عفونت‌های گوارشی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟ 

عفونت به عنوان یک بیماری می‌تواند تمامی بخش‌های مختلف بدن را درگیر خود کند. یکی از آن‌ها دستگاه گوارش است که از طریق وارد شدن باکتری و ویروس دچار عفونت می‌شود و فرد بیمار را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. عفونت دستگاه گوارش معمولاً با حالت تهوع و اسهال همراه است که به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی یا انگل در بدن ایجاد می‌شود. انجام آزمایش کشت مدفوع یا آزمایش stool به منظور شناسایی مشکلات دستگاه گوارش توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر قصد دارید به سوال "کشت مدفوع چیست؟" پاسخ مناسبی بدهید، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

عفونت‌های گوارشی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟ 

آزمایش کشت مدفوع

عفونت به عنوان یک بیماری می‌تواند تمامی بخش‌های مختلف بدن را درگیر خود کند. یکی از آن‌ها دستگاه گوارش است که از طریق وارد شدن باکتری و ویروس دچار عفونت می‌شود و فرد بیمار را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. عفونت دستگاه گوارش معمولاً با حالت تهوع و اسهال همراه است که به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی یا انگل در بدن ایجاد می‌شود. انجام آزمایش کشت مدفوع یا آزمایش stool به منظور شناسایی مشکلات دستگاه گوارش توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر قصد دارید به سوال " کشت مدفوع چیست ؟" پاسخ مناسبی بدهید، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

عفونت‌های گوارشی چیست و چه علائمی دارند؟

مواد غذایی که دارای میکروب هستند از خود سمی تولید می‌کنند. مصرف روزانه این دست مواد غذایی موجب می‌شود تا ویروس‌ها و باکتری‌ها به آسانی به معده و روده انسان نفوذ پیدا کنند و در نهایت عفونت گوارشی را تشکیل دهند. از جمله علائم اولیه بروز این بیماری داشتن اسهال و استفراغ در فرد بیمار است. برخی دیگر از علائم عبارت‌اند از:

  • تب
  • کاهش اشتها
  • احساس درد در عضلات
  • کاهش شدید آب بدن
  • احساس درد در سر
  • کاهش وزن در اثر بی‌اشتهایی
  • وجود خون در مدفوع

بنابراین لازم است تا در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه در خود، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علل به وجود آمدن عفونت‌های گوارشی

وارد شدن باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها از راه‌های مختلف به بدن انسان موجب بروز بیماری عفونت گوارشی می‌شود. عدم رعایت بهداشت از جمله مهم‌ترین علل ایجاد این بیماری در فرد است. به دنبال آن مصرف و استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی آلوده نیز می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تشکیل بیماری عفونت گوارشی داشته باشد.

  • عوامل باکتریایی عفونت گوارشی:

باکتری coli موجود در مدفوع انسان و حیوان است که در صورت وارد شدن به جریان خون موجب بروز عفونت گوارشی می‌شود. شکم درد، اسهال خونی و استفراغ از شایع‌ترین علائم آن است. استفاده از آب یا مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان یا حیوان، این باکتری را وارد بدن می‌کند.

باکتری دیگر به دلیل مصرف کردن مواد غذایی خام یا نیم پز مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و... وجود دارد که با نشانه متورم شدن معده و سیستم گوارشی در بدن ایجاد می‌شود.

  • عوامل ویروسی عفونت گوارشی

وجود ویروس نورو در آب آشامیدنی و یا خوراکی‌های آلوده می‌تواند عفونت گوارشی را در بدن فرد تشکیل دهد. امکان انتقال این ویروس از یک فرد به فردی دیگر بسیار بالا است.

لمس سطوح آلوده یا اشیا آلوده به خصوص در کودکان و خوردن انگشتان توسط آن‌ها باعث می‌شود تا ویروس روتا وریس وارد معده و روده شده و مشکلات متعددی را در دستگاه گوارشی از جمله عفونت به وجود آورد. این ویروس از شایع‌ترین موارد ابتلا کودکان به عفونت گوارشی به شمار می‌رود.

  • عوامل انگلی عفونت گوارشی

عمده‌ترین انگل‌ها از طریق آب و غذای آلوده به درون بدن انسان انتقال پیدا می‌کنند. این انگل‌ها در برابر کلر اضافه شده به آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. استخر‌های شنا از جمله مکان‌هایی است که برای تشکیل این انگل فضای مناسبی را ایجاد می‌کنند. نوشیدن آب استخر به صورت ناخودآگاه یا آب دریاچه‌ها و رودخانه‌های آلوده و یا استحمام در آن‌ها موجب وارد شدن این انگل به بدن شده و در نهایت فرد به عفونت گوارشی مبتلا می‌شود.

آزمایش کشت مدفوع و تشخیص عفونت‌های گوارشی

به منظور تشخیص و شناسایی عفونت گوارشی در برخی موارد پزشک روش آندوسکوپی از معده را تجویز یا نمونه‌برداری از روده را انجام می‌دهد. اما آزمایش Stool می‌تواند به صورت گسترده‌تر درباره مشکلات دستگاه گوارشی اطلاعاتی را به پزشک مربوطه بدهد. آزمایش کشت مدفوع چیست و چه کاربردی در تشخیص بیماری دارد؟

افرادی که دارای علائم و نشانه‌های بیماری عفونت گوارشی هستند و ممکن است انگل، ویروس یا باکتری در بدن آن‌ها وجود داشته باشد، با استفاده از آزمایش کشت مدفوع یا آزمایش stool توسط پزشک در کنار انجام آزمایش‌های دیگر می‌توان بیماری را شناسایی کرده و راه‌های درمان را پیش گرفت.

تکنسین‌های آزمایشگاه با دریافت نمونه مدفوع بیمار، به شناسایی باکتری‌های موجود در آن می‌پردازند. نمونه مدفوع از طریق ظرف‌های تمیز و خشک با یک درب محافظ جمع‌آوری می‌شود. نمونه مدفوع بر روی صفحات حاوی ژل قرار داده می‌شوند تا بستر مناسب برای رشد باکتری ایجاد شود. این روش را کشت مدفوع می‌نامند. با استفاده از میکروسکوپ و دستگاه‌های شناسایی، نوع باکتری را تشخیص می‌دهند.

در واقع آزمایش stool به منظور جداسازی باکتری، ویروس یا انگل بیماری‌زا از باکتری‌های مفید برای بدن است. هرگاه شخصی با وجود علائم عفونت‌های گوارشی به پزشک مراجعه می‌کند، می‌توان با انجام این آزمایش نوع عامل بیماری‌زا و علت آن را تشخیص داد.

تفسیر آزمایش کشت مدفوع چگونه انجام می‌شود؟

در تفسیر آزمایش کشت مدفوع یا آزمایش stool، مقدار عددی مشخصی دریافت نمی‌شود بلکه نتیجه نهایی با دو عبارت مثبت یا منفی سنجیده می‌شود. منفی بودن جواب آزمایش نشان می‌دهد که هیچ عفونت گوارشی در نمونه مدفوع فرد بیمار شناسایی نشده است. اما مثبت بودن آن به معنای وجود باکتری، ویروس یا انگل بیماری‌زا در نمونه مدفوع خواهد بود.

در ادامه دریافت نتیجه نهایی از آزمایش کشت مدفوع و تفسیر آن، پزشک برای تشخیص دقیق‌تر آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش CPR، ESR و... را تجویز کند.

نکات مهم پیش از آزمایش Stool

برای انجام آزمایش Stool لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید:

  • عدم مصرف آنتی بیوتیک به مدت ۳ روز قبل از انجام آزمایش
  • عدم نیاز به رعایت شرایط خاص و ناشتا بودن بیمار
  • پرهیز از مصرف دارو‌های آنتی اکسید، ضد اسهال، ضد یبوست روغنی و تقویت‌کننده مخاط
  • مصرف روغن‌های معدنی مانند کرچک.

نمونه گیری مدفوع در منزل

هومکا و انجام آزمایش کشت مدفوع در منزل

انجام آزمایش کشت مدفوع به عنوان نمونه‌گیری در منزل ، کاری آسان و بسیار راحت‌تر از رفتن به آزمایشگاه است. در صورت بروز علائم بیماری عفونت گوارشی، شما می‌توانید با استفاده‌ از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا، انواع آزمایشات خون و ادرار را در منزل و تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید.

کافی است برای ثبت درخواست خود با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ در تماس باشید یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir ، درخواست خود را ثبت نمایید. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و سایر شهرهای کرج، رشت، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، قزوین، قم و اهواز است.

ارسال نظر