذب تکنسین حوزهٔ فناوری، روش‌هایی نورآورانه تحت برنامهٔ IMP ایجاد کرده‌است. نمایندگان صنعت تکنولوژی در کانادا، اذعان داشته‌اند که این کشور با وجود تکنسین‌های ماهر خود، باز هم به افراد حرفه‌ای در این حوزه نیاز دارد. آن‌ها همچنین خاطرنشان کرده‌اند افزایش نیروی کار و متخصص درزمینهٔ تکنولوژی، یکی از ضرورت‌هایی است که حتماً باید در دستور کار دولت کانادا قرار گیرد.

با توجه به این توضیحات، دولت کانادا اقداماتی مبنی بر این امر انجام داده‌است و روش‌های نوآورانهٔ خود را برای کار در کانادا تا پایان سال 2023 در دستور کار خود قرار داده‌است. براساس روش‌های نوآورانه مهاجرت کاری به کانادا، تکنسین حوزه تکنولوژی با هدف کمک به کارفرما و نیروی کار مستعد، برای کار در این کشور نیازی به دریافت مجوزهای مربوط به اثرگذاری روی LMIA یا بازار کار کانادا نخواهند داشت. با این حال اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی دولت کانادا، در حال حاضر هنوز هم درپی بررسی گزینه‌های زیر در رابطه با این موضوع است:

  • صدور مجوز با اعتبار 5 سال برای کارفرمایانی که نیروی کار آن‌ها توسط دولت کانادا تعیین شده‌است.
  • صدور مجوز با اعتبار 5 سال به نیروی کار متقاضی برای مشاغلی که تقاضای نیروی کار دارند.

پذیرش تکنسین دورکار در حوزهٔ تکنولوژی

IRCC درپی اقدامات خود مبنی بر جذب نیروی کار ماهر در حوزهٔ تکنولوژی، تصمیم دارد که کانادا را به یکی از بهترین مقصدهای دنیا برای دورکاری درزمینهٔ دیجیتال و تکنولوژی تبدیل کند. دولت این کشور برای جذب نیروی کار در کانادا، در طی ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی با شرکت‌های خصوصی و دولتی انجام داده‌است. براساس این رایزنی‌ها، تکنسین‌های ماهر در حوزهٔ دیجیتال، می‌توانند به‌صورت دورکاری، برای کارفرمایان کانادایی کار کنند. از همین رو آنان می‌توانند به‌عنوان توریست، تا 6 ماه بدون داشتن مجوز کار زندگی کرده و اقامت داشته باشند. البته که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی دولت کانادا، در صورتی مجوز ورود برای چنین افرادی صادر می‌کند که آن‌ها به محض ورود به کانادا، به دنبال پیدا کردن کار باشند یا به کمک مهارت‌های خود، از دولت مجوز کار به‌صورت موقت یا اقامت دائم این کشور را به‌دست آورند.

کار در کانادا

پذیرش مشاغل STEM

در طی برنامه‌های دولت کانادا برای جذب نیروی کار در این کشور، برنامه‌هایی برای دسته‌بندی مشاغل STEM ودسته‌بندی مشاغل موجود در این حوزه هم به وجود آمده‌است. بر طبق این برنامه‌ها، دولت کانادا افرادی که به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته یا درزمینه‌های مختلفی مانند حرفه‌های فناوری، علوم، ریاضیات و مهندسی از تجربهٔ کاری برخوردار باشند را در لیست اولویت خود برای جذب قرار می‌دهد. البته که دعوت‌نامه برای پذیرش این افراد، با توجه به کمبودهای موجود در بازار کار کشور کانادا صادر می‌شود. کمبودهای بازار با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده از استان‌ها، ذی‌نفعان در سراسر کشور کانادا و شرکای اداره مهاجرت کانادا مشخص می‌شود.

ارتقای برنامه‌های پذیرش با محوریت کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپ‌ها

علاوه‌بر موارد فوق، یکی دیگر از اقدامات اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی دولت کانادا برای بهبود برنامه‌های مربوط به فناوری و دیجیتال، تمرکز روی Global Skill Strategy یا همان استراتژی مهارت‌های جهانی و SUV یا همان ویزای استارت‌آپ است. گزارش‌های تهیه‌شده از ظرفیت مهاجران ویزای استارت‌آپ در این کشور، نشان می‌دهد که بیش از 3500 نفر متقاضی، بدین طریق وارد کانادا شده‌اند. این میزان تا قبل از سال 2023، تنها به 1000 نفر می‌رسید؛ اما امروزه تقریباً سه برابر شده‌است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2025، همچنان به میزان جذب مهاجران از طریق دریافت ویزای استارت‌آپ افزوده می‌شود.

البته که در این بین، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کشور کانادا به‌منظور جذب نیروی کار در کانادا، بسیاری از پیش‌نیازهای موقت مربوط به مجوزکار را به‌منظور دریافت ویزای استارت‌آپ تغییر داده‌است و متقضایان با داشتن ویزای استارت‌آپ، می‌توانند مجوز خود را با حداقل 3 سال اعتبار دریافت کنند. این درحالی است که تا پیش از این، متقاضیان تحت شرایط یکسان تنها می‌توانستند مجوز کاری خود را با حداکثر یکسال اعتبار به‌دست آورند. این اقدام IRCC درپی بازخورد سهامدارانی انجام شد که نشان دادند کارآفرینان تازه‌کار با توجه به این‌که نمی‌توانند حقوق کاملی دریافت کنند، در صورتی که به طریق دیگری درآمد اضافی نداشته‌ باشند، استرس آن‌ها برای مسائل مالی کاهش پیدا کرده و عملکرد بهتری خواهند داشت. به همین‌ علت دولت کانادا برای تمامی متقاضیان کار در کانادا یا متقاضیان دریافت ویزای استارت‌آپ و اعضای تیمشان مجوز کار صادر می‌کند. بهتر است بدانید تا پیش از این، تنها کسانی که به‌عنوان اعضای اصلی در یک استارت‌آپ شناخته می‌شدند، برای دریافت مجوز مجاز بودند.

دسترسی ساده به استعدادهای برتر دنیا از دیگر اقداماتی است که سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی دولت کانادا به‌منظور بهبود استراتژی‌های مهارت جهانی و حمایت از کارفرمایان کانادایی در نظر دارد. با توجه به این مسئله، IRCC مجوزهای کاری که در این حوزه موردنیاز خواهد بود را طی دو هفته صادر می‌کند. البته که سازمان توسعهٔ اجتماعی و استخدام دولت کانادا، استانداردهایی دو هفته‌ای را برای ارزیابی و بررسی اثرگذاری صدور این مجوزها روی بازار کار در کانادا مدنظر قرار داده‌است.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم شما را با تغییرات و برنامه‌های دولت کانادا در طی سال‌های آتی برای کار در کانادا آشنا سازیم. همان‌طور که دریافتید، طی رایزنی‌های دولت کانادا با شرکای خصوصی و دولتی خود، جذب نیروی کار ماهر در حوزهٔ فناوری در این کشور بسیار ساده شده‌است. بنابراین شما می‌توانید از طریق مهاجرت کاری، شانس خود را برای مهاجرت به این کشور امتحان کنید. به‌عنوان نکتهٔ پایانی، به شما توصیه می‌کنیم برای اطلاع از جزییات و مراحل مهاجرت به این کشور از طریق کار، از متخصصان و مشاوران حرفه‌ای کاریابی بین المللی کاربین کمک بگیرید. این تیم با تجربه و تخصص بالای خود، به‌خوبی شرایط شما را سنجیده و بهترین روش و مراحل را برای انجام این کار به شما پیشنهاد خواهد داد.

ارسال نظر