دادجوییِ مهرجویی | اعتراض کارگردان به عدم اکران لامینور

درحالی‌که عنوان شده بود لامینور قرار است در نوروز اکران شود، این فیلم کنار گذاشته شد تا اعتراض تند کارگردان به عدم اکران لامینور را در پی داشته باشد.

دادجوییِ مهرجویی | اعتراض کارگردان به عدم اکران لامینور

انتشار ویدیویی پربغض، عصبانی و با حالی آشفته و پریشان از یکی از نامدارترین کارگردانان سینمای ایران، خبری بود که امروز بسیاری از علاقه‌مندان هنر هفتم را متاثر کرد.

در این ویدیو مهرجویی درحالی‌که از خشم می‌لرزد، مدرکی را رو به دوربین نشان می‌دهد که پروانه نمایش تازه‌ترین فیلم اکران نشده او یعنی «لامینور» است.

مهرجویی در این ویدیو می‌گوید:‌ «من معترضم. این پروانه نمایش فیلم لامینور من است. این شیر نیست، گوشت نیست که بگویید تاریخش گذشته است. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید؟»

کارگردان آثاری چون «گاو» و «اجاره‌نشین‌ها» ادامه می‌دهد:‌ «همه فیلم‌هایم را توقیف کردید. یکی را اصلا مفقود کردید.» که اشاره او به فیلم‌هایی چون «سنتوری» و «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» (تولید سال 1359) است که هر دو فیلم سرنوشتی غریب داشتند.

ویدیوی صحبت‌های اعتراضی این کارگردان را اینجا ببینید:

مشکل لامینور کجاست؟

انتشار این ویدیوی پردرد از سوی این کارگردان، نگاه‌ها را دوباره به سوی مسئله توقیف و حذف فیلم‌ها در سینمای ایران چرخانده است؛ فیلم‌هایی که نخست فیلمنامه‌شان مجوز می‌گیرد، تایید می‌شود و به مرحله تولید می‌رسند، اما بعد در چرخشی دوباره و با تصمیم‌هایی که گاه سلیقه‌ای است، فیلم یک‌شبه توقیف و پروانه نمایش از آن گرفته می‌شود تا زحمات کل گروه و سرمایه تهیه‌کننده به باد برود.

اعتراض کارگردان به عدم اکران لامینور داریوش مهرجویی در کنار رضا درمیشیان، تهیه‌کننده لامینور در پشت‌صحنه این فیلم

لامینور ، تازه‌ترین اثر اکران نشده مهرجویی هم چنین سرنوشتی پیدا کرده است. فیلم پس از تولید آن در سال 1398، با توجه به شیوع جهانی کرونا و تعطیلی سینماها رنگ اکران را ندید و نمایش آن به تعویق افتاد. قرار بود این فیلم در اکران نوروزی 1401 روی پرده برود، اما باز اکران آن به مشکل خورده است.

ابتدا اعلام شد پروانه نمایش فیلم که در دولت قبلی صادر شده بود باطل شده است. حالا و پس از اعتراض مهرجویی، مسئولان می‌گویند نمایش این فیلم مشکلی ندارد.

مشابه این مشکل پیش از این برای «سنتوری»‌، دیگر فیلم این کارگردان هم رخ داده بود و فیلم درحالی‌که در یک قدمی اکران بود، توقیف شد. توقیف سنتوری با لو رفتن نسخه قاچاق فیلم هم همراه شد تا سکته و در نهایت مرگ فرامرز فرازمند، تهیه‌کننده این فیلم را به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از آن اتفاق تلخ، انجمن‌های صنفی گوناگون در کنار مهرجویی و به حمایت از او ایستاده‌اند. همچنین مسئولان سینمایی از احتمال اکران لامینور در اکران عید فطر 1401 یا بعد از آن خبر می‌دهند.

طراح تصویر: هادی حیدری

حجم ویدیو: 20.13M | مدت زمان ویدیو: 00:02:07 | دانلود ویدیو
ارسال نظر